مدیر پرستاری بیمارستان فوق تخصصی چشم خاتم الانبیاء (ص) از مراکز زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در طول سال گذشته، حدود ۱۱۰هزار بیمار، تنها در نوبت صبح و در مجموع درمانگاه های بیمارستان خاتم الانبیاء(ص) ویزیت شده اند.
ابوالفضل رحمانی نژاد در گفتگو با وب دا، ضمن اشاره به حجم بالای مراجعین بیمارستان خاتم الانبیاء (ص) گفت: اگر چه میزان مراجعهی بیماران به این مرکز فوق تخصصی زیاد است، اما روند خدمات دهی با حداکثر ظرفیت موجود و حضور اساتید هیأت علمی توانمند، پرسنل مجرب و با تعرفه دولتی در حال انجام است، لذا چنانچه امکان راه اندازی شعبه ای از بیمارستان خاتم الانبیاء (ص) در شهر مشهد فراهم شود و ما بتوانیم پاسخگوی تعداد بیشتری از بیماران باشیم، اتفاق بسیار خوبی خواهد بود.
وی با اشاره به فعالیت درمانگاه بیمارستان خاتم الانبیاء (ص) در دو نوبت شیفت صبح و عصر گفت: در نوبت شیفت صبح که آموزشی است، فعالیت درمانگاه جنرال را داریم و در واقع بیمارانی که برای بار اول مراجعه میکنند، کارشان از این درمانگاه آغاز میشود، زیرا این بیماران در اغلب مواقع نمیدانند که دقیقاً مشکل چشمی آنها چیست و باید به کدام پزشک مراجعه کنند، لذا در درمانگاه جنرال یک پزشک فوق تخصص این بیماران را مدیریت میکند و پس از بررسی اینکه چه مشکلی دارند و باید به کدام بخش مراجعه کنند، آنها را به بخشهای مختلف در درمانگاه فوق تخصصی ارجاع میدهد و این امر سبب میشود که بیمار در فضای بیمارستان سرگردان نشود و یک نظم همیشگی، برای مدیریت و ارجاع بیماران از درمانگاه جنرال به بخشهای مختلف درمانگاههای فوق تخصصی وجود داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد؛ در بخش درمانگاههای فوق تخصصی که شامل درمانگاه های شبکیه، انحرافات چشم، قرنیه و گلوکوم است، معمولا پذیرش بطور مستقیم انجام نمی شود، اما ممکن است بیماری از سایر مراکز و پزشکان به این درمانگاه ها ارجاع داده شود؛ مثلاً فردی که دچار آسیب کلیوی، یا دیابت و یا روماتیسم است و پزشک توصیه به بررسی چشم بیمار کند، در چنین مواردی که بررسی اولیه برای بیمار انجام شده، مستقیما در درمانگاههای فوق تخصصی پذیرش میشوند و خدمات دهی به آنان انجام میشود.
مدیر پرستاری بیمارستان خاتم الانبیا(ص) به فعالیت واحد سرپایی در این بیمارستان نیز اشاره کرد و گفت: معمولاً پس از ورود بیمار به درمانگاه سرپایی، تشکیل پرونده برای او انجام میشود و نام این بیمار به همراه یک شماره ویژه و با کد ملی در سیستم ثبت و ویزیت بیمار و ارجاع او به درمانگاه تخصصی انجام میشود، از آنجا که ممکن است این بیمار در ماههای بعد هم نیاز به مراجعه مجدد داشته باشد و اصطلاحا فالو آپ شود، یک کارت نوبت در اختیار او قرار داده میشود و در سیستم نیز ثبت میشود تا به این ترتیب بیمار در یک برنامه زمانی منظم و مشخص مورد بررسیهای درمانی آتی قرار گیرد و در سیستم بیمارستان سرگردان نشود.
رحمانی نژاد خاطرنشان کرد: تمام بیمارانی که نوبت دهی میشوند، هم در سامانه HIS در نوبت انتظار قرار میگیرند و هم یک کارت نوبت به آنها تحویل داده میشود.
مدیر پرستاری بیمارستان خاتم الانبیا(ص) همچنین گفت: واحد بایگانی درمانگاه فوق تخصصی بیمارستان خاتم الانبیا(ص) همه روزه لیست انتظار بیماران روز بعد را بررسی میکند و پرونده بیمارانی را که طبق لیست, باید ویزیت شوند را تحویل منشی پزشکان میدهد. این فرایند، تا حد زیادی تسهیل گر و کمک کننده در تسریع کار بیماران و پزشکان است.
وی با اشاره به دو اتفاق جدید در طول یک سال گذشته در بیمارستان خاتم الانبیاء (ص) اظهار کرد: دو درمانگاه فوق تخصصی که شامل درمانگاههای آموزشی بینایی سنجی و نورافتالمولوژی است طی یک سال گذشته در بیمارستان راه اندازی شده است.