مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه سلامت روان، از نیازهای اساسی انسان قلمداد شده و مهمترین بعد برای بهبود کیفیت زندگی محسوب می شود اظهار کرد: منظور از سلامت روان در محیط کار یعنی پیشگیری از پیدایش مشکلات روانی در کارکنان و سالم سازی فضای روانی کار، به نحوی که هیچ یک از کارکنان به دلیل عوامل موجود در محل کار گرفتار آسیب روانی نشوند.
دکتر ندا اخروی در گفتگو با وب دا با بیان اینکه آمارهای جهانی نشان میدهد که 10درصد از کارکنان صرفا به دلیل افسردگی از محیط کار مرخصی میگیرند و برخی از افراد به علت ابتلا به افسردگی سالانه 36روز مرخصی استعلاجی میگیرند خاطر نشان کرد: طبق مطالعات، فرآیند بهبود سلامت روان در محل کار، نه تنها برای بهبود سلامت کارکنان؛ بلکه برای بهبود بهره وری و کاهش هزینه های مالی همچون غیبت و سایر هزینه های مربوط به بیماری ها از اهمیت برخوردار است
وی برخی از راهکارهای کاهش استرس و ارتقا سلامت روان در محیط کار را شامل شناسایی، ارزیابی و کنترل عوامل زیان آور در محیط کار / ایجاد جو صمیمیت، همدلی، صداقت، همکاری و احترام متقابل / پرهیز از اعمال روشهای مبتنی بر زور و اجبار در محیط کار/ شناسایی استعدادهای بالقوه کارکنان و فراهم ساختن شرایط برای بالفعل شدن و رشد و شکوفایی این استعدادها / استفاده صحیح از افکار و نظرات کارکنان در تصمیم گیری ها / اطلاع رسانی در مورد گزارش عملکرد و برنامه های آینده سازمان / پرهیز از قضاوت سطحی و مبتنی بر پیشداوری در مورد کار و رفتار کارکنان/ توجه به مشکلات و مسائل شخصی و خانوادگی کارکنان/ فراهم آوردن شرایط ارتقا علمی و کاربردی برای کارکنان/ تشریح اهداف و خط مشی سازمان برای کارکنان و... برشمرد.
مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: رضایت مندي شغلي موجب مي شود که افراد در محیط کار با علاقه به انجام مسئولیت هایشان بپردازند و از کارشان لذت ببرند به همین جهت، این گونه افراد از استرس شغلي کمتري برخوردارند که خود به سلامت رواني کمک مي کند. در حالي که، افرادي که از شغل خود رضایت ندارند، دچار استرس هاي رواني و تنیدگي شده، و این تنیدگي در نهایت به اضطراب و بیماری هاي روان-تنی منجر مي شود.