معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در میان اعضای هیأت علمی این دانشگاه، 116 ارتقاء یافته داشتهایم که از این تعداد 79 نفر از آنها دانشیار و 37 نفر دیگر هم استاد شدند.
دکتر سیدعلی علمداران در گفتگو با وب دا، اظهار کرد: در طی یک سال اخیر اهتمامی ویژه نسبت به جذب و نگهداشت حداکثری اعضای هیأت علمی داشتهایم و نتیجه اقدامات صورت گرفته منجر به جذب 142 عضو هیأت علمی شده که شامل 78 عضو پیمانی در فراخوان 18 و 19 و پیگیری برای تکمیل و افزایش ظرفیت فراخوان، 8 عضو هیأت علمی پیمانی جدیدالورود، 4 سرباز هیأت علمی، 15 مورد قرارداد موقت و 37 مورد متعهد خدمت بوده است.
وی اضافه کرد: همچنین در طی همین مدت 33 عضو هیأت علمی خارج شده داشتهایم که شامل 12 مورد بازنشستگی، 11 مورد پایان قرارداد، 8 مورد پایان تعهدات و 2 مورد پایان مأموریت بوده است.
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به 116 ارتقاء یافته در میان اعضای هیأت علمی این دانشگاه، بیان کرد: از مجموع این تعداد 79 نفر از آنها دانشیار و 37 دیگر هم استاد شدند و از مجموع این ارتقاءیافتگان 79 نفر از آنها از دانشکدههای مشهد و 37 نفر دیگر هم از دانشکدههای اقماری شهرهای حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد بودند.
دکتر علمداران در خصوص اهم اقدامات انجام شده در حوزه مدیریت امور هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گفت: در این حوزه کارهای بسیارخوبی انجام شده که از جمله مهمترین آنها میتوان به الکترونیک کردن انعقاد قرارداد تمام وقتی اعضاء هیأت علمی، پیاده-سازی قوانین معادل سازی فعالیت های اعضاء هیأت علمی در سامانه آموزان و اجرای پایلوت محاسبه موظفی اعضاء هیأت علمی در دانشکده داروسازی، بهروزرسانی جدول کاهش موظفی اعضاء هیأت علمی در سمت های اجرائی و اخذ مجوز اجرا از شورای دانشگاه، جدول اختصاصی فوقالعاده مدیریت به سمت¬های اجرائی برای اعضاء هیأت علمی و اخذ مجوز اجرا، دستورالعمل پایه تشویقی دانشگاه، وضعیت ترفیعات اعضاء هیأت علمی واجد شرایط اخذ ترفیع، تکمیل دستورالعمل اعطای پایه دانشگاه، برگزاری همایش آشنایی با قوانین هیأت علمی برای 260 نفر از اعضاء هیأت علمی، پیگیری 20 عنوان تبدیل پست هیأت علمی برای تأمین پست و جذب هیأت علمی برای دانشگاه علوم پزشکی مشهد و صدور کارت اعضاء هیأت علمی بازنشسته اشاره کرد.
وی افزود: در حوزه مدیریت امور آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزاری 35 مورد طراحی سؤالات آزمونهای ملی، 26 مورد آزمونهای ملی بهصورت کاغذی، 40 مورد آزمونهای ملی بهصورت الکترونیک و 20 هزار و 940 مورد آزمون الکترونیک دانشگاه در مرکز آزمونهای الکترونیک دانشگاه را داشتیم و از جمله اقدامات مهم صورت گرفته در واحد فناوری اطلاعات معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم میتوان به تحلیل فرآیند و اجرای سیستم گزارش تحلیلی نمرات آزمون جامع پزشکی و دندانپزشکی، سیستم برنامهریزی بالینی مبتنی بر دوره دستیاری پزشکی، سیستم مدیریت الکترونیک قراردادهای اعضای هیئت علمی، سیستم ارتقا دستیاری جهت ارتباط با سامانه سیماد وزارت بهداشت، سیستم پذیرش و ثبت نام جهت ارتباط به بروکر پذیرش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، توسعه گزارشها و ایجاد کارنامه مطابق با فرمت کمیسون موارد خاص و کمیته منطقهای، کارنامه تحلیلی ترمی برای دانشجویان رشته پزشکی، پاسخگویی به 2 هزار تیکت در سامانه متمرکز پشتیبانی سامانه آموزان، توسعه و بهبود زیرساخت دیتاسنتر مرکز آزمون و ایجاد شبکه متمرکز و امن بین دانشکدههای پزشکی و داروسازی، تحلیل، توسعه و طراحی زیرسیستم دورههای کوتاهمدت، بهروزرسانی و توسعه مجوزهای ادامه تحصیل، سامانه پذیرش آزمونهای سراسری و سیستم ارسال اطلاعات به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اشاره کرد.
دکتر علمداران در پایان گفت: همچنین در خصوص عملکرد دبیرخانه برنامه جامع عدالت، تعالی و بهرهوری در آموزش علوم پزشکی کلان منطقه 9 آمایشی هم باید به برگزاری جلسه در رابطه با اعلام رتبه کشوری کارگروههای کلان منطقه 9 آمایشی در سطح کشور در 6 ماهه اول سال 1402 با حضور معاونان آموزشی و دبیران کارگروههای 10 گانه، کسب رتبه برتر کارگروه کارآفرینی و کسب و کارهای دانشبنیان، کارگروه نظام اعتبار بخشی ملی و تدوین استانداردهای آموزشی، کارگروه مدیریت جامع کیفیت در آموزش علوم پزشکی و کارگروه پاسخگویی اجتماعی و عدالت آموزشی، اختصاص 300 میلیون تومان گرنت نصر به کارگروههای حائز رتبه کشوری کلان منطقه 9، مشارکت طلبی و حضور فعال کلیه دانشگاههای کلان منطقه در هفدهمین جشنواره آموزشی و اولین جشنواره دانشجویی شهید مطهری، شرکت فعال کلان منطقه در اولین جشنواره ملی تجارب برتر پاسخگویی اجتماعی در نظام سلامت، برگزاری چهارمین جلسه کلان منطقهای برنامه جامع عدالت، تعالی و بهرهوری در آموزش علوم پزشکی با حضور دکتر حسن زاده، دکتر عطارباشی، معاونان آموزشی دانشگاههای کلان منطقه 20 و تصویب تأسیس دانشکده توانبخشی، راهاندازی رشته سیاستگذاری سلامت مقطع دکتری تخصصی و تأسیس پژوهشگاه علوم پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مشهد، ادامه پذیرش دانشجو در رشته دکتری پزشکی عمومی در دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی نیشابور و تبدیل مجتمع آموزش عالی سلامت خواف به دانشکده اشاره نماییم.
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ضمن تأکید بر اهمیت فعالیتهای مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی این دانشگاه، تصریح کرد: در این حوزه کارهای مهمی همچون پخش همایش بینالمللی انجمن آموزش علوم پزشکی اروپا 2024 (AMEE 2024) در سوئیس بهصورت برخط، دریافت مدال طلا در حیطه مدیریت نظام سلامت و مدال برنز در حیطه استدلال بالینی پانزدهمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی، اخذ رتبه علمی - پژوهشی فصلنامه پژوهشی اُفُق توسعه آموزش علوم پزشکی در سال 1402 از کمیسیون نشریات وزارت متبوع، اخذ 6 مجوز از دبیرخانه گسترش وزارت متبوع، 5 گروه آموزشی و 3 رشته و مقطع جدید، استمرار برگزاری رویدادهای آموزشی در طول سال تحصیلی، برنامه پویش از جشنواره تا جشنواره، برنامه مواجهه زودرس بالینی برای دانشجویان پزشکی، برگزاری اولین دوره کشوری فناوریهای نو و کاربردی در آموزش علوم پزشکی به صورت ترکیبی (حضوری و مجازی)، راهاندازی هسته تحقیقاتی آموزش علوم پزشکی، مشارکت فعال در حوزه آینده پژوهی ملی و کسب مأموریت ویژه مرجعیت علمی قطب تکنولوژی آموزشی از سوی معاونت آموزشی وزارت متبوع انجام شده است.
دکتر علمداران اضافه کرد: همچنین در حوزه مدیریت تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم کارهای قابل توجهی نظیر الکترونیکسازی، یکسانسازی و ساماندهی کلیه فرآیندهای آموزشی و پژوهشی دانشجویان دانشگاه در سامانه جامع آموزشی دانشگاه (شامل فرآیند توزیع عادلانه پایان نامه بین اساتید راهنما، انتخاب استاد راهنما، تصویب موضوع پروپوزال، ارائه گزارش پیشرفت پایان نامه، دفاع از پایان نامه و ثبت الکترونیک پایان نامه در تمامی مقاطع دانشگاه و مبتنی بر اجرای کلیه قوانین و آیین نامهها و مصوبات دوره)، بازبینی، ابلاغ و پایش مستمر شاخصهای ارزیابی عملکرد حوزه تحصیلات تکمیلی دانشکدههای تابعه مبتنی بر شاخصهای برنامه جامع عدالت، تعالی و بهرهوری، تصویب و اجرای فرآیند صدور مجوز فعالیت دستیاران مقطع فلوشیپ بالینی خارج از ساعات و کشیک موظفی آموزشی در بیمارستانهای آموزشی دانشگاه، بررسی و طرح 57 پرونده متقاضیان بورس داخل کشور، تهیه بانک اطلاعاتی مأموریتهای آموزشی اعضای هیات علمی دانشگاه و پذیرش 95 نفر دانشجوی بینالمللی تحصیلات تکمیلی انجام شده است.
وی با بیان اینکه در حوزه مدیریت آموزش مداوم، مرکز آموزش مهارتی و حرفهای دانشگاه علوم پزشکی مشهد 8 کار مهم انجام شده است، خاطرنشان کرد: این موارد اخذ مصوبه هیات رئیسه دانشگاه در زمینه دریافت هزینه مازاد از شرکت کنندگان برنامه هایی که حامی تجاری ندارند یا اسپانسر تمامی هزینه ها را پوشش نمی دهد به منظور برگزاری باکیفیت برنامه ها، راهاندازی و بهکارگیری سیستم حضور و غیاب الکترونیکی در برنامههای حضوری آموزش مداوم، صدور 2500 گواهی نهایی یا موقت جهت صدور یا تمدید پروانه فعالیت صاحبان حرف پزشکی، اقدامات زیرساختی از جمله راهاندازی سایت مرکز، ایمیل و سامانه پیامکی مرکز، تدوین و توسعه فرآیندهای اصلی مرکز، پیگیری و تصویب فرآیند برگزاری دوره تکمیلی کمک پرستاری مورد تأکید وزارتخانه، 3 مورد ارزیابی تأسیس موسسه جدید آموزش مهارتی و حرفهای و اخذ 34 مورد مجوز برگزاری دوره بوده است.
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: واحد حسابداری این معاونت تجهیز گروههای آموزشی مستقر در بیمارستانهای امام رضا(ع)، اکبر، شهید هاشمینژاد، حضرت قائم(عج) و منتصریه همچنین دانشکدههای پزشکی، دندانپزشکی، بهداشت، علوم پیراپزشکی و توانبخشی و پرستاری و مامایی مشهد را به ارزش 100 میلیارد ریال داشته است و در کنار این اقدامات نیز خرید 21 دستگاه حضور و غیاب جهت واحدهای آموزشی به ارزش 6 میلیارد ریال، برگزاری جشنوراه شهید مطهری با اعتبار 20 میلیارد ریال، راهاندازی ساختمان ابن سینا با اعتبار 10 میلیارد ریال و برگزاری و طراحی سؤالات علوم پایه پزشکی و دندانپزشکی و غیره به ارزش 20 میلیارد ریال انجام شده است.