مدیر سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت دانشگاه گفت: روز جهانی مبارزه با مواد مخدر، فراخوانی برای به کار بستن راهبردهای مبتنی بر شواهد علمی در پیشگیری از مصرف مواد، به عنوان زیربنایی برای نظام پیشگیری سلامت محور است.
دکتر ندا اخروی در گفتگو با وب دا ، هدف اصلي برنامه هاي پيشگيري از مصرف مواد را كمك به افراد جامعه، به ويژه جوانان، در پیشگیری از شروع به مصرف مواد، و درصورت مصرف، اجتناب از رسيدن به مرحله اختلالات وابستگي به مواد عنوان نمود و افزود: اهداف كلي تر اين برنامه ها بسيار گسترده تر و شامل رشد سالم و ايمن كودكان و نوجوانان، شكوفايي استعداد و توانايي آنها برای تبديل شدن به افرادي سودمند در جامعه است و برنامه های پيشگيري موثر تاثير به سزايي در تعامل مثبت كودكان، نوجوانان و بزرگسالان در خانواده، مدرسه، محل كار و جامعه دارد.
وی با بیان اینکه استانداردهای بینالمللی پیشگیری از مصرف مواد توسط دفتر مقابله با مواد و جرم سازمان ملل متحد (UNODC) و سازمان بهداشت جهان(WHO) با همکاری یک گروه بین المللی شامل 143 محقق، سیاستگذار، مجریان و نمایندگان سازمانهای غیردولتی از 47 کشور ایجاد و منتشر شدهاست، خاطر نشان کرد: این استاندارد ها، به عنوان یک راهنما برای سیاستگذاران و دیگر ذینفعان ملی در سراسر جهان تدوین شده است تا برنامهها، سیاستها و استراتژی هایی را که مبتنی بر شواهد علمی است و به نوعی سرمایهگذاری مؤثر برای آینده کودکان، جوانان، خانوادهها و جوامع است، توسعه دهند.
دکتر اخروی با اشاره به اینکه استانداردهای بین المللی پیشگیری از مصرف مواد، مداخلات و سياست هاي اثر بخش، در سطوح مختلف خانواده، مدرسه، جامعه ، بخش های بهداشتی و محیط های کاری را به تفکیک ارائه می کند.گفت: خانواده محوری ترین محیط تربیتی موثر در سلامت روان و پیشگیری از اختلالات روانپزشکی و بهترین محیط برای ارائه نخستین اقدامات پیشگیری از مصرف مواد است و از طرفی فرزندان به تدریج بزرگتر می شوند و زمان بیشتری دور از خانواده و اغلب در مدرسه و با گروه همسالان سپری می کنند.
وی یکی از اقدامات موثر و مبتنی بر شواهد علمی در خانواده و مدرسه را تمرکز بر آموزش مهارت های فرزند پروری و شناسایی زود هنگام اختلالات روانپزشکی (اضطراب، افسردگی، اختلال بیش فعالی – نقص توجه و اختلال سلوک) برشمرد و افزود: برنامههای مهارتهای فرزندپروری به روشهای بسیار ساده از والدین حمایت میکنند تا والدین بهتری باشند مانند شیوهی تربیت کودک که به موجب آن والدین قوانینی را برای رفتارهای قابل قبول تعیین میکنند، نحوه گذراندن اوقات فراغت و الگوهای دوستی را تحت نظر دارند، به کسب مهارتهای فردی و اجتماعی کمک میکنند.
وی با بیان اینکه اختلالات روانشناختی (مانند اضطراب و افسردگی، اختلال نقص توجه - بیش فعالی و اختلال سلوک) با خطر بالاتر مصرف مواد در اواخر نوجوانی و در مراحل بعدی زندگی مرتبط هستند تصریح کرد: هم در دوران کودکی و هم در نوجوانی، آموزش والدین و کارکنان مدارس برای شناسایی زودهنگام اختلالات روانشناختی یک استراتژی مهم پیشگیری است.
وی ابراز امیدواری کرد: با افزایش آگاهی مدیران و سیاست گذاران این حوزه از اثربخشی و مقرون به صرفه بودن برنامه های استاندارد پیشگیری از مصرف مواد، برنامه های موثری را اجرا کنیم .