مسئول نهاد رهبری دانشگاه علوم پزشکی مشهد در مراسم عزاداری دههی اول محرم، نام و شخصیت سید الشهداء (ع) را به عنوان یک موضوع راهبردی در زمینه های فردی، اجتماعی، ملی و بین المللی معرفی و تاکید کرد: در منظومه معرفتی اسلام، هیچ موضوعی همچون قیام امام حسین (ع) به این گستردگی مطرح نشده است.
به گزارش روابط عمومی نهاد نمایندگی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، همزمان با فرا رسیدن دهه اول ماه محرم الحرام، مراسم عزاداری به مدت 10 روز ( ساعت 7.30 صبح) با حضور کارکنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد و با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین طباطبایی در شهرک دانش و سلامت برگزار می شود.
در بخش سخنرانی این مراسم، حجت الاسلام والمسلمین طباطبایی با ذکر این مقدمه که مجالس بر پا شده با محوریت یاد و نام اهلبیت(ع)، « مجلس ذکر» نامیده میشود افزود: زنده و پویا نگه داشتن این مجالس ذکر یکی از نقاط قوت و پایه های استراتژیک حکومت شیعی است که همواره با هجمه های متعدد از سوی جریان های ضد دین و انحرافی همچون جریان وهابیت و گروه های ضد انقلاب مواجه بوده است.
وی ادامه داد: همانطور که در جنگ های هوایی، طرفین با شناسایی و هدف قرار دادن نقاط استراتژیک تلاش می کنند طرف مقابل را شکست دهند، جریان های ضد دین و ضد تشیع نیز تلاش می کنند تا با تحریف و تخریب مجالس ذکر و ایجاد فاصله بین شیعیان و اهل بیت (ع)، این پایه های استراتژیک را تضعیف و نابود سازند.
مسئول نهاد رهبری دانشگاه علوم پزشکی مشهد، همچنین با اشاره به تاثیر بنیادین قیام امام حسین (ع) در تثبیت و تقویت پایه های حکومت اسلامی شیعه گفت: در کتاب کامل الزیارات که مشتمل بر 108 باب در زمینه زیارات ائمه معصومین (ع) است، 82 باب (از باب 16 تا 98) اختصاص به روایات متعددی دارد که در رابطه با زیارت امام حسین (علیه السلام) وارد شده است و در این ابواب، از آگاهی انبیاء الهی و فرشتگان نسبت به شهادت سید الشهدا (ع) و گریستن همه مخلوقات عالم؛ اعم از جن و انس بر این حادثهی عظیم خبر می دهد.
پیوند واقعه عاشورا با آموزه های مهدویت
حجت الاسلام والمسلمین طباطبایی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فرازهایی از دعای ندبه (این الطالب بدم المقتول بکربلاء) پیوند واقعه عاشورا با آموزه های مهدوی را خاطر نشان کرد و گفت: روز عاشورا روز ظهور است و در رجعت امام عصر(عج)، اولین کسی که بر می گردد و در کنار ایشان قرار میگیرد، امام حسین (ع) است. در روایات دینی ما نیز ذکر شده که امام زمان (عج) در هنگام ظهور در کنار خانه کعبه برای معرفی خود این عبارت را می فرمایند: " یا اهل العالم ان جدی الحسین الذی قتلوه عطشانا "
وی اضافه کرد: در زیارت عاشورا نیز در دو بخش خواستار خونخواهی سیدالشهدا در کنار امام منصور و امام مهدی (عج) می شویم که شامل عبارت " فَأَسْأَلُ اللَّهَ الَّذِي أَكْرَمَ مَقَامَكَ وَ أَكْرَمَنِي بِكَ أَنْ يَرْزُقَنِي طَلَبَ ثَارِكَ مَعَ إِمَامٍ مَنْصُورٍ مِنْ أَهْلِ بَيْتِ مُحَمَّدٍ (ص) " و " أَنْ يَرْزُقَنِي طَلَبَ ثَارِكُمْ مَعَ إِمَامٍ مَهْدِيٍ ظَاهِرٍ نَاطِقٍ مِنْكُم " می باشد.
محبت ما نسبت به سیدالشهدا(ع)، امری فطری است
حجت الاسلام والمسلمین طباطبایی همچنین با بیان اینکه فطرت پایگاه اصلی دین ماست و پیامبران کاری جز بیداری و شکوفایی فطرت ندارند گفت: این فطرت است که ما را به خدا ملحق میکند و به خاطر همین فطرت است که اگر کسی مرتد شد، تحت شرایطی باید اعدام شود؛ چون فقط با رذالت و خباثت بسیار زیاد میتوان این فطرت را لگدمال کرد و به ارتداد و کفر رسید.
وی ادامه داد: شما شیعیانی که امام حسین (ع) را دوست دارید آیا این دوست داشتن به دلیل شنیدن مظلومیتها و مصیبتهای ایشان است؟ یا پیش از این دلیل، به خاطر یک رابطۀ فطری است که او را دوست دارید و بعد وقتی مصائب او را میشنوید، دلتان آتش میگیرد؟
این کلامِ رسول الله(ص) که در ادامه ذکر شده در واقع از رابطۀ فطری ما با اباعبدلله(ع) پردهبرداری میکند. ( قَالَ حَدَّثَنَا حَمَّادُ بْنُ إِسْحَاقَ الْأَنْصَارِيُّ عَنِ ابْنِ سِنَانٍ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ ع قَالَ: نَظَرَ النَّبِيُّ ص إِلَى الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ ع وَ هُوَ مُقْبِلٌ فَأَجْلَسَهُ فِي حِجْرِهِ وَ قَالَ إِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَيْنِ حَرَارَةً فِي قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ لَا تَبْرُدُ أَبَداً ثُمَّ قَالَ ع بِأَبِي قَتِيلُ كُلِّ عَبْرَةٍ قِيلَ وَ مَا قَتِيلُ كُلِّ عَبْرَةٍ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ قَالَ لَا يَذْكُرُهُ مُؤْمِنٌ إِلَّا بَكَى.)
مسئول نهاد رهبری دانشگاه علوم پزشکی مشهد، همچنین با طرح این پرسش که چرا امام زمان(ع) قیام خود را با امام حسین(ع) آغاز میکند؟ بیان داشت: زیرا امام حسین(ع) زبان گویای فطرت است و همۀ آدمهای صاف و سالم زبان فطرتشان دربارۀ حسین(ع) فعال است و ما با جهانیان حرفی جز امام حسین(ع) نداریم.
وی خاطر نشان کرد؛ امروز که بنبستها خود را نشان داده و اهل عالم دنبال راه جدیدی برای نجات هستند، این راه جدید باید با حسین(ع) به اهل عالم معرفی شود. امروز نوبت امام حسین(ع) و بازگشت به اباعبدالله(ع) است. مردم جهان راه نجات میخواهند و راه نجات هم حسین(ع) است. «إِنَّ الْحُسَیْنَ بْنَ عَلِیٍّ فِی السَّمَاءِ أَکْبَرُ مِنْهُ فِی الْأَرْضِ وَ إِنَّهُ لَمَکْتُوبٌ عَنْ یَمِینِ عَرْشِ اللَّهِ مِصْبَاحُ هُدًى وَ سَفِینَةُ نَجَاة»(عیون اخبار الرضا/ج۱/ص۶۰)