دورهی جدید طرح ضیافت اندیشه اساتید، با برگزاری 3 کارگاه مجازی ذیل عنوان" تعلیم و تربیت اسلامی (سطح3)، اخلاق علمی و حرفه ای ( سطح5) و تاریخ و تمدن اسلامی (سطح2) برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی نهاد نمایندگی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، کارگاه های فوق که به همت دفتر هم اندیشی استادان دانشگاه علوم پزشکی مشهد برنامه ریزی و در بستر فضای مجازی برگزار گردید، از هشتم بهمن ماه آغاز و تا 26 بهمن ماه ادامه یافت.
سبک زندگی دینی؛ از ریشه دارترین مدل های زندگی بشری
حجت الاسلام والمسلمین دکتر جورابچی، محقق و مدرس سطوح عالی حوزه علمیه، در بخشی از جلسات کارگاهی " سبک زندگی " با اشاره به تنوع سبک ها و مدل های زیستی در جوامع بشری گفت: یکی از بهترین مدل های زندگی که حیات مادی و معنوی انسان را معنا بخشیده و آن را ریشه دار می کند، سبک زندگی مبتنی بر دین و عبودیت است.
وی با دسته بندی سبک های زندگی بشری در سه بخش مدرنیته، سنت گرا و دینی، به نقایص و کاستی های مدل های اول و دوم در پوشش دادن کامل ابعاد زندگی بشر اشاره و اظهار کرد: سبک زندگی مدرن که بر پایهی نظام سرمایه داری و عقلانیت ابزاری بنا شده، با فرهنگ مبتنی بر دین و مذهب تا حد زیادی بیگانه است و چه بسا آن را کهنه و بی ارزش می داند و بر مبنای همین تفکر مسیر انسان را به سمت یک زندگی مادی و عاری از معنا و معنویت سوق می دهد.
وی ادامه داد: در مقابل چنین دیدگاهی نگاه سنت گرا و مبتنی بر آداب و رسوم گذشتگان است که هر چند می تواند برخوردار از مجموعه باورها و رفتارهای درست و بهنجار باشد اما لزوما یک سبک زندگی ایده آل برای رشد همه جانبه بشر به شمار نمی آید.
حجت الاسلام دکتر جورابچی سپس، به سبک زندگی دینی به عنوان یک مدل جامع و معنا بخش در حیات زیستی انسان اشاره و بیان داشت: در سبک زندگی دینی، هر چند که تقیّد و التزام به انجام شعائر اسلامی ( یعنی دعا، روزه، نماز، توسل، حج و...) دارای ارزش و اهمیت است، اما مفاهیم عمیق تری در این مدل زندگی نهفته است که تحقق آنها، نشان و نمادی از سبک زندگی دینی خواهد بود؛ مفاهیمی همچون عدالت ورزی، مسئولیت پذیری، رعایت حق الناس، راستگویی و... در بعد مثبت و پرهیز از دروغگویی، ظلم، احتکار، رشوه خواری و... در بعد منفی.
تاثیر نگاه فرا مادی، در شاد زیستن انسان
در جلسات کارگاهی " تعلیم و تربیت اسلامی (سطح 3) که با حضور دکتر علوی محقق، مولف و استاد دانشگاه برگزار شد، موضوع کمرنگ شدن شادی و نشاط در زندگی امروز بشر و ارتباط آن با معنویت مطرح شد که دکتر علوی در رابطه با آن اظهار داشت: حرکت انسان به سوی پیشرفت های مادی؛ که با هدف شاد زیستن هر چه بیشتر او، در طول سالیان دراز صورت گرفت این تفکر اشتباه را در ذهن انسان پدید آورد که انباشت مادیات و پرداختن محض به دنیای موجود، به تنهایی می تواند پاسخگوی همه نیازهای او باشد و خلاء ناشی از معنویت را در زندگی انسان جبران کند؛ در حالیکه حقیقت شادی و ماندگاری آن در دنیایی فراتر از ماده و در ارتباط با خالق و مالک واقعی انسان تعریف شده بود. در واقع این حس تعلّق و اتصال به منبعی لایتناهی است که انسان را از حس تنهایی و پوچی نجات می دهد و زندگی او را معنا می بخشد؛ لذا به هر میزان از این منبع بی انتها فاصله بگیرد اراده و امکان او برای شاد زیستن کمتر خواهد شد.
وی در بخش دیگری از توضیحات خود به مقولهی مرگ و اثرات آن بر زندگی مادی انسان اشاره کرد و گفت : کسی که دنیای پس از مرگ و زندگی ابدی را باور دارد، نه در برابر داشته ها و خوشی های عالم مادی مغرور و سرکش می شود و نه در برابر سختی ها و تلخی های آن بی تاب و مستأصل؛ زیرا ایمان دارد که هر دو موقعیت گذرا و موقتی است. چنین شخصی سعی می کند با خدمت کردن به دیگران و کاستن از آلام و دردهای آنان به بهبود حال خود کمک کند و این کار یکی از مهمترین راه های شاد زیستن است.
در مجموعه جلسات کارگاهی " تاریخ و تمدن اسلامی " که با حضور دکتر محمد باغستانی برگزار شد نیز موضوع چگونگی شکل گیری فرهنگ و تمدن اسلامی و تاثیرات آن بر دیگر فرهنگهای جهان مورد بحث و تحلیل قرار گرفت.