برگزاری دوره مهارتی پای دیابتی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد

  • PDF

کارگاه آموزشی مراقبت از پای دیابتی ویژه پرستاران در دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد.

به گزارش وب دا ؛ این کارگاه به همت معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد وپژوهشگاه علوم غددومتابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران با هدف فراهم آوردن دانش تخصصی نظری و مهارت های بالینی لازم برای ارزیابی فرد مبتلا به پای دیابتی و طرح ریزی برنامه مراقبتی برای این گروه از بیماران با تاکید بر کار گروهی و ارجاع به موقع به متخصص مربوطه، به مدت دو روز در مشهد برگزار شد.

در این کارگاه دو روزه،پرستاران با دانش نظری ؛اپیدمیولوژی پای دیابتی و نظام  درمانی- مراقبتی در پای دیابتی،غربالگری پای دیابتی و شناسایی انواع زخم پای دیابتی ،راهکار های کنترل و مدیریت مشکلات مربوط به پای دیابتی به منظور ارائه بهترین مراقبت،نقش پرستار در مراقبت از پای دیابتی و تدوین برنامه مراقبت پرستاری پای دیابتی آشنا شدند.

در این دوره روش های  غربالگری پای دیابتی و شناسایی انواع زخم پای دیابتی در محیط عملی، راهکار های کنترل و  مدیریت پای دیابتی و به کارگیری صحیح آن ها در محیط عملی  و راهکار های آموزش و بازتوانی پای دیابتی و به کارگیری صحیح آن ها در محیط عملی ارائه شد.

دکتر مهناز سنجری مدیر اجرایی پروژه آکادمی دیابت پژوهشگاه علوم غددومتابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران در حاشیه این کارگاه اظهار داشت: در این دوره آموزشی گروه های هدف فعال در تیم های درمان پای دیابتی در قالب تئوری و عملی به روش های جدید پیشگیری، مراقبتی و درمانی پای دیابتی آشنا می شوند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران مراقبت و درمان از پای دیابتی را بسیار مهم عنوان کرد و گفت: تا کنون سیزده دوره آموزشی در استان های کشور در این زمینه برگزار شده است و 400 نفر از پزشکان و پرستاران آموزش های لازم را فرا گرفته اند.

دکتر سنجری با اشاره به تغییر الگوی بیماری ها از واگیر دار به سمت غیر واگیر و افزایش افراد مبتلا به دیابت، اظهار داشت: بر اساس برنامه ریزی قرار است مراقبت از پای دیابتی به عنوان یک واحد درسی در رشته های پرستاری و پزشکی گنجانده شود.

وی افزود: همچنین کوریکولوم مراقبت از پای دیابتی ویژه تمامی گروه های پزشکی در حال طراحی است تا داوطلبان در یک دوره کوتاه مدت به شکل تخصصی آموزش های لازم را فرا بگیرند و مدرک معتبر از وزارت بهداشت دریافت کنند.

 مدیر اجرایی پروژه آکادمی دیابت پژوهشگاه علوم غددومتابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران، نقش بیماران را به عنوان مهمترین اعضای تیم مراقبت درپیشگیری از ایحاد زخم پای دیابتی و مراقبت از آن بسیار مهم عنوان کرد و اظهار داشت: بیماران مبتلا به دیابت باید به این بیماری به عنوان یک همراه نگاه کنند که تا پایان عمر با آنان خواهد بود و با این تغییر نگرش می توانند مراقبت بهتری از خود داشته باشند.

دکتر سنجری افزود: بیماری دیابت عوارض بلند مدت بر روی چشم، کلیه و قلب دارد و پیشگیری از عوارض آن تنها با مراقبت های اصولی و بهداشتی میسر خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه نشانه های بیماری دیابت بسیار خاموش و متفاوت است و پرنوشی، پرادراری و پرخوری مربوط به زمانی است که فرد کاملا به این بیماری مبتلا شده است اظهار داشت: اگر فردی دچار اضافه وزن است و اعضای درجه یک خانواده اش مبتلا به دیابت هستند حتما برای پیگیری به مراکز بهداشتی مراجعه کند. 

کارگاه آموزشی مراقبت پای دیابتی برگزار می شود

  • PDF

کارگاه آموزشی مراقبت پای دیابتی ویژه پرستاران دردانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار می شود.

به گزارش وب دا ؛ این کارگاه به همت معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد وپژوهشگاه علوم غددومتابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران با هدف فراهم آوردن دانش تخصصی نظری و مهارت های بالینی لازم برای ارزیابی فرد مبتلا به پای دیابتی و سپس طرح ریزی برنامه مراقبتی برای این گروه از بیماران با تاکید بر کار گروهی و ارجاع به موقع به متخصص مربوطه، به مدت دو روز در تاریخ های 24 و 25 آبان ماه جاری برگزار می شود.

در این کارگاه دو روزه،پرستاران با دانش نظری ؛اپیدمیولوژی پای دیابتی و نظام  درمانی- مراقبتی در پای دیابتی،غربالگری پای دیابتی و شناسایی انواع زخم پای دیابتی ،راهکار های کنترل و مدیریت مشکلات مربوط به پای دیابتی به منظور ارائه بهترین مراقبت،نقش پرستار در مراقبت از پای دیابتی و تدوین برنامه مراقبت پرستاری پای دیابتی آشنا می شوند.

در این دوره روش های  غربالگری پای دیابتی و شناسایی انواع زخم پای دیابتی در محیط عملی، راهکار های کنترل و  مدیریت پای دیابتی و به کارگیری صحیح آن ها در محیط عملی  و راهکار های آموزش و بازتوانی پای دیابتی و به کارگیری صحیح آن ها در محیط عملی ارائه خواهد شد.

قابل ذکر است دراین کارگاه خانم دکتر ندا مهرداد بعنوان دبیر علمی و آقایان دکتردهقان نیری و اکبرزاده به سمت دبیران اجرایی کارگاه مسئولیت دارند .

راه اندازی واحد شکاف لب وکام در بیمارستان تخصصی کودکان اکبر

  • PDF

مدیر گروه ارتودنسی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: با  تجمیع رشته های تخصصی ،واحد شکاف لب و کام در بیمارستان تخصصی کودکان اکبر راه اندازی و در آینده نزدیک بیماران در این مرکز پذیرش می شوند.

به گزارش وب دا؛ دکتر آرزو جهان بین، در ارائه گزارشی از فعالیت های گروه ارتودنسی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سه حوزه آموزش، پژوهش و بالین، گفت: این گروه از سال 1347 و حدود سه سال پس از تاسیس دانشکده به صورت مشترک با همکاری گروه اطفال تحت عنوان گروه ارتودنسی و اطفال فعالیت خود را آغاز کرد.

وی ادامه داد: بخش ارتودنسی مشهد در حال حاضر 9 عضو هیات علمی دارد؛ که شامل سه نفر استاد، چهار نفر دانشیار، دو نفر استادیار و 10 دستیار تخصصی می باشد.

گروه ارتودنسی دانشگاه مشهد یکی از فعالترین و برجسته ترین بخش های ارتودنسی کشور را شکل داده است

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گروه ارتودنسی را یکی از فعالترین و برجسته ترین گروه های ارتودنسی در کشور دانست و تصریح کرد: این موفقیت به دلیل تعداد رزیدنت، کادر آموزشی، کوریکولوم درسی، تعداد بیماران و تنوع بیمارانی است که خدمات درمانی مورد نیاز خود را دریافت می کنند.

 دکتر جهان بین تاکید کرد: دوره تخصصی ارتودنسی از دوره های مصوبی است که وزارت بهداشت از سال ها قبل مجوز پذیرش دانشجو در دوره های عمومی و تخصصی را به آن داده است به نحوی که دانشجوی دوره تخصصی ارتودنسی باید مجموعه ای از دروس نظری، عملی، بالینی و کارهای تحقیقاتی را به صورت همزمان انجام دهد.

 وی اضافه کرد: در نهایت متخصصین این رشته در پایان این دوره تخصصی قادر هستند که تشخیص و درمان انواع مشکلات اسکلتی و دندانی بیماران را انجام دهند و آموزش های لازم را جهت کسب مهارت به عنوان کادر هیات علمی در دانشگاه های دیگر، دریافت می کنند.

مدیر گروه ارتودنسی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: این گروه تلاش دارد تا رزیدنتی را تربیت کند؛ که از نظر سطح آگاهی، دانش و مهارت به استانداردهای ملی و تا حدودی به توانمندی های جهانی برسد و با توجه به مجموعه دانش فرا گرفته شده در حوزه عملی و تئوری، بتواند با پیشگیری مانع از بروز بسیاری از ناهنجاری ها و درمان با کیفیت بیماران شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گفت: پذیرش دانشجو در رشته ارتودنسی به سادگی امکان پذیر نیست و تنها رتبه ها و دانش آموختگان برتر آزمون ها می توانند در آزمون ارتودنسی شرکت کنند.

دکتر جهان بین تصریح کرد: طول دوره تخصصی ارتودنسی سه سال است و گاه بنا به مورد و تعداد بیشتر بیمارانی که در دوره پذیرش شده اند به چهار سال نیز می رسد.

متخصصین  دانش آموخته در گروه ارتودنسی مهارت تشخیص ناهنجاری های فکی و دندانی را دارا هستند

وی تصریح کرد: رشته ارتودنسی دوره ای است که متخصصین دانش آموخته در آن مهارت تشخیص ناهنجاری های فکی و دندانی و درمان این بیماری ها که شامل بزرگی و کوچکی فک و ناهنجاری ها و نامنظمی های دندانی است را به دست خواهند آورد و از این جهت گروه سنی بیماران دریافت کننده خدمات از سن کودکی تا بزرگسالی و کهنسالی می باشد.

مدیر گروه ارتودنسی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ابراز داشت: یکی از عمده تلاش هایی که چند سال است بر روی آن متمرکز و حدود 30 سال است که به آن پرداخته می شود؛ رسیدگی به بیماران شکاف لب و کام است. این بیماران از نظر فکی، دندانی، اسکلتی و ظاهر صورت مشکلات بسیار زیادی دارند و اولین مراجعه آن ها به متخصص ارتودنسی خواهد بود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در توصیه ای سلامت محور، بیان داشت: بسیاری از اوقات والدین نوزادان مبتلا به شکاف لب و کام با تاخیر به متخصص ارتودنسی مراجعه کرده که این تعلل موجب می شود علی رغم انجام جراحی؛ فرم بینی و لب نوزاد هیچ گاه استاندارد لازم و شکل طبیعی خود را پیدا نکند.

 وی ادامه داد: در جهان از همان ابتدای تولد نوزاد جهت رفع این مشکل، اقدامات ارتوپدی نوزادی بر روی فک و بینی که بر اثر ناهنجاری های مادرزادی به مشکل خورده است، انجام می شود.

دکتر جهان بین تاکید کرد: در این گونه بیماران، تلاش می شود تا با دستگاه های خاص ارتودنسی مخصوص نوزاد؛ بینی فرم اولیه و استاندارد خود را پیدا کند و شکافی که در ناحیه لب قرار دارد و ممکن است عرض زیادی داشته باشد نیز به شکلی ترمیم شود؛ که عوارض پس از درمان به حداقل برسد.

تکنیک های جدید درمان نوزادان در حوزه فک و کام در حال استفاده است

مدیر گروه ارتودنسی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به انجام تکنیک های جدید درمان نوزادان در حوزه فک و کام در دانشگاه علوم پزشکی مشهد اشاره کرد و افزود: چند سال است که این گونه فعالیت در دانشکده دندانپزشکی آغاز و دوره های مختلف برای همکاران دیده شده؛ که در نهایت موفق شده ایم تکنیک های جدید در درمان فکی و کامی نوزادان را به کار بریم.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ابراز داشت:  سابق بر این مرکزی در بخش ارتودنسی دانشکده دندانپزشکی تحت عنوان کلینیک شکاف لب و کام وجود داشت؛ اما در دنیا درمان این بیماران با همکاری گروهی به شکل تیم ورک و با حضور همه گروه ها امکان پذیر است.

وی جایگاه اصلی این گونه مراکز را در بیمارستان های کودکان دانست و اضافه کرد: با تاسیس بیمارستان تخصصی اطفال اکبر این تحول در دانشگاه علوم پزشکی مشهد ایجاد و تمامی رشته های مرتبط با درمان شکاف لب و كام توانستند در کنار یکدیگر قرار بگیرند.

واحد شکاف لب وکام در بیمارستان اکبر راه اندازی شده است

 مدیر گروه ارتودنسی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: اکنون این واحد کاملا به بیمارستان اکبر منتقل شده و خوشبختانه می توانیم امروز این خبر را اعلام کنیم که تجمیع رشته های تخصصی درمان بیماران شکاف لب و کام در طبقه اول بیمارستان اکبر موجب راه اندازی واحد شکاف لب و کام شده و در آینده نزدیک بیماران بسیاری را پذیرش خواهیم کرد.

دکتر جهان بین متذکر شد: مرکز شکاف لب و کام و گروه ارتودنسی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص این بیماری در جهان حرف بسیاری برای گفتن دارد به نحوی که تنها یک عضو از گروه 20 مقاله در خصوص این بیماری در مجلات معتبر جهانی به چاپ رسانده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان داشت: در این مقالات بر موضوعاتی چون استفاده از سلول های بنیادی در ترمیم شکاف لب و کام و استفاده از اسکافولدهای مختلف در ترمیم ناهنجاری های مرتبط با شکاف کام تمرکز شده است؛ اما در مجموع راهی طولانی را در حال طی کردن هستیم تا بتوانیم تمامی مراحل استفاده از این دانش را قبل از کار بر روی انسان با دست یابی به نتیجه معقول و کار بر روی حیوان، کاربردی کنیم.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر موفق شده ایم در خصوص استفاده از سلول های بنیادی در ترمیم شکاف لب و کام و استفاده از اسکافولدهای مختلف در ترمیم ناهنجاری های مرتبط با شکاف کام به  نتایج تحقیقات بر روی حیوانات دست پیدا کرده و به زودی کار بر روی انسان را انجام خواهیم داد.

ارتودنسی مجموعه ای از فیزیک، مکانیک، بیولوژی و مباحث تشخیصی است

دکتر جهان بین اظهار داشت: آموزش هايي كه در دوره دندانپزشکی عمومی به دانشجویان داده می شود شامل سه واحد ارتودنسی تئوری و چهار واحد ارتودنسی عملی است؛ اما ارتودنسی مجموعه ای است از فیزیک، مکانیک، بیولوژی و مباحث تشخیصی و به این جهت که صرفا عملی نیست نیازمند با تجربه بودن دانشجویان است تا بتوانند در درمان موفق باشند.

مدیر گروه ارتودنسی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ابرازداشت: حضور متخصص در درمان های پیچیده تر که نیازمند ارتودنسی ثابت یا متحرک می باشد ضروری است؛ بر این اساس در بخش ارتودنسی یک، گروه تخصصی و در بخش ارتودنسی دو، دانشجویان عمومی آموزش می بینند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: علت دقیق ناهنجاری های فکی و دندانی در تحقیقات انجام شده مشخص نیست و عوامل محیطی و ژنتیکی هر دو می توانند در این خصوص تاثیر گذار باشند. عوامل ژنتیکی، ضربه ها، تروما به فک، کشیدن زودهنگام دندان های شیری، عادات تنفس دهانی و مکیدن انگشت می توانند در شکل رشد فک و ترتیب رویش دندان ها موثر باشند.

وی خاطر نشان کرد: شکاف لب و کام نیز دلایل دقیقی ندارند و عوامل ژنتیکی در بروز این بیماری در نوزادان موثر هستند. البته استفاده از برخی داروها در دوران بارداری در کنار عامل ژنتیکی، بروز شکاف در نوزاد را تشدید می کند.

دکتر جهان بین یکی از دلایل ارجاع بیماران به ارتودنسی را مشکلات اجتماعی دانست و گفت: بسیاری از اوقات علت این که درمان ارتودنسی را به بیمار خود سفارش می کنیم به دلیل مشکلات و معلولیت های اجتماعی است؛ زیرا ارتباط فرد با اجتماع به دلیل بازخوردهای متفاوت اطرافیان در این گونه بیماری ها دچار مشکل می شود و به این دلیل گاه باید درسنین پایین تر از نوجوانی درمان را آغاز کرد.

جنبه زیبایی و عملکرد فکی و دندانی از عوامل استفاده از ارتودنسی به شمار می رود

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: علاوه بر جنبه زیبایی در ارتودنسی  که بسیار دارای اهمیت است؛ عملکرد دندانی و فکی نیز عامل دیگری در ارجاع بیماران به درمان ارتودنسی است، به این صورت که اگر در جفت گیری دندان ها مشکل ایجاد شود اثرات سوء بر مفصل گیجگاهی ایجاد کرده و لثه را مشکل دار و حتی پوسیدگی دندان را به دنبال دارد.

وی افزود: رشته های مختلف دندانپزشکی ( اندو، ترمیم، پروتز، جراحی، جراحی لثه و ...) با یکدیگر در ارتباط هستند؛ اما بیشترین ارتباط گروه ارتودنسی با گروه جراحی فک و در ادامه با گروه های دندانپزشکی کودکان، پروتز، اندو و ... می باشد.

دکتر جهان بین یادآور شد: هنگامی که دندانی را می خواهیم حرکت دهیم برای اعمال نیرو نیازمند آنالیز هستیم تا جهت مسیر و گشتاور نیرو را مشخص کنیم و به همین جهت باید متخصص ارتودنسی رشته ای به نام بیومکانیک را پشت سر بگذراند تا بداند نیرو را به کدام قسمت وارد کند.

درمان های ارتودنسی در ایران گران نیستند

وی درمان دندانی و فکی را نتیجه دقت و زحمت بسیار برای پزشک دانست و با اشاره به گران نبودن هزینه های درمانی در کشور ادامه داد: درمان ارتوپدی نوزادان در دانشگاه نیویورک آمریکا هفت هزار و 800 دلار است و اکنون در دانشگاه علوم پزشکی مشهد یک میلیون و 500 هزار تومان هزینه می شود و این در حالی است که درمان ارتوپدی نوزادان کاری پر زحمت و پر استرس برای دکتر می باشد.

طی پنج سال آینده برترین بخش ارتودنسی  در کشور خواهیم بود

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به چشم انداز گروه ارتودنسی اشاره کرد و ابراز داشت: تلاش داریم تا با افزایش توانمندی دانش آموختگان و دستیابی به فناوری های نوین در طی پنج سال آینده، برترین بخش ارتودنسی در کشور شده و با ایجاد راه کارهايی در زمینه های مختلف آموزشی، پژوهشی، بالین و ارتقای سلامت جامعه به عنوان یکی از رشته های مطرح در سطح ملی و بین المللی قرار بگیریم.

 عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در ارزیابی وزارت بهداشت و درمان در دو سال گذشته گروه ارتودنسی دانشکده دندانپزشکی مشهد بین تمامی گروه های ارتودنسی در کل کشور رتبه اول پژوهشی را از نظر تعداد مقالات کسب کرده است.

 

راه اندازی 84 وب سایت انگلیسی زبان گروه های آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد

  • PDF

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از راه اندازی 84 وب سایت انگلیسی زبان گروه های آموزشی در دانشگاه خبر داد.

به گزارش وب دا، دکتر علی عماد زاده اظهار داشت: این تعداد وب سایت به همت روابط عمومی و حمایت های همه جانبه مالی و معنوی معاونت آموزشی دانشگاه با رویکرد چندرسانه ای و به منظور ارائه و معرفی ظرفیت ها و امکانات گروه های آموزشی به مخاطبین  خارجی متقاضی تحصیل در ایران، معرفی اعضای هیات علمی دانشگاه و ایجاد بستر بین المللی سازی دانشگاه ایجاد شده است.

وی با اشاره به اینکه این اقدام در مدت زمان شش ماه به اجرا در آمد، از مشارکت و همکاری روسا و معاونین آموزشی دانشکده ها، مدیران، اعضای هیأت علمی و کارشناسان گروه های آموزشی در انجام این امر مهم تشکر و قدردانی کرد.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، تولید محتوا، ترجمه محتوا و راه اندازی وب سایت اختصاصی را از جمله مراحل اجرای پروژه برشمرد و خاطر نشان کرد: در حال حاضر وب سایت های آموزشی انگلیسی زبان برای تمام گروه های آموزشی راه اندازی شده است.