فوق تخصص مراقبتهای ویژه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بیمارستان امام رضا(ع) با بهرهگیری از پیشرفتهترین تکنولوژیهای جراحی قلب، تحولی بزرگ در درمان بیماریهای قلبی رقم زده و بیماران را به زندگی عادی بازمیگرداند.
دکتر بنیامین فضلی در گفتگو با وب دا خاطر نشان کرد: چهارمین بیمار با پیوند قلب مصنوعی با دستگاه LVAD با موفقیت درمان شد و به زندگی طبیعی بازگشت. این بیمار پس از گذراندن دورههای آموزشی برای استفاده از دستگاه و آشنایی با احتیاطات و هشدارهای مربوطه، توسط تیمی متشکل از متخصصین قلب و پرستاران آموزشدیده، از بیمارستان ترخیص شد.
وی افزود: بیمار پس از این عمل، که در گذشته به دلیل تنگی نفس و عوارض متعدد شرایط بسیار سختی داشت، اکنون به زندگی عادی نزدیکتر شده است.
فوق تخصص مراقبتهای ویژه و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: واحد آیسییو جراحی قلب بیمارستان امام رضا(ع)، به عنوان بزرگترین مرکز فوقتخصصی شرق کشور، با بهرهگیری از پروتکلهای درمانی بهروز دنیا فعالیت میکند. این مرکز با همکاری تیمی متشکل از جراحان قلب، متخصصان بیهوشی و پرستاران مجرب، توانسته است عملهای پیچیده قلب را با بالاترین کیفیت انجام دهد.
وی گفت: پروتکلهای درمانی این مرکز، که بر اساس گایدلاینهای معتبر علمی از اروپا و آمریکا تنظیم شدهاند، توسط کارگروه فوق تخصصی بازبینی و بومیسازی میشوند تا با شرایط بیماران ایرانی تطبیق یابند.
دکتر فضلی با اشاره به اینکه بیمارستان امام رضا(ع) از جدیدترین تکنولوژیهای مانیتورینگ، مانند دستگاههای اکو بالینی (Bedside Echo)، ویجیلیو (Vigileo) و دستگاههای پیشرفته دیالیز مانند CRRT بهره میبرد، خاطرنشان کرد: همچنین دستگاه اکمو (ECMO) یا قلب مصنوعی، که پیشتر فقط در تهران استفاده میشد، اکنون در مشهد عملیاتی شده و به دامنه خدمات این بیمارستان افزوده است. عملهای پیوند قلب مصنوعی (LVAD) با استفاده از دستگاههای پیشرفته در بیمارستان امام رضا(ع) توسعه یافته است.
وی اعلام کرد: در دو ماه گذشته، چهارمین بیمار با استفاده از این تکنولوژی نوین به سلامت از بیمارستان ترخیص شده است و این پیشرفتها نشاندهنده همگامی بیمارستان امام رضا(ع) با تکنولوژیهای روز دنیا است. از جمله دستاوردهای جدید این مرکز میتوان به اجرای تکنیکهای جراحی کمتهاجمی و پیوندهای قلب و ریه اشاره کرد.
فوق تخصص مراقبتهای ویژه بیمارستان امام رضا(ع) ادامه داد: بخش جراحی قلب بیمارستان امام رضا(ع) توانسته است با بهرهگیری از تکنولوژیهای روز دنیا، نقش مهمی در ارائه خدمات گردشگری سلامت ایفا کند. این بخش، پذیرای بیمارانی از کشورهای همسایه و مجاور است که نیاز به عملهای جراحی پیشرفته دارند. با استفاده از دستگاههای مدرن، مانند دستگاه اکمو و دستگاه قلب و ریه مصنوعی، امکان مدیریت و درمان بیمارانی با شرایط خاص، از جمله مسمومیتهای شدید (مانند مسمومیت با قرص برنج)، فراهم شده است.
وی گفت:یکی از تحولات اخیر، همکاری واحد مسمومیت بیمارستان امام رضا(ع) با بخش جراحی قلب است. این همکاری به منظور ارائه خدمات بهتر به بیمارانی که نیاز به دستگاه اکمو دارند، آغاز شده و در آینده نزدیک، این بیماران نیز تحت مراقبت و درمان در آیسییو جراحی قلب قرار خواهند گرفت.
دکتر فضلی ابراز کرد: در بخش آیسییو جراحی قلب باز امام رضا، استفاده از تکنولوژیهای پیشرفته، از جمله مانیتورینگ لحظه به لحظه و دستگاههای مدرن نظارتی، به بهبود کیفیت درمان کمک میکند. همچنین، ویزیتهای گروهی با حضور متخصصان مختلف، از جمله فوقتخصص مراقبتهای ویژه و فلوشیپهای بیهوشی، نقش مهمی در ارائه خدمات درمانی با کیفیت ایفا میکند.
وی افزود: جراحی قلب باز به عنوان یکی از پیچیدهترین عملها، با عوارض متعددی همچون خونریزی، تغییرات فشار خون و آریتمی قلبی همراه است. مانیتورینگ دقیق بیماران در این بخش، امکان شناسایی و مدیریت فوری این عوارض را فراهم کرده و در صورت نیاز، بیمار به اتاق عمل بازگردانده میشود تا مشکل برطرف شود.
این متخصص عنوان کرد: استفاده از تکنولوژیهای نوین مانند دستگاههای هارتمیت و الوند به بهبود کیفیت و کاهش تهاجم در جراحیها کمک کرده است. پیشرفت هوش مصنوعی نقش مهمی در دقت و کارایی عملهای جراحی ایفا خواهد کرد.
وی با تاکید بر اینکه با گذر زمان و پیشرفت تکنولوژی، خدمات درمانی در حوزه جراحی قلب و آیسییو بیمارستان امام رضا(ع) شاهد تحولاتی چشمگیر بوده است، عنوان کرد: در حال حاضر، بیماران بیشتری که پیشتر درمانهای طبی ناکارآمدی برای مشکلات خود داشتند، میتوانند از خدمات جراحی و نوین بهرهمند شوند و بیمارانی که پیش از جراحی با مشکلات متعدد و کیفیت زندگی پایین مواجه بودند، پس از جراحی و دوران بهبودی، به زندگی عادی بازمیگردند. لبخند رضایت بیماران و خانوادههایشان پس از مشاهده بهبود کیفیت زندگی، انگیزهای برای کادر درمانی جهت ارتقای خدمات است.
دکتر فضلی ابراز کرد: در این دپارتمان، نظارت مداوم بر خدمات و بازخوردهای بیماران و همراهان آنها، نقش مهمی در ارتقای کیفیت خدمات دارد. هدف، کاهش کاستیها و ارائه بهترین خدمات ممکن به بیماران است.