مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: استاد؛ در قلب هر گونه پیشرفت در نظام دانشگاهی قرار دارد و همانگونه که بین پیشرفت دانشگاه و عملکرد استاد یک ارتباط منطقی وجود دارد، بین پیشرفت اساتید در کار خود و ارزشیابی عملکرد آنان نیز یک پیوند منطقی و ضروری موجود است.
دکتر حمیدرضا کیانی فر در گفتگو با وبدا، در خصوص ارزشیابی اعضای هیأت علمی در سال جدید اظهار کرد: کیفیت آموزش به عنوان یکی از جنبه های توانمندسازی استاد و توسعه دانشگاه ها مورد توجه واقع شده و یکی از جنبه های مهم توانمندسازی استاد و توسعه دانشگاه ها ارزشیابی کیفیت آموزش است، بنابراین استاد در قلب هر گونه پیشرفت در نظام دانشگاهی قرار دارد.
وی، هدف از ارزشیابی را کمک به اساتید در بهبود بخشیدن به عملکرد خود و تضمین کیفیت و شرط اساسی ارتقاء کیفی مستمر در نظام آموزش ذکر کرد و افزود: ارزشیابی کیفیت تدریس، فعالیت های آموزشی اساتید در چهار حوزه آموزش، اخلاق حرفه ای و اجتماعی، نظم و انظباط و مدیریت و رهبری آموزشی بررسی می شوند، که هر کدام ضرائب مربوط به خود را دارند، بر همین اساس در پایان هر ترم، 10 روز به شروع زمان امتحانات، روند ارزشیابی اساتید، توسط دانشجویان فعال می شود و دانشجویان کیفیت تدریس اساتیدی مربوطه، را در فرم های استاندارد ارزشیابی می کنند.
مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: نتایج ارزشیابی بعد از ثبت نمرات دانشجویان توسط اساتید قابل رؤیت می باشد و اساتید می توانند ظرف مدت یک ماه اعتراض خود را در این مورد به دفتر توسعه مطالعات و آموزش دانشکده ارسال نمایند.
تدوین شیوه نامه های جدید در روند ارزشیابی اساتید
دکتر لیلا مشهدی مسئول واحد ارزشیابی مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه نیز در این گفتگو اظهار کرد: با توجه به اهمیت و احساس نیاز در بروز رسانی روند قبلی و انجام اصلاحات لازم در جلسات مکرر خبرگانی، شیوه نامه جدیدی بررسی و تدوین شد، که همزمان با ابلاغ دستورالعمل وزارتخانه در جلسات متعدد شورای آموزشی دانشگاه مطرح، بررسی و در نهایت در تاریخ 15 ام مرداد ماه سال جاری تصویب گردید.
وی افزود: از دیگر اقدامات انجام شده توسط واحد ارزشیابی مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه، یکسان سازی پرسشنامه های ارزشیابی استاد از منابع مختلف شامل دانشجو، رئیس دانشکده، معاون آموزشی، مدیر گروه، رئیس بخش، اعضای هیأت علمی و غیر هیأت علمی می باشد، که روایی آنها نیز بررسی و مورد تأئید قرار گرفت. همچنین جهت افزایش آشنایی اعضای هیأت علمی با روند ارزشیابی کیفیت عملکرد آموزشی آنها، ایمیل هایی تحت عنوان سه شنبه ها با ارزشیابی، هر هفته برای اساتید ارسال می گردد.