مدیر اجرایی دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اجرای طرح وفاق ویژه دانشجویان اظهار کرد: هدف از برگزاری این کارگاه آموزشی رشد فردی دانشجویان، کسب مهارتهای کار تشکیلاتی و کنشگری در فضای جامعه و دانشگاه بوده است.
مهدی شیخ در حاشیه دومین کارگاه آموزشی وفاق در گفتگو با وب دا ، اظهار کرد: در برگزاری کارگاه آموزشی طرح وفاق به ۳ اصل بسیار مهم هدف رشد فردی دانشجویان، کسب مهارتهای کار تشکیلاتی و کنشگری در فضای جامعه و دانشگاه توجه شده است.
وی تصریح کرد: دانشجویانی که به سطح مناسبی از کنشگری و دغدغهمندی نسبت به مسائل جامعه میرسند میتوانند در خصوص حل این مسائل به نحو شایستهای اقدام نمایند.
دبیر دانشگاهی طرح وفاق افزود: جلسه اول در هفته گذشته با موضوع خودآگاهی و با حضور استاد جلیل معماریانی برگزار شد و جلسه دوم هم با حضور استاد محمد شجاعی و با موضوع معنویت و زندگی اجتماعی برگزار شده است.
شیخ اضافه کرد: همچنین جلسه سوم با حضور استاد صادق کوشکی و با موضوع تحلیل منطقهای خاور یانه و تحولات پیشرو و جلسه چهارم نیز با حضور استاد محمد جوانی و با موضوع آینده مجازی و تاثیر آن بر نقش افراد در جامعه برگزار میشود و زمان برگزاری جلسات سوم و چهارم هم سهشنبه اول و سهشنبه هشتم خرداد ماه امسال خواهد بود.
وی با ذکر این نکته که مخاطب این جلسات دانشجویان تمامی مقاطع و با اولویت ورودیهای سالهای ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ بوده است، تاکید کرد: در هر جلسه ۱۸۰ نفر ثبتنامی داشتیم و برای دانشجویان حاضر در این امتیاز فرهنگی لحاظ میگردد و این افراد در اولویت اردوهای تفریحی و زیارتی خارج از استان هستند.
مدیر اجرایی دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه آموزش مسائل و مباحث فرهنگی به دانشجویان نقش بسیارمهمی در مسیر موفقیت آنها در آینده شغلی و کاریشان دارند، بیان کرد: تجربه نشان داده که افراد حاضر در این جلسات با بهرهگیری از سخنان و تجربیات بیان شده از سوی اساتید حاضر در طرح وفاق، بهترین تصمیمگیری را در مسیر موفقیت در امر تحصیل، زندگی خانوادگی و محیط کاری دارند و خوشبختانه در کارگاههای آموزشی طرح وفاق شاهد حضور بسیارخوب دانشجویان آقا و خانم بودیم.
توجه به معرفت نفس مهمترین اصل در کار فرهنگی بوده است
در این کارگاه آموزشی حجتالاسلام محمد شجاعی، استاد حوزه و دانشگاه، گفت: در کار پزشکی با بدن و در کار فرهنگی با روح انسان سروکار داریم و در همه حوزهها و نه تنها در حوزه ریاضی عدد و ارقام داریم و خداوند متعال برای هر چیزی عدد و اندازه داده است.
وی افزود: خداوند برای بهشت ۸ درب و برای جهنم ۷ درب قرار داده و این عدد و اندازهها در موضوعات مختلف همچون آب، غذا، ازدواج و غیره وجود دارد و در علم فیزیک نیز کنش و واکنش داریم و در حوزه بیهوشی هم باید به مقدار و اندازه آن ماده توجه شود تا که بیمار تا پایان عمل دوام بیاورد و در حین عمل به هوش نیاید.
استاد حوزه و دانشگاه با ذکر این نکته که در ازدواج موفق در یک عشق پایدار بین زن و شوهر بوده است، تاکید کرد: از هر ۵ ازدواج ۴ تای آن شکست میخورد که شامل ۲ طلاق عاطفی و ۲ طلاق حقیقی بوده و تنها یک ازدواج موفق دیده میشود و باید علت ۸۰ درصد ازدواجها که نادرست هستند به درستی شناسایی شود تا که دختران و پسران در سن ازدواج انتخابی درست و آگاهانه داشته باشند.
حجتالاسلام شجاعی تصریح کرد: در فعالیتهای فرهنگی هم اگر قَدَر آن را بلد نباشیم به آنچیزی که میخواهیم و مدنظرمان است نمیرسیم و باید ابتدا با معرفت نفس و قَدَر ساختارهای فرهنگی آشنا باشیم؛ همچنین در کار پزشکی هم باید قدر آن را که آناتومی بدن و روابط عِلّی و معلولی آن بیابیم تا که در این کار به موفقیت برسیم.
وی تاکید کرد: در کار پزشکی پزشک باید در حوزههای مختلف از علم کافی برخوردار باشد تا درد سایر دردهای مرتبط با بیماری را درمان کند و در کار فرهنگی نیز باید به معرفت نفس توجه شود و اگر اینگونه بود میتوان آن شخص را به سعادت رساند.
استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: در تعریف سلامت تعاریف سالم، سالم قوی، ناقص، بیمار و معلول را داریم و در فعالیت فرهنگی نیز تعاریفی ذکر شده و در قرآن کریم هم خداوند متعال در آیات شریفه سوره مبارکه عصر تفاوت انسانهای سالم و ناسالم را بیان کرده و در این آیات شریفه توصیه بر حق و صبر شده است.
حجتالاسلام شجاعی افزود: ۳ شاخص اصلی در کار فرهنگی داریم که شامل تولید مهربانی، آرامش و شادی بوده است.
وی گفت: اگر مهربانیها افزون شود عشقها عمیقتر و طلاقها کمتر میشود، ضمن اینکه آرامش حقیقی را باید در عدم خود برتر بینی دید و کسی که زودرنج و حسود باشد قطعاً شکست میخورد؛ همچنین در موضوع شادی هم اگر نتوانیم جلوی غم و افسردگیمان را بگیریم باید درمان شود.
استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: به فرموده پیامبر اکرم(ص) جهنم محصول غمهایی است که در دنیا خوردهایم و نباید زمان حیات خویش را با عصبانیت، افسردگی و غم و غصه سپری کنیم و معتقدیم که نامهربانی، ناآرامی و غم ۳ پایه اصلی ورود به جهنم بوده است.