آنگاه كه خداوند انسان را آفريد عشقي الهي و آسماني در نهاد وي قرار داد و مهري را در گل آدمي سرشت  تا انسان ها با همت بلند خويش، همانند شمعي بسوزند تا شب هاي تار جهالت و ناداني را روشنايي بخشند، تا انسان ها بياموزند و آموخته هاي خود را بياندوزند و آموزش دهند. آري خداوند هنر «معلمي» را به انسان آموخت تا او بياموزد و آموزش دهد و از ظلمات جهل به نور دانايي رود.

 

 

دوازدهم اردیبهشت ماه يادآور از دست‌ دادن‌ عالمي‌ وارسته، مجاهدي‌ خستگي‌ناپذير استاد مرتضی مطهری است و به همین منظور با استاد پیشکسوت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گروه بیماریهای داخلی  در این خصوص به گفتگو نشستیم.

آقاي دكتر قبل از اينكه به موضوع اصلي اين گفتگو كه شهادت استاد مطهری و گرامیداشت مقام استاد  است بپردازيم مايليم از خودتان بيشتر بدانيم:

 بسم ا...  الرحمن الرحيم قسم به ذات انسانی انسان و آنکه نیروهای مختلف را در حالت تعادل قرار داد و هر کسی ذات و نفس خودش را تزکیه کند به صلاح و رستگاری می رسد ولی اگر آن ذات و حقیقتی که در خالق هستی و در وجود آن فرد قرار داده در جهت اختلال و انحراف قرار دهد ظرفیتها را به انحراف پیش می رود و بر اساس آیات الهی به عذاب الهی گرفتار می شود

با درود به امام امت قائد عظيم الشأن و بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران و همه شهدا، صالحين و خدمتگزاران ميهن اسلامي.

من از سال 1337 وارد دانشگاه علوم پزشكي شدم.

زمينه هاي خاصي براي آگاهي هاي سياسي در خانواده ما وجود داشت؛ مرحوم پدرم كارمند اداره ثبت آمار بود و از طريق او و نيز نشريات و كتبي كه در منزل ما وجود داشت با امور سياسي و مسايل اجتماعي آشنا شده بودم. مرحومه مادرم از سادات مرعشي بود. بينش فكري و اعتقادي من بيش از همه با حضور در جلسات مرحوم استاد محمدتقي شريعتي در كانون نشر حقايق اسلامي بارور شد.

بعد از تحصيل پزشكي عمومي و در ايام تخصص و تدريس مدتي از دانشكده پزشكي اخراج شدم اما اعتراض و تظاهرات مكرر دانشجويان باعث شد رژيم با شرط اينكه ديگر به تدريس ادامه ندهم با حضورم در بيمارستان منتصريه كه به «بيمارستان ملت» مشهور شده بود و بيمارستان امام رضا(ع) موافقت كند.

چطور مفاهيم سياسي- اجتماعي را به دانشجويان پزشكي انتقال مي داديد؟ سعي مي كردم با ذكر مثالهاي مرتبط با درس به گونه اي ميان بيماريهاي مختلف با وقايع روز جامعه ارتباط برقرار كنم؛ مثلاً انبساط و انقباض قلب را به انبساط و انقباض يك انقلاب و حركت مردم تشبيه مي كردم. به دانشجويان مي گفتم قلب خونخوار نيست و خوني را كه در رگها جريان دارد براي سلولهاي خود مصرف نمي كند بلكه آن را به آئورت و رگ عمومي مي فرستد و از آنجا سهم مي برد؛ يعني عليرغم آنكه اينهمه كار مي كند اما سهمي مشابه سهم ديگران دارد. استثمارگر و خونخوار نيست. و يا مي گفتم وقتي گره اي در قلب از بين مي رود گره ديگر فعاليت خود را ادامه مي دهد و تسليم نمي شود. اين تعابير تا مدتها در ذهن دانشجويان باقي مي ماند و باعث آگاهي فكري آنها مي شد.

اگر موافق هستید در خصوص شخصیت استاد شهید مرتضی مطهری و علت نامگذاری سالروز شهادت ایشان به نام روز معلم توضیحاتی بفرمائید .

در مورد شهادت شهید مطهری این شخصیت والا و این شهید گرانقدر حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در معنایی سخن تمام فرمودند که حتی ایشان را تشبیه کردند به یک تعبیر  به درختی پربار که هنوز جامعه از ثمره این درخت پربار میوه های فراوانی را می توانست برای رشد و بالندگی خود در زمینه های معنوی ، انسانی و اسلامی بچیند و منتفع شود اما  معاندین و کوردلان این مرد را که عصاره ای از فضیلتهای اسلامی به سهم خودش بود و بنیانهای بینش فکری از مسائل قرآنی بود به شهادت رساندند و جامعه را محروم کردند .

همان طور که می دانید 12 اردیبهشت سال 58 این شهید والا مقام را به شهادت رساندند و الان بیش از 33 سال است که از شهادت آن استاد گرانقدر می گذرد و نام بلند این مرد هنوز نوای حقیقت یابی خودش را انعکاس می دهد و باز هم همان طور که امام فرمودند تمام نوشته های این شهید درس آموز است .

استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ادامه اظهار داشت : من فکر می کنم که اگر بخواهیم این شهید والامقام  را بشناسیم باید ببینیم خاستگاه فکری آنها چه بوده و باید ببنیم چرا این بزرگواران به بزرگی رسیدند .این افراد بر اساس ایات الهی خود را تزکیه کردند در جهت مصالح جامعه و در جهت اهداف قرانی و ساختن حیات طیبه برای جامعه حرکت کردند و بر اساس آیات الهی کسانی که در راه هدایت الهی کوشش می کنند در واقع در جهت مسیر اصلی و رشد مداومی هستند ، خاستگاه فکری شهید مطهری قرآن مجید بوده است.

از آقای دکتر فرهودی سوال کردم که آیا ارتباط نزدیکی هم با شهید استاد مطهری داشتند ؟ در آن دوازده روز قبل از ورود امام خمینی (ره) که بسیاری از علما و شخصیتهای انقلابی در مسجد دانشگاه تهران تحصن داشتند شهید مرتضی مطهری نیز در این مسجد حضور داشتند و من از نزدیک با این شهید والامقام  برخورد داشتم.

شخصیت والای این مرد جلوه خاص خودش را داشت،دلداگی خاصی به رهبر والاقدر و بنیانگذار جمهوری اسلامی داشت و امام هم علاقه بسیار زیادی داشت به طوری که ایشان فرمودند که مطهری پاره تن من بود.

شهید مطهری از شخصیتهایی بودند که در زمان حیاتشان در جهت مصالح جامعه تلاش کردند و باید به مقدار زیاد از این افراد درس آموزی  داشته باشیم.

آقای دکتر با توجه به اینکه شما یکی از اساتید پیشکسوت دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستید به نظر شما مهمترین درسی که یک استاد در گروه پزشکی به جز دروس تئوری می تواند به دانشجو بدهد چیست ؟

وظیفه یک پزشک را باید ببنیم در مرحله اول چیست هرگاه اسمی از پزشک می آید اسمی از بیمار ، مرگ و حیات در ذهن تداعی می شود  شخصیت حقوقی پزشک با واژه هایی همچون محبت ، احسان و نیکوکاری ترسیم می شود و نقش پزشک باید بایستی مانندیک پدر یا مادر معنوی باشد

گاهی به دانشجویان خودم می گویم با وجود اینکه شما سنتان کم است اما در ارتباط با بیمار باید نقش یک پدر یا مادر را بازی کنید یعنی اینکه محبت مادرانه و احساس مسئولیت پدرانه داشته باشند .

یا نقش برادر و یا خواهر دینی و اسلامی را داشته باشند یعنی همیشه سود بیمار را بخواهند تا بیمار درست درمان شود اینکه بیمار به ما پناه اورده است یک ارزش و توفیق است چرا ارزش والایی است؟ برای اینکه بر اساس آیات قرانی است که کسی که در راه نجات جان یک انسان بکوشد مانند این است که در نجات جان یک جامعه تلاش کرده است

این یک ارزش والای معنوی است. بر این اساس پزشک باید با احساس مسئولیت بر بالین بیمار باشد ، مبادا کارهای شخصی خود را به مصالح بیمار ترجیح بدهند حتی توصیه می کنم که در مسائل عبادی نیز طوری برنامه ریزی شود که خللی در ارتباط با سلامت بیماران صورت نگیرد.

همچنین همیشه تاکید می کنم که دانشجو باید مطالعه داشته باشد و دانش و اگاهی خود را افزایش دهد استادان نیز باید به همین طریق باشند و با دانش روز آشنا باشندصداقت اسلامی و حدود و شعور اسلامی داشته باشند همراه با احساس وظیفه علمی  کار انجام دهند .

من همیشه پزشکان را به سربازان سر مرز تشبیه می کنم و در معنایی فردی که در  لباس پزشکی خدمت می کند  از مصالح و سلامت یک جامعه دفاع می کند پس روپوش پزشکی مقدس است چون پزشک یک وظیفه الهی انجام می دهد.

 


 

اطلاعات تماس سامانه خبری وب دا

Image
آدرس: مشهد، خیابان دانشگاه، ساختمان قرشی
کد پستی :۹۱۷۷۸۹۹۱۹۱
نمابر: ۳۸۴۳۶۸۲۷ ۰۵۱
رایانامه :webda@mums.ac.ir
سامانه پیام کوتاه: ۳۰۰۰۲۱۹۱
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image