بيمارستان و كلينيك مجازي بزودی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد ایجاد می شود

  • PDF

معاون آموزشي دانشگاه علوم پزشكي مشهد گفت: تلاش داریم تا با طراحي و ساخت فضاهاي مجازي و شبيه سازي شده در جهت ایجاد كلينيك و بيمارستان مجازي در مركز جامع مهارت‌هاي باليني اقدام کنیم.

دكتر محمد اعتضاد رضوي در گفتگو با وب دا؛ با اشاره به  آغاز فعالیت بخش شبیه سازهای جراحی و اندوواسکولار مركز جامع مهارت‌هاي باليني و فناوري‌هاي نوين آموزشي، گفت: در این مرکز چهار دستگاه سميلاتور از شركت ايدوس به صورت آزمايشي راه اندازي شد؛ تا اساتيدي كه با رشته‌هاي مختلف در حوزه اعمال جراحي لاپاراسكوپي، آندووسكولار (قلب، مغز و ساير اعمال) مرتبط هستند بتوانند از اين فرصت استفاده كنند.

وي ادامه داد: در ميان سمیلاتورهاي مستقر شده در اين مركز نمونه مانكن بيولوژيكي وجود دارد؛ كه تقريبا تمام وضعيت هاي نرمال هموديناميك را در آن مي شود لحاظ كرد و براي سطوح مختلف فراگيران قابل استفاده است.

معاون آموزشي دانشگاه علوم پزشكي مشهد بيان داشت: اين مركز به صورت آزمايشي در اتاق عمل قديمي بيمارستان امام رضا(ع) كه قديمي ترين اتاق عمل جراحي در استان خراسان است راه اندازي شد.

دكتر اعتضاد رضوي متذكر شد: اين مركز تلاش دارد آموزش‌هاي دانشگاهي و ملي منطقه‌اي را در حوزه آموزش‌هايسميلاتور يا آموزش‌هاي شبيه سازي شده مهارتي در حوزه پزشكي و جراحي انجام دهد و متعاقب آن به دنبال اين هستيم تا محل‌هايي را براي انجام اعمال جراحي بر روي حيوانات(وت لب) طراحي كنيم.

وي از ساخت تدريجي بيمارستان و كلينيك مجازي در ساختمان فوق خبر داد و خاطر نشان كرد: در ساير قسمت‌هاي اين مركز تلاش داريم فضاهاي مجازي و شبيه سازي شده‌اي را به منظور كلينيك و بيمارستان طراحي و دانشجويان و دستياران را در محيط‌هاي شبيه سازي شده قرار دهيم.

دكتر اعتضاد رضوي اضافه كرد: بر اين اساس تلاش داريم تا از نظر توانمندي اجتماعي و ارتباطي كه نياز دانشجويان و دستياران در ارتباط با بيمار و همكار است و ساير مهارت‌هاي باليني كه در رشته‌هاي مختلف در دانشكده‌هاي مختلف وجود دارد، بتوانيم در مرحله اول خدماتي را به هفت دانشكده دانشگاه و دانشگاه‌هاي منطقه‌ و در ادامه این خدمات را در سطح ملي ارائه دهيم.

معاون آموزشي دانشگاه علوم پزشكي مشهد، بيان داشت: در حال حاضر دوره‌اي دو هفته‌اي را جهت آموزش سميلاتور و ارزيابي اين دستگاه‌ها براي اساتيد گروه‌هاي مختلف برگزار خواهيم كرد، كه در پايان اين مدت نتايج و ارزيابي اساتيد دريافت و در نهايت خريداري اين دستگاه‌ها در صورت تامين بودجه كه تا حدي انجام شده است صورت مي‌گيرد.

وي تصريح كرد: يكي از كارهايي كه ما بايد در آموزش‌هاي پزشكي خود انجام دهيم آموزش‌هاي مهارتي در رشته‌هاي جراحي، دستياري و فلوشيپي است، كه بايد به لحاظ اخلاق حرفه‌اي و اصول پزشكي قبل از اين كه بر روي انسان و نمونه‌هاي واقعي افراد انجام شود، بر روي نمونه‌هاي مشابه مانكن و سيستم‌هاي سميلاتور این توانمندي‌هاي مهارتي ايجاد شود.

دكتر اعتضاد رضوي هدف از ايجاد اين مركز را كسب پتانسيل‌هاي لازم براي افراد و گروه‌های هدف قبل از ورود به محيط واقعي باليني و آموزشي دانست و بيان داشت: ما به دنبال اين هستيم كه با كسب اين پتانسيل حداقل هزينه را براي بيماران در محيط‌هاي آموزشي ايجاد كنيم.

معاون آموزشي دانشگاه علوم پزشكي مشهد بيان داشت: در محيط آموزشي مسئوليت همراه با نظارت مستقيم اساتيد است و اكنون نيز حداقل هزينه براي بيمار وجود دارد؛ اما براي كامل شدن اين روند علاقمند هستيم از دستگاه‌هاي سميلاتور و وت لب ها جهت كسب مهارت‌هاي لازم استفاده كنيم.

وي تاكيد كرد: اين طرح ملي است؛ زيرا دانشگاه مشهد قطب تكنولوژي آموزشي در كشور به شمار مي‌رود و يكي از ماموريت‌هاي ويژه كلان منطقه 9 كه خراسان بزرگ است به بحث ارتقاي تكنولوژي آموزشي اختصاص دارد؛ كه ماموريت ششم خراسان محسوب می‌شود.

دكتر اعتضاد رضوي چشم انداز این مرکز را ملي و منطقه‌اي عنوان کرد و ابراز داشت: با كمك همه دانشگاه‌هاي منطقه، تلاش در تعريف روشن دوره‌هاي مهارتي داريم تا این مهم را در سامانه مركز ملي مهارت‌هاي حرفه اي ثبت و با داشتن گواهي‌هاي مشخص و امتيازات روشن بتوان هزينه‌هاي مركز را تامين كنيم.

معاون آموزشي دانشگاه علوم پزشكي مشهد، بيان داشت: شركت ايدوس متعهد شده است كه اين مركز را  تجهيز نمایدو ما بتوانيم به صورت قطب خاورمیانه جهت ارتقاي سميلاتورها و آموزش‌هاي شبيه سازي جراحي در سطح منطقه عمل كنيم.

وي به هزينه انجام شده جهت ايجاد اين مركز مهم اشاره كرد و گفت: تا كنون تعدادی وسيله (وسايلسميلاتور) خريداري شده است و هزينه‌هاي مربوط به بازسازي ساير قسمت‌ها وجود دارد كه با پشتيباني رياست دانشگاه و معاونت توسعه اين كار نيز در حال انجام است.

برگزاری سی و هفتمین دوره آزمون ارتقاء و گواهینامه تخصصی پزشکی در دانشگاه

  • PDF

سی و هفتمین دوره آزمون ارتقاء و گواهینامه تخصصی پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد.

به گزارش وب دا ، آزمون ارتقاء دستیاری و گواهینامه پزشکی در نوبت صبح باحضور 818 شرکت کننده از منطقه 9 آمایشی در 23 رشته و به طور همزمان در سراسر کشور برگزار شد.

در این دوره از آزمون و در رشته آسیب شناسی 50 درصد سوالات توسط وزارت بهداشت و 50 درصد دیگر توسط منطقه 9آمایشی طراحی گردید، ودر سایر رشته ها نیز سوالات توسط وزارت بهداشت طراحی و ارسال شد.

قابل ذکر است شرکت کنندگان در صورت داشتن اعتراض می توانند با مراجعه حضوری به واحد آموزش تخصصی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نسبت به ثبت اعتراض خود اقدام نمایندکه در تاریخ 25 تیرماه به اعتراضات رسیدگی خواهد شد.

همچنین کلید سئوالات در سامانه آزمون ارتقاء دستیاری درج شده و نتایج نهایی در اواسط مردادماه اعلام خواهد  شد.

گفتنی است در آموزش دوره های تخصصی هدف از آموزش، رسیدن به حد قابل قبولی از دانش و مهارت بالینی است و ارزیابی نتایج آموزش در طی دوره دستیاری به وسیله ارزیابی درونی و آزمون های ارتقاء و در پایان دوره توسط آزمون گواهینامه و دانشنامه صورت می گیرد.

افتتاح بخش شبیه سازهای جراحی و اندوواسکولار در دانشگاه علوم پزشکی مشهد

  • PDF

بخش شبیه سازهای جراحی و اندوواسکولارمرکز جامع مهارتهای بالینی و فناوری های نوین آموزشی دانشگاه علوم پزشكي مشهد آغاز به كار كرد.

به گزارش وب دا؛ با حضور دكتر محمدرضا دارابي؛ رئيس، دكتر اعتضاد رضوي؛ معاون آموزشي و جمعي از مديران، اعضاي هيات علمي و اساتيد دانشگاه علوم پزشكي مشهد، مركز جامع مهارت‌هاي باليني و فناوري‌هاي نوين آموزشي كار خود را آغاز كرد.

دكتراخوان؛ مسئول مركز جامع مهارت‌هاي باليني و فناوري‌هاي نوين آموزشي دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ابتداي اين مراسم به شرح مهارت‌هاي موجود چهار سميلاتور مستقر در مرکز پرداخت و گفت: يكي از محصولات مستقر شده در اين مركز ربات بيمار نماي نسل پنج به نام«ADAM» است؛ كه ويژگي هاي بسيار به روز و مدرني دارد.

وي ادامه داد:  ADAM در ميان مولاژهاي نسل پنج بهترين بستر را براي ما فراهم مي كند كه به شكل پایه سناريو از دانشجو بخواهيم آموزش‌هاي لازم را دريافت كند.

مسئول مركز جامع مهارت‌هاي باليني و فناوري‌هاي نوين آموزشي دانشگاه علوم پزشکی مشهد ، تصريح كرد: اين مولاژ كاملا هوشمند بوده و تمام ويژگي هاي يك انسان طبيعي را دارا مي باشد. بر این اساس در بستر تعريف سناريوها اتفاق خوبي رخ مي دهد و مانند بيمار واقعي دارو دریافت می کند.

دكتر اخوان بيان داشت: اين شرايط اين امكان را به دانشجو مي‌دهد سرنگ‌ها را تزريق و ربات به شكل هوشمند مقدار داروي تزريق شده را درك، نوع دارو را تشخيص و اثري كه بر بيمار مي‌گذارد را مشخص و تعريف كند.

وي ابراز داشت: اين سميلاتور از نظر احياي قلبي و ريوي اين قابليت را دارد كه دانشجو بتواند بر روي دستگاه تمرين و به اساتيد عكس العمل ها را نشان دهد كه در اين احيا چه اتفاقاتي بر اساس مشكلات بيمار رخ مي‌دهد.

مسئول مركز جامع مهارت‌هاي باليني و فناوري‌هاي نوين آموزشي دانشگاه علوم پزشکی مشهد ، تصريح كرد: گروه هدف اين مولاژ اساتيد گروه‌هاي بيهوشي، گروه طب اورژانس و گروه اطفال مي‌باشد كه در گروه اطفال مولاژ در ابعاد كوچك جهت استفاده موجود است.

وي تاكيد كرد: خوشبختانه در مقاطع مختلف دانشجويان پزشكي، فيزيوپاتولوژي، كارورزان، دستياران تخصصي و فلوهاي ICU مي‌توانند از اين دستگاه استفاده كنند. اين دستگاه داراي قابلیت منحصر به فردي دارد؛ كه بر اساس آن هر نوع ونتيلاتوري قابليت نصب بر روي دستگاه را دارا مي‌باشد.

دكتر اخوان تاكيد كرد: دو سميلاتور ديگر در اين بخش در مبحث لاپراسكوپيك فعال مي‌باشند و يك سميلاتور ديگر به مبحث آندووسكولار اختصاص دارد؛ كه گروه‌هاي هدف آن همكاران اينترونشنال كارديولوژيست، اورولوژيست و گروه جراحي اعصاب است.

رئيس مركز جامع مهارت‌هاي باليني و فناوري‌هاي نوين آموزشي دانشگاه علوم پزشکی مشهد بيان داشت: تلاش داريم در مدت دو هفته آينده با حضور اساتيد برجسته ظرفيت‌هاي بيان شده از سوي كمپاني ساخت دستگاه‌ها را مورد بررسي و مشاهده قرار داده؛ تا اساتيد كيفيت سناريوهاي عنوان شده را بر روي دستگاه‌ها كنترل كنند.

دكتراخوان خاطر نشان كرد: اميد داريم اين مركز به يك مركز آموزش منطقه‌اي سميلاتورهاي جراحي تبديل شود؛ كه اين مهم يقينا با همت همه اعضاي هيات علمي دانشگاه اتفاق خواهد افتاد.

مسئول مركز جامع مهارت‌هاي باليني و فناوري‌هاي نوين آموزشي دانشگاه علوم پزشکی مشهد ، بيان داشت: تاكيد بسيار جدي بر توليد داخل سميلاتور و انتقال تكنولوژي وجود دارد و بر همين اساس دو شركت در كشور آغاز كننده اين كار مي‌باشند.

وي افزود: در حقيقت در بحث آندووسكولار نمونه ايراني سميلاتور وجود دارد و تلاش داريم تا هماهنگي‌هاي لازم را براي حضور شركت‌هاي ايراني جهت دموی (نسخه نمایشی) محصولات مستقر در اين فضا ايجاد كرده؛ تا اساتيد بتوانند كيفيت هر دو محصول را با يكديگر مقايسه كنند.

دكتر اخوان تاكيد كرد: در تلاش جهت برگزاري دوره‌ها و بين المللي سازي با حفظ استانداردهاي آموزشي مي‌باشيم كه در اين راستا تاكيد معاون آموزشي دانشگاه برگزاري دوره‌هاي كوتاه مدت حرفه‌اي با هماهنگي اساتيد است.

مسئول مركز جامع مهارت‌هاي باليني و فناوري‌هاي نوين آموزشي دانشگاه علوم پزشکی مشهد از افتتاح ديگر فازهاي اين بخش خبر داد و اظهار داشت: تلاش داريم در فازهاي بعدي اين بخش بيمارستان شبيه سازي شده را به افتتاح برسانيم. در اين مركز اتاق‌هاي بخش‌هاي مختلف بيمارستان را شبيه سازي و دانشجويان در اين فضا مهارت آموزي خواهند كرد.

گفتني است؛ در انتهاي اين مراسم با حضور كارشناسان روسي طرز كار چهار سميلاتور مستقر در مركز جامع مهارت‌هاي باليني و فناوري‌هاي نوين آموزشي در حضور رياست دانشگاه، معاون آموزشي و جمعي از مديران و اعضاي گروه‌هاي آموزشي دانشگاه مورد بازديد قرار گرفت.

مر کز بالینی

موافقت با ایجاد رشته اپیدمیولوژی در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه علوم پزشکی مشهد

  • PDF

نخستین نشست هیات امنا در سال 97 برگزار می شودوزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با راه اندازی رشته اپیدمیولوژی در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه علوم پزشکی مشهد موافقت نمود.

به گزارش وب دا،دکتر شاکری  مدیر گروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار داشت: در دویست و شصت و هفتمین جلسه شورای گسترش  دانشگاههای علوم پزشکی، با راه اندازی رشته اپیدمیولوژی در مقطع کارشناسی ارشد با ظرفیت 4 دانشجو برای یک دوره در دانشگاه علوم پزشکی مشهد موافقت شده است.

آخرین اخبار