معاون آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: اعضاء هیئت علمی به عنوان سنگ بنای دانشگاه نقش موثری در سرنوشت علمی و فرهنگی کشور ایفا می کنند .
به گزارش وب دا، دکتر محمد علی محققی در مراسم اختتامیه چهار دوره طرح معرفت اعضا هیئت علمی دانشگاههای علوم پزشکی کشور در مشهد مقدس با تاکید بر اینکه باید به نقش اعضاء هیئت علمی دانشگاهها توجه بیشتری شود اظهارداشت : در آئین نامه ارتقاء اعضاء هیئت علمی ،استاد به عنوان یک شخصیت جامع علمی، فرهنگی، معنوی و الگویی الهام بخش، مسئولیت پذیر و توانمند تعریف شده است و موضوع فرهنگی به عنوان نخستین بند این آئین نامه مورد توجه قرار گرفته است .
وی با بیان اینکه دستیابی به مرجعیت علمی دانشگاهها و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در منطقه از برنامه های ترسیم شده در سند چشم انداز 20 ساله به شمار می رود اظهار داشت : بار اصلی دستیابی به این هدف مهم را اعضاء هیئت علمی بر دوش می کشند و اگر توجهی در این زمینه نشود مطمئنا دستیابی به اهداف سند چشم انداز مشکل خواهد بود .
معاون آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی افزود: اگر استاد را در میدان مرجعیت علمی تصور کنیم، استاد با معرفت علاوه برحضور در آموزش و پژوهش علمی کشور در صحنه های مبارزه با تهاجم فرهنگی و دفاع از هویت فرهنگی جامعه نیزحضوری موثر و به هنگام خواهد داشت.
دکتر محمد علی محققی اساتید را شخصیت های برجسته ای دانست و گفت: از چهار میلیون 500 هزار نفر که در جامعه پزشکی کشور فعال اند 12 هزار نفر آنان با تلاش بسیار و سعی زیاد که در هیچ سطح حرفه ای در کشور وجود ندارد به رتبه استادی رسیده اند.
وی با بزرگداشت یاد شهیدان شهریاری و احمدی روشن از آنان به عنوان نمونه هایی از اساتید جهادگر و شایسته کشور نام برد و افزود: هر چه میدان مبارزه علمی و فرهنگی بزرگتر و سخت تر باشد اساتید دانشگاه های ما هم مرد میدان های سخت هستند.
وی افزود: ما در کشورمان صاحب نظر هستیم و نباید در علوم مختلف از کشور های دیگر اقتباس کنیم به عنوان مثال 1100 سال قبل رازی اصول اخلاق پزشکی را نوشته و ما در اخلاق نباید مصرف کننده باشیم
معاون آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر تولید منابع علمی با تکیه بر تجربیات و تخصص بومی کشور اظهار داشت : در حال حاضر در زمینه علوم مختلف صاحبنظران برجسته ای در کشور حضور دارند که می توان با تلاش آنها از ظرفیتهای خود در زمینههای مختلف استفاده و تحقیقات اساتید را به محصول و منبع آموزشی تبدیل کنیم.
دکتر محمد علی محققی با اشاره به اینکه در برخی از علوم از جمله ارولوژی استفاده از تجربیات و تخصص اساتید در زمینه آموزش به ثمر نشسته است و در حال حاضر به عنوان یک منبع مهم آموزشی در کشور و بسیاری از کشورهای جهان تبدیل شده است اظهار داشت : باید تلاش شود در دیگر علوم نیز به این امر مهم دست یابیم و استفاده از منابع علمی آموزشی وارداتی که در برخی از موارد مغایر با دین و فرهنگ کشور ماست کاهش دهیم .
معاون آموزشی وزارت بهداشت در دستور کار قرار دادن موضوع تولیدگر بودن را لازمه خارج شدن از بن بست علمی دانست و تاکید کرد: ما نباید فقط از آثار دیگران اقتباس کنیم.
دکتر محققی یکی از مصادیق مدیریت قدسی را مدیریت آموزش دانست و ادامه داد: برای حل نارسایی در این زمینهها باید روح کمالطلبی را که ریشههای دینی و معرفتی دارد در اساتید به وجود آورد