هماهنگی بین بخشی مهمترین اصل دستیابی به سلامت و ترویج خود مراقبتی در مدارس

  • PDF

قائم مقام معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اصول مراقبتهای اولیه بهداشتی اظهار داشت: هماهنگی بین بخشی یکی از مهمترین اصول دستیابی به سلامت و ترویج خود مراقبتی در سطح مدارس به شمار می رود.

 به گزارش وب دا، دکتر سید کاظم فرهمند در نشست مشترک هسته های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و آموزش و پرورش استان خراسان رضوی،چهار بعد سلامت را رفاه کامل جسمی، روانی، عاطفی و معنوی ذکر کرد و گفت: انسان سالم محور توسعه پایدار  بوده و تامین سلامت و دسترسی به خدمات از اهداف اصلی نظام تحول سلامت است.

 وی افزود: در حوزه پیشگیری باید آموزش های اصلاح سبک زندگی سالم را از دوران کودکی آموزش داد.

قائم مقام معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد، تغذیه سالم، تحرک بدنی کافی، رفتار مناسب با خانواده، رعایت حقوق شهروندی و رعایت حقوق دیگران را از موضوعات مرتبط با سواد سلامت نام برد.

وی  با تاکید بر اینکه آموزش می تواند در اصلاح و تغییر رفتار اثربخش باشد. دکتر فرهمند خاطر نشان کرد: مدرسان برنامه های خود مراقبتی باید از خود شروع کنند تا بتواند به عنوان الگویی اثر بخش برای فراگیران خود باشند .

 قائم مقام معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: معلمان در آموزش و پرورش نقش مهم و کلیدی در یادگیری و تغییر رفتار دانش آموزان دارند و امید است تا با انتقال مفاهیم آموزشی به صورت آبشاری به گروههای هدف قدمی موثر در ارتقای سطح سلامت گروه عظیم دانش آموزی استان برداشته شود.

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: مشارکت و هم افزایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و اداره کل آموزش و پرورش مي تواند نقش موثری در تامین سلامت دانش آموزان داشته باشد.

 دکتر جواد پورجاهد با بیان اینکه فضای مدارس فرصت بسیار مناسبی برای تربیت سفیران سلامت است خاطر نشان کرد: در حال حاضر حدود یک میلیون و دویست هزار دانش آموز در مدارس تحت یادگیری و آموزش هستند و این گروه سني بستر مناسبی برای آموزش و ترویج سبک زندگی سالم و در نهایت دستیابی به سلامتی، شادابی، پویایی و نشاط است.

 معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: شرکت دانش آموزان در تشکل های دانش آموزی می تواند باعث رشد و توسعه شایستگی و مهارتهای آنان گردد.

وی اظهار داشت : درگیر نمودن دانش آموزان و هویت بخشی به آنان از طریق نقش بازی می تواند منجر به یادگیری نقش های اجتماعی گردد.

دکتر جوادپور جاهد گفت: انتظار مي رود اعتباراتی که در راستای اجرای طرحهای ارتقاي سلامت به آموزش و پرورش استان اختصاص یافته به شکل مناسب و اثربخشي استفاده گردد.

وی در ادامه افزود: امید است برگزاری کلاسهای آموزشی و ارتقاي یادگیری برنامه های خود مراقبتی و سبک زندگی در نهایت تغییر رفتار مطلوب دانش آموزان را در پی داشته باشد.

 مدیر گروه سلامت جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشت ضمن اشاره به انعقاد تفاهم نامه بین دانشگاه علوم پزشکی مشهد و آموزش و پرورش استان گفت: بهداشت مدارس در واقع مجموعه اقداماتی است که به منظور تشخیص، تامین، حفظ و ارتقای سلامت جسمی روانی عاطفی و اجتماعی دانش آموزان و کارکنان مدارس به اجرا در می آید.

 وی در ادامه به نقش کلیدی کارکنان آموزش و پرورش اشاره نمود و گفت: مدارس نقش بسیارمهمی در سلامت دانش آموزان دارد.

مدیر گروه سلامت جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشت دانشگاه افزود: بعد از خانواده، مدارس مهمترین نقش را در اعتلای سطح سلامت دانش آموزان به عهده دارند.

 دکتر حامد قضاوی اهداف برنامه جامع سلامت مدارس را برشمرد و با اشاره به نتایج طرح کشوری کاسپین گفت: حوادث مربوط به حمل و نقل شایعترین علت مرگ در گروه سنی 17-6 سال به شمار می رود.  

مدیر گروه سلامت جمعیت، خانواده و مدارس خاطر نشان کرد: باید برای توسعه مدارسی که فرزندانمان در آن احساس شادی، تعلق و امنیت کنند تلاش نماييم.

شایان ذکر است: این نشست توسط گروه اموزش وارتقا سلامت معاونت بهداشت دانشگاه وبا همکاری مدیریت سلامت  جمعیت،خانواده ومدارس ومشارکت صمیمانه آموزش وپرورش خراسان رضوی برگزارگردید.

باتشکر از حسن توجه شما به پایگاه خبری وبدا، خواهشمند است نظرات، انتقادات و پیشنهادهای خود را در مورد متن منتشر شده ارسال فرمایید.
پیام های ارسالی پس از بررسی منتشرخواهد شد.