با افزایش سرعت یک کیلومتر در ساعت احتمال مرگ در تصادف سه درصد افزایش می یابد

  • PDF

همایش یادواره قربانیان حوادث ترافیکی همزمان با "روز جهانی قربانیان حوادث ترافیکی" به همت دانشگاه علوم پزشکی مشهد و با حضور دکتر مصطفی مهرابی بهار رئیس این دانشگاه و سایر مسئولان در تالار ابن سینا برگزار شد.

به گزارش وب دا، مدیر حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تحقیقات نشان می دهد که با افزایش سرعت یک کیلومتر در ساعت احتمال مرگ در تصادفات رانندگی سه درصد و احتمال ایجاد آسیب و مجروحیت پنج درصد افزایش می یابد.   

دکتر رضا وفایی نژاد افزود: بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی سرعت،اولین و اصلی ترین عامل کلیدی در تصادفات و قربانیان حوادث رانندگی به شمار می رود.

وی بیان کرد: به همین سبب در برخی کشورها سرعت مطمئنه در داخل شهرها 30 کیلومتر در ساعت تعیین شده است.

وی گفت: 32 درصد از مرگ و میرها در کشور ناشی از حوادث ترافیکی است و 90 درصد این مرگ و میرها در گروه سنی 15 تا 44 سال رخ می دهد که 73 درصد آنها مردان هستند.

دکتر وفایی نژاد افزود: اورژانس 6 دانشگاه علوم پزشکی مستقر در استان خراسان رضوی، در سال گذشته 57 هزار ماموریت را امداد رسانی کرده اند که از این تعداد 47 هزار نفر توسط آمبولانس های اورژانس 115 به بیمارستان ها انتقال یافته و عده ای نیز در محل درمان شده اند.

وی بر نقش آموزش و آگاهی بخشی جامعه پیرامون رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی از محیط مدرسه تا دانشگاه، محیط کار و اجتماع برای پیشگیری از حوادث رانندگی و تبعات گسترده آن تاکید کرد.

وی ادامه داد: استفاده از کمربند ایمنی و صندلی مخصوص کودک تا 70 درصد از مرگ و میر شیرخواران و 50 تا 80 درصد از مرگ کودکان جلوگیری می کند.

مدیر حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: بر اساس بررسی ها استفاده از تلفن همراه حین رانندگی میزان تصادفات را تا چهار برابر افزایش می دهد.

سهم هشت درصدی خراسان رضوی در مرگ ومیر حوادث رانندگی کشور

قائم مقام معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این مراسم گفت: طی سال گذشته یک هزار و 285 نفر در استان خراسان رضوی در اثر حوادث رانندگی فوت کرده اند که 275 نفر از آنها مربوط به شهر مشهد بوده است.

دکتر کاظم فرهمند افزود: هشت درصد از کل مرگ و میرهای حوادث رانندگی کشور متعلق به استان خراسان رضوی است.

معاون دفتر ایمنی و ترافیک راهداری و حمل و نقل جاده ای وزارت راه و شهرسازی نیز گفت: عابران پیاده، موتورسواران و دوچرخه سواران 45 درصد از جانباختگان حوادث جاده ای را در سطح کشور به خود اختصاص داده اند.   

موتورسواران و دوچرخه سواران بیشترین آسیب پذیری را در سوانح رانندگی دارند

حسن عبدوس افزود: عابران پیاده، موتورسواران و دوچرخه سواران بیشترین آسیب پذیری را در برابر حوادث جاده ای دارند زیرا از حفاظت و حمایتهای لازم برخوردار نیستند.

وی ادامه داد: سالانه 16 هزار و 500 نفر در جاده ها و خیابانهای کشور بر اثر سوانح رانندگی جان می بازند.

معاون دفتر ایمنی و ترافیک راهداری و حمل و نقل جاده ای وزارت راه و شهرسازی گفت: ظرف سالهای 1373 تا 1385 آمار قربانیان حوادث رانندگی در ایران روند صعودی داشت و در این مدت حتی به 27 هزار نفر در سال هم رسید.

وی افزود: در پی اقدامات و تمهیدات صورت گرفته از سال 1390 تاکنون شاهد کاهش حوادث و تلفات رانندگی در ایران بوده ایم.

عبدوس ادامه داد: هم اکنون آمار تلفات جاده ای در ایران 20 نفر به ازا هر 100 هزار نفر جمعیت است در حالی که متوسط جهانی این رقم 17.5 نفر به ازا 100 هزار نفر جمیت می باشد و در کشورهای پیشرفته با درآمد بالا این رقم خیلی پایین تر است.

وی گفت: بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی(مربوط به سال 1392) جانباختگان سوانح رانندگی در ایران 32 نفر در 100 هزار نفر جمعیت اعلام شد.

معاون دفتر ایمنی و ترافیک راهداری و حمل و نقل جاده ای وزارت راه و شهرسازی افزود: افزون بر 90 درصد حمل و نقل بار و مسافر در ایران از طریق جاده ها انجام می شود اما در کشورهای دیگر سهم حمل و نقل ریلی و آبی در شهرها و جاده ها قابل توجه است.

وی ادامه داد: این موضوع نشان می دهد که در ایران بیشتر در معرض خطر هستیم و به همین خاطر حوادث ترافیکی و قربانیان تصادفات زیاد است.

عبدوس گفت: طبق بررسیهای انجام شده مهمترین عواملی که در تشدید تصادفات نقش دارند "سرعت بالا، رفتارهای پرخطر، شتاب زدگی و حواس پرتی" است.

وی افزود: عمده حواس پرتیهاي رانندگان نیز مربوط به صحبت کردن با تلفن همراه، پیامک زدن و کنترل شبکه مجازی حین رانندگی است.

 

لزوم فرهنگ سازی، آموزش و آگاه سازی جامعه 

ريیس اداره ایمنی و ترافیک اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی گفت: بررسی ها نشان می دهد 60 درصد از قربانیان حوادث ترافیکی در این استان از سواد کافی برخوردار نبوده اند.   

نصیر برادران رحمانیان افزود: تحصیلات این تعداد فوت شدگان حوادث ترافیکی در سطح بی سواد، ابتدایی و حداکثر مقطع راهنمایی بوده است.

وی بر لزوم فرهنگ سازی، آموزش و آگاه سازی جامعه برای پیشگیری از حوادث جاده ای و تلفات گسترده و بسیار آن تاکید کرد.

وی با بیان اینکه خراسان رضوی رتبه نخست کاهش تلفات رانندگی را در کشور کسب کرده است، اظهار کرد: در 6 ماه ابتدای امسال میزان تلفات رانندگی در بخش برون شهری و درون شهری این استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 14،5 درصد کاهش یافته است.

برادران گفت: میزان تلفات حوادث رانندگی خراسان رضوی در بخش درون شهری 6 درصد، برون شهری 18 درصد و در راههای روستایی 15 درصد کاهش یافته است.

وی اظهار کرد: در 6 ماه ابتدای امسال 23 درصد تلفات خراسان رضوی مربوط به راکبین موتورسوار و 11 درصد مربوط به عابرین پیاده بوده است.

وی یادآور شد: خراسان رضوی هم اکنون پنجمین استان کشور است که بیشترین تلفات عابرین پیاده را دارد و سومین استان کشور با بیشترین تلفات راکبین موتورسوار می باشد.

وی ادامه داد: سه عامل انحراف به چپ، سرعت غیر مجاز و عدم توجه به جلو بیشترین علل تصادفات جرحی و فوتی در جاده های خراسان رضوی شناخته شده اند.

سهم 6 درصدی زنان در حوادث جاده ای خراسان رضوی 

جانشین ريیس پلیس راه خراسان رضوی گفت: با وجود اینکه زنان 0،7 درصد رانندگان جاده های این استان را تشکیل می دهند، سهم 6 درصدی در حوادث جاده ای استان را دارند.   

سرهنگ محمد علی احسان بخش افزود: ناتوانی در تصمیم گیری صحیح هنگام شرایط بحرانی، غالب بودن احساسات و عواطف در رانندگی، ناآشنایی با امور فنی و نداشتن تمرکز حواس در رانندگی از مهم ترین علل حوادث رانندگی توسط زنان است.

وی همچنین با اشاره به نقش 10 درصدی واژگونی خودرو در حوادث رانندگی اظهار کرد: عدم توجه به جلو، تخطی از سرعت مطمئنه و خستگی و خواب آلودگی راننده از مهم ترین علل واژگونی خودرو به شمار می رود.

وی گفت: بیشترین علت واژگونی خودرو که اغلب در ساعت های 24 تا 6 بامداد و 13 تا 16 رخ داده، خستگی و خواب آلودگی راننده بوده است چرا که در آن زمان خستگی بر عملکرد راننده غلبه کرده و توان تصمیم گیری را از او سلب می کند.

سرهنگ احسانبخش افزود: راننده باید پس از دو ساعت رانندگی، خودرو را متوقف نموده و استراحت کند.

وی اظهار کرد: بررسی های انجام شده نشان می دهد 12 درصد قربانیان حوادث جاده ای خراسان رضوی را کودکان زیر 9 سال و 6 درصد آنان را گروه سنی 10 تا 17 سال تشکیل می دهند.

وی گفت: استفاده از صندلی ایمن و کمربند ایمنی نقش مهمی در پیشگیری از تلفات کودکان و نوجوانان در حوادث رانندگی دارد.

 

 

باتشکر از حسن توجه شما به پایگاه خبری وبدا، خواهشمند است نظرات، انتقادات و پیشنهادهای خود را در مورد متن منتشر شده ارسال فرمایید.
پیام های ارسالی پس از بررسی منتشرخواهد شد.