نشست هم اندیشی"امامی که من می شناسم" به همت معاونت دانشجویی فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و با حضور جمعی از اساتید پیشکسوت، مسئولان و مدیران در دانشکده داروسازی برگزار شد.
معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این نشست با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری درباره امام خمینی(ره) نکاتی را در خصوص استکبار ستیزی، دیپلماسی، اهمیت حکومت اسلامی و ارتجاع از دیدگاه امام خمینی (ره) بیان داشت.
دکتر محمد رضا صابری با بیان اینکه امام خمینی(ره) استکبارستیزی را که موجب پیروزی انقلاب اسلامی گردید، منحصر به قلمرو جغرافیایی ایران نمی دانست بلکه آن را قابل تحقق در تمامی نقاط جهان تلقی می کرد خاطر نشان کرد: در میان آرمان ها و اهداف بلند انقلاب اسلامی، استکبارستیزی از جایگاهی محوری برخوردار است به طوری که می توان این آرمان را صفت ذات انقلاب و جزو مفاهیم شاخص ماهیت آن قلمداد کرد.
وی تصریح کرد: تاکید بر قاعده نفی سبیل و نرفتن زیر بار سلطه و در عین حال تاکید بر صدور پیام انقلاب اسلامی به جهان در راستای استکبار ستیزی و حفظ کیان اسلام و ممالک اسلامی از گزند خطرات محور دیپلماسی امام خمینی(ره) به شمار می رود.
معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه امام خمینی (ره)ماندن در زیر سلطه مستکبرین را مایه خفت و سرشکستگی مسلمانان می دانست تصریح کرد: ایشان با تاسی به قاعده "نه ظلم می کنیم و زیربار ظلم می رویم"حفظ نظام اسلامی را از اهم واجبات می دانست که همگان باید برای بقای آن تا پای جان ایستادگی کرده و جان بدهند.
دکتر محمدتقی رجبی مشهدی استاد پیشکسوت دانشگاه نیز در این نشست در سخنانی کوتاه به نقش پررنگ کلید واژه"مردم"در سخنان و رفتار امام اشاره کرد و با بیان خاطره ای ادامه داد که در همان بحبوبه پیروزی انقلاب اسلامی،با همه دلنگرانی ها و تشویش های طبیعی دوره گذار حکومتی، امام تاکید داشت که مبادا نیروها و عوامل اجرایی کمیته های مختلف انقلاب بواسطه حضور در این مسوولیت ها،از نقش اصلی خود در سازمان یا اداره متبوعه باز بمانند و خدای ناکرده کار مردم روی زمین بماند.
دکتر ناصر وحدتی استاد دانشکده داروسازی نیز در این نشست نیز ،ضرورت امام شناسی را درک درست و معرفت افزایی صحیح دانست که بایستی برای جلوگیری از هرگونه تحریف و شبهه آن را از مصادیق آن شناخت همانگونه که پس از پیامبر و در نبود ایشان تنها از منبع حضرت علی (ع) می توانستند به این معرفت برسند،جوانان و مردمان امروز نیز با شناخت دیدگاه و شخصیت رفتاری مقام معظم رهبری می توانند به شناخت امام (ره)دست یابند.
دکتر وکیلی پژوهشگر واستاد تاریخ دانشگاه فردوسی بعنوان سخنران مراسم اظهار داشت:باید به مقوله بازشناسی امام پس از 45 سال از انقلاب اسلامی جدیت بیشتری به خرج داد تا از دوگانگی و چندگانگی تعریف ها و تحریفها درباره امام (ره) رهایی پیداکرد.
وی با بیان اینکه امام خمینی(ره) در حقیقت استمرار تاریخ عالمان و فقیهان مکتب تشیع بوده و در عین حال بواسطه ویژگی ها و شایستگی هایی که داشت جهش گر احیای مکتب توحیدی اسلام بود بگونه ای که به تصدیق بزرگان سیاست و دین،ایشان تراز مکتب اسلامی را در عصر حاضر بطرز معناداری بهبود بخشید اظهار کرد: "نظریه ولایت فقیه" اگر چه در آرا و عقاید فقهای پیشین شیعی بطور اختصار اشاره ای به آن شده اما امام با استنادت عقلی و نقلی آن را گسترش داده و بصورت گفتمانی مهم و ارزشمند در ادبیات و ساختار سیاسی حکومت اسلامی نهادینه ساخت.
دکتر وکیلی مشکل غرب و شرق را در امام شناسی اینگونه دانست که چون با طرحواره های ذهنی خود،انقلاب اسلامی را هم تراز سایر انقلابهای یکی دوقرن اخیر میدانند و چون ضرورت و پیامد این انقلابها،ترویج سکولاریته و نفی دخالت دین در حکومت بود سعی میکردند از امام ،شخصیتی مانند رهبران این انقلاب ها بسازند حال آنکه امام کسی بود که با الگو پذیری از مکتب توحیدی اسلام و بهره گیری از مفاهیم عمیق تشیع،معنویت را در ساختار سیاسی جمهوری ترکیب کرد و احیاگر ارزشهای دینی در جامعه ای شد که بواسطه سالها حکومت طاغوت،درک چندانی از مفاهیم عمیق دینی نداشت.
وی ادامه داد:امام با این تفکر و تاکید برلزوم ترکیب جامعه و انسان با معنویت خط بطلانی بر آموزه های روشنگری ناقص غرب و شرق کشید و آنها را به چالش فکری و اعتقادی واداشت.
دکتر وکیلی با اشاره به اینکه امام ابتدا خودش را ساخت،بعد خانواده خود را و در آخر جامعه خود را گفت:امروز و پس از گذشت 45 سال از انقلاب اسلامی نیازمند روشنگری و احیای بیشتر در ذهن ها و جامعه به ویژه جوانان پرسشگر و نسل مطالبه گر هستیم و طبیعتا با بازشناسایی امام خمینی و مکتب ایشان و الگو سازی های مناسب مطمئن خواهیم بود که پاسخ قانع کننده برای جامعه و جوانان خواهیم داشت تا با احیای جامعه و انسان در تراز توحیدی زمینه ساز ظهور امام موعود باشیم.
این مراسم با پرسش و پاسخ جمعی از حاضران به پایان رسید.