المپیادهای علمی، نقش مهمی در ظهور خلاقیت و ایده پروری دانشجویان شرکت کننده دارد
نگار ابراهیمی، دانشجوی مدال آور دوازدهمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور ( در حیطه آموزش پزشکی ) گفت: المپیادهای علمی، زمینه مناسبی برای ظهور خلاقیت و ایده پروری در بین دانشجویان است و این زمینه سازی قطعا در فرایند تحصیلی آنها و آینده شغلی شان اثرگذار خواهد بود.
این دانشجوی برتر علمی، که در بخش های انفرادی و گروهی دوازدهمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور به ترتیب یک مدال طلا و یک مدال نقره کسب نموده است در گفتگو با روابط عمومی نهاد نمایندگی دانشگاه علوم پزشکی مشهد فرایند حضور خود در این رقابت های علمی را اینچنین تشریح کرد: پس از برگزاری آزمون غربالگری کشوری ( مرحله اول) که در فروردین سال گذشته انجام شد، مرحله دوم در بهمن ماه و بصورت درون دانشگاهی برگزار گردید و دانشجویان منتخب با یک فاصله زمانی شش ماهه ( که به دلیل اوج گیری بیماری کرونا این فاصله زمانی اتفاق افتاد) وارد فضای اصلی المپیاد شدند.
وی افزود: مرحله اصلی المپیاد نیز متاثر از شرایط کرونایی کشور تفاوتهایی با دورههای گذشته داشت که مهمترین آن، عدم برگزاری متمرکز المپیاد در تهران و برقرار نبودن تعامل فیزیکی دانشجویان دانشگاه های مختلف با یکدیگر و همچنین فراهم نبودن امکان تبادل تجربه ها، ایده ها و نظرات بود؛ ضمن اینکه فضای رقابتی هم از شور و هیجان سالهای قبل برخوردار نبود، اما جوّ رقابتها بسیار منسجم و کیفیت آزمون ها در سطح بالایی قرار داشت و شرکت کنندگان نیز از آمادگی خوبی برخوردار بودند.
دارنده مدال طلای دوازدهمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور در رابطه با نحوه آماده سازی خود برای حضور در المپیاد علمی و همراهی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با دانشجویان المپیادی نیز گفت: به منظور آمادگی هر چه بیشتر دانشجویان برای شرکت در المپیاد علمی دوره دوازدهم، دانشگاه، کلاسهایی را با اساتید مختلف پیش بینی کرده بود که متاسفانه به دلیل شیوع بیماری کرونا کلاس ها در همان ابتدای برگزاری متوقف شد و ما ناگزیر بودیم، به تنهایی به دنیال مطالعه و جمع آوری منابع لازم باشیم؛ البته چنانچه به کمک و راهنمایی اساتید محترم نیاز داشتیم این امکان مهیا بود تا با ایشان در ارتباط باشیم.
از ظرفیت علمی دانشجویان مدال آور، بیشتر بهره گیری شود
نگار ابراهیمی همچنین گفت: عدم دسترسی به دانشجویان برتر سالهای قبل و در واقع پیشکسوتان المپیادهای علمی که یک ظرفیت علمی مهم به شمار می روند، از دیگر چالشهایی بود که بنده شخصاً با آن مواجه شدم و پس از تلاش و پیگیریهای بسیار، موفق به ارتباطی کوتاه با یکی از دانشجویان برتر المپیاد علمی در فضای مجازی شدم که همین ارتباط کوتاه بخشی از پاسخ های ذهنی من در رابطه با المپیاد را پاسخ داد و بر مبنای همین تجربه تصور میکنم که دانشجویان دیگری هم با چنین مسأله ای روبرو باشند و از مسوولان دانشگاه درخواست میکنم که تسهیل کننده ی این امر باشند.
این دانشجوی برتر المپیادی در رابطه با زمینهها و علل موفقیت خود نیز گفت: نقش خانواده و بویژه مادرم که با صحبت ها و راهنمایی های انگیزه بخش، امیدواری و تلاش را بیش از پیش در من تقویت می کرد و نیز برنامه ریزی های مطالعاتی منسجم و هدفمند که البته با سختی و فشارهایی همراه بود در نهایت توانست من را به کسب رتبه برتر برساند.
وی در عین حال گفت: هدف من از شرکت در این المپیاد علمی، منحصراً کسب مدال و رتبه برتر نبود بلکه معتقدم المپیاد زمینهای است برای رشد خلاقیتها و ایده پروری و بار علمی که از این رهگذر نصیب دانشجویان می شود بدون شک در دوران تحصیل و پس از آن در آینده شغلی آنها تاثیری سازنده و مفید خواهد داشت.