حجت الاسلام و المسلمین عابدینی از مدرسین حوزه علمیه قم و نویسندهی کتاب " شاگرد پروری " در جمع اساتید دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: سنت گذاری در هر عمل خیری آثاری ماندگار دارد که به واسطه این آثار، بقاء انسان جاودانه می شود و از مهمترین این اعمال تعلیم و تربیت شاگردان در زمینه های مختلف است.
به گزارش روابط عمومی نهاد نمایندگی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، جلسهی سخنرانی و پرسش و پاسخ پیرامون موضوع « تعلیم و شاگردپروری » با حضور حجتالاسلام والمسلمین عابدینی مؤلف کتاب « شاگرد پروری» ( با محتوای تبیین شاگردپروری در مکتب اهل بیت علیهم السلام )، و جمعی از اساتید دانشگاه علوم پزشکی مشهد در دانشکده داروسازی برگزار شد.
در این نشست حجت الاسلام والمسلمین عابدینی در مقدمه ای به اشتراکات وجودی انسان و دیگر موجودات اشاره و بیان داشت: « حب به ذات» و « بقاء و گسترش نوع خود » از جمله ویژگی های ذاتی است که در بین همه مخلوقات مشترک است و جملگی در برابر هر عاملی که تهدید کننده این دو ویژگی باشد مقاومت می کنند.
وی افزود: اما انسان به دلیل برخورداری از ادراک و شعور در نظام توسعهی موجودات، این ظرفیت وجودی را دارد که خود را فراتر از عالم مادی گسترش دهد و بقاءش را جاودانه کند؛ به تعبیر دیگر وقتی نگاه انسان به خودش جسمی و مادی است، بقای او هم در فرزندان و نسل پس از خودش خلاصه میشود، اما وقتی بقاء وجودی و نفسانی او مد نظر باشد، جاودانگی هدف زندگی اوست و یکی از راه های تحقق این هدف می تواند تعلیم و شاگرد پروری باشد.
حجت الاسلام والمسلمین عابدینی در عین حال تاکید کرد: منظور از تعلیم، آموختن علم نافع و تاثیر گذار است و نه صرفاً علم مفهومی، ضمن اینکه معنای تعلیم تنها در حیطه علمی و انتزاعی خلاصه نمی شود بلکه رفتار عملی استاد نیز می تواند تصدیق کننده علم او و تربیت کننده شاگردان باشد.
وی، بر ضرورت اعتقاد قلبی و باورمندی استاد نسبت به آنچه تعلیم می دهد نیز تاکید کرد و با اشاره به کلامی از علامه طباطبایی در تفسیر المیزان (جلد6) گفت: نظر علامه در ارتباط با این موضوع اینچنین بیان شده که " آنچه استاد به شاگردانش در زبان علمی می گوید، اگر زبان وجودی اش به آن قائل نباشد، تکذیب او از جانش القاء می شود و این علم می شود " علم غیر نافع "؛ لذا ممکن است شاگردان او همین علم را سرمایه خیانت و سوء استفاده در زمینه های مختلف کنند.
مدرس حوزه علمیه قم و مؤلف کتاب " شاگردپروری" در ادامه ضمن برشمردن ارزش و جایگاه تعلیم و شاگرد پروری در آموزه های دینی به این حدیث امام صادق (ع) اشاره کرد که می فرمایند: هركس كار خيرى به ديگرى بياموزد مانند ثواب كسى است كه به آن عمل مىكند،عرض كردم:اگر او هم به ديگرى ياد بدهد به معلم اول ثواب عمل آن مىرسد؟ فرمود: اين ثواب براى او همچنان جريان دارد گرچه به همۀ مردم هم ياد بدهد، عرض كردم: اگر معلم بميرد؟ فرمود: اگرچه بميرد. ( " مَن عَلَّمَ خَيْراً فَلَهُ مِثْلُ أَجْرِ مَنْ عَمِلَ بِهِ قُلْتُ فَإِنْ عَلَّمَهُ غَيْرَهُ يَجْرِي ذَلِكَ لَهُ قَالَ إِنْ عَلَّمَهُ اَلنَّاسَ كُلَّهُمْ جَرَى لَهُ قُلْتُ فَإِنْ مَاتَ قَالَ وَ إِنْ مَات". اصول کافی / جلد1 .)
گفتنی است؛ کتاب " شاگردپروری " که به قلم حجت الاسلام والمسلمین عابدینی مدرس حوزه علمیه قم و کارشناس برنامهی معارفی " سمت خدا " و با هدف تبیین شاگردپروری در مکتب اهل بیت (ع) نگارش شده مشتمل بر دو بخش می باشد که در قسمت اول مبانی بحث شاگردپروری تشریح و در قسمت دوم به صورت مصداقی به جلوه هایی از شاگردپروری در مکتب اهل بیت (ع) پرداخته شده است .