همزمان با فرارسیدن روزهای پایانی ماه صفر و ایام رحلت پیامبر عظیم الشأن اسلام و شهادت سلاله های پاکش امام حسن مجتبی (ع) و امام رضا (ع)، مراسم عزاداری بصورت جداگانه از سوی هیات مذهبی باقرالعلوم (ع) (هیأت اساتید دانشگاه علوم پزشکی مشهد) و هیأت دانشجویی مکتب الزهرا(س)) برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی نهاد نمایندگی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، حجت السلام والمسلمین الهی خراسانی سخنران مراسم هیئت مذهبی باقرالعلوم (ع) در بخشی از سخنان خود، ضمن برشمردن اشتراکات و افتراقات دین اسلام و سایر ادیان الهی ( از جمله دین یهود و مسیحیت )، مرزبندی شفاف در تعیین حدود واجبات و ترک محرمات در شریعت اسلام را در مقایسه با دیگر شرایع، از مهمترین رویکردهای این دین برشمرد و افزود: در قرآن کریم که به عنوان مهمترین منبع فقه اسلامی شناخته می شود، موضوع ترک محرمات با قید انجام نشدن مطلق فعل حرام مطرح می شود؛ مثلا در بحث نوشیدن شراب، اگر قرآن میفرماید شراب ننوشید، تاکید بر پرهیز از اصل کار است و نه میزان و مقدار آن؛ لذا کسی که یک قطره شراب هم می نوشد، پرهیز از اصل کار را زیر سوال برده و مستحق مجازات است.
وی افزود: در بحث عمل به واجبات هم همین طور است یعنی چنانچه امری به درستی و به تمامیت انجام نشود، عدم اتصال به واجب اتفاق افتاده و ترک واجب هم عقوبت دارد، مثلا در بحث حجاب (که به عنوان یک امر واجب در قرآن کریم مورد تاکید قرار گرفته) حدود واجب شرعی مشخص است و چنانچه این حّد رعایت نشود مانند دیگر واجبات دینی دارای عقوبت خواهد بود. لذا با این نگاه، مسامحه و مدارا در حدود شرعی ( به معنای انجام واجبات و ترک محرمات) جایگاهی ندارد و شامل مستحبات و مکروهات که خط قرمز دین نیست، نخواهد بود.
حجت السلام والمسلمین الهی خراسانی در ادامه، با اشاره به ایام رحلت پیامبر اکرم (ص) و تعریف قرآن کریم از شخصیت ممتاز آن حضرت، بخش هایی از آیه 159 سوره مبارکه آل عمران (فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ كُنْتَ فَظّاً غَليظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَ شاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ...) را مورد تذکر قرار داد و گفت: در این آیه خداوند نرمخویی و خلق نیکوی حضرت محمد (ص) را به عنوان عامل مهم و کلیدی در جذب دل های مردم به سوی ایشان معرفی می کند و ضمن تمجید از این خصلت نیکو، بر تعامل و مشورت با آنان و آمرزش خواهی پیامبر (ص) در مورد آنان تاکید می فرماید. نکته مهمی که در این آِیه وجود دارد، سعهی وجودی و رحمتی است که خداوند در پیامبراکرم (ص) می بیند و بر همین اساس هم تعامل، مشورت و استغفار طلبی ایشان برای مردمان را بر پیغمبرش تکلیف می کند، زیرا آنچه که بصورت غالب در فضای تعاملات اجتماعی دیده می شود، رویکردهای رفتاری توأم با حب و بغض هایی است که عمومأ سبب می شود افراد نتوانند دیگران را در دایره حمایت و مساعدت خود جای دهند اما در مورد پیامبر اکرم (ص) این وسعت وجودی به قدری پهناور است که قرآن کریم با عبارت " رَحمَةٌ لِلعَالَمین " از آن یاد می کند. این پیام را هم می توان از آیهی فوق برداشت کرد که دعوت به امر معروف و کار خیر، بیش از هر چیز لحن و رفتار نرم و مهربانانه را می طلبد و عملکرد خشن صرفا سبب دافعه و دور شدن افراد از دایره تعاملات ما خواهد شد.
گفتنی است؛ در ادامهی این مراسم سوگواران اهل بیت (علیهم السلام) با قرائت زیارت عاشورا و نوحه سرایی، به ساحت مقدس خاتم النبیین (ص) و خاندان مطهر ایشان عرض ارادت کردند.