یادداشت سردبیر؛ ضرورت فراگیری شیوه‌های «تربیت سازنده» برای پدران و مادران

  • PDF

اگر احساس کردید در رفتار با فرزندتان استرس دارید و حفظ آرامش برایتان مشکل است و یا در کنار آمدن با مشکلات، توانایی کافی ندارید، با فرد متخصص مشورت کنید.

«تربیت سازنده» روشی است که هدف آن تقویت رشد کودکان و مدیریت رفتار آنها بگونه‌ای سازنده و بی‌ضرر است؛ این شیوه بر اساس ارتباط خوب و توجه مثبت به کودکان برای کمک به رشد آنها پایه‌ریزی شده است.

بررسی ها نشان داده است که کیفیت فرزند پروری تاثیر زیادی بر تکامل طبیعی کودک دارد و کودکانی که با شیوه سازنده پرورش می‌یابند، احتمال رشد مهارتها و ایجاد احساس خوب نسبت به خود در آنها بیشتر است و به همین دلیل احتمال بروز مشکلات رفتاریشان کمتر است.

یکی از تصورات و باورهای نادرست والدین این است که کودکان به طور طبیعی یعنی بدون آموزش و تمرین، مهارتهای لازم را برای زندگی بزرگسالی کسب می‌کنند، در حالی که این تصوری نادرست است.

اگرچه بیشتر یادگیری‌ها بدون آموزش و از طریق مشاهده صورت می‌گیرد، ولی بیشتر مهارتها نیازمند فراهم شدن توانایی‌های رشدی، آموزش فعال، تمرین و صرف وقت از سوی والدین و کودکان است.

روان شناسان خاطر نشان می کنند که سبک های متفاوتی برای فرزندپروری وجود دارد. آن ها عقیده دارند که سبک های فرزندپروری را می توان بر حسب دو عامل محبت و کنترل پدر و مادر، به چهار دسته تقسیم کرد.

برخی از والدین عقیده دارند که سخت گیری نسبت به فرزندان، بهترین شیوه تربیتی و ضامن موفقیت آن ها در آینده است. در این راستا، برخی از والدین سخت گیری را از اندازه می گذرانند.

آن ها فراموش می کنند که هر کودکی به طور طبیعی تمایل به آزادی و استقلال عمل دارد. سخت گیری بیش از حد، روح آزادی را در کودک از بین می برد و این ایده غلط را در او به وجود می آورد که آزاد و مستقل بودن، نامطلوب است. در دنیای پر رقابت امروز، کودک باید دارای اعتماد به نفس باشد. و این نیز تنها از طریق پشتیبانی والدین به دست می آید.

در شرایطی که پدر و مادر تنها سخت گیری و کنترل و نه عشق و محبت را به کار گیرند، فرزندان شخصیت فردی خود را از دست می دهند و در تصمیم گیری های مناسب در زندگیشان ناکام می مانند زیرا همیشه این پدر و مادر بوده اند که تصمیمات لازم را برای آن ها گرفته اند.

روان شناسان به این پدیده، فرزندپروری قدرت طلبانه می گویند. کودکانی که دارای والدین قدرت طلب باشند، استقلال لازم را به دست نمی آورند و در شرایطی که نیازمند تصمیم گیری باشند، دچار اضطراب می گردند. آن ها تمایل پیدا می کنند که در تمام فعالیت ها نقش دوم را بازی کنند.

 

این کودکان در بزرگسالی نمی توانند نقش رهبری را بر عهده بگیرند. همیشه این احتمال وجود دارد که آن ها در کلیه زمینه ها احساس زیردستی نسبت به دیگران داشته باشند. در واقع، این کودکان هرگز نخواهند توانست به اهداف مورد نظر خود در زندگی دست یابند.

نوع دیگری از فرزندپروری است که در آن، والدین عشق و محبت بیش از اندازه، بدون اعمال کنترل های لازم را ابراز می دارند. این گونه پدر و مادرها، تحت تأثیر این کج فهمی و سوء برداشت که «روان شناسان با تنبیه مخالفند»، از به کار بردن هر نوع تنبیهی اجتناب می کنند. در واقع، کودکان بر حسب رفتار و اعمالشان، به تنبیه متناسب نیاز دارند.

تشویق و تنبیه تنها شیوه ای است که باعث می شود کودک بین آنچه درست و آنچه نادرست است فرق قائل شود. از طریق تشویق و تنبیه والدین است که ارزش های فرهنگی فرا گرفته می شوند. اگر شرایط ایجاد کند کودک به تنبیه نیاز دارد. اشتباه عمومی این است که از یک طرف، بسیاری از والدین در تنبیه کردن رفتارهای ناسازگار و ناهمخوان نشان می دهند.

کودکی در یک موقعیت برای کاری که کرده است توبیخ می شود و در موقعیت دیگر، انجام همان کار یا نادیده انگاشته می شود و یا حتی مورد تشویق قرار می گیرد. این کار، کودک را گیج می کند و مورد مخالفت روان شناسان قرار دارد. از طرف دیگر، برخی از والدین، حتی در شرایطی که کودک باید تنبیه گردد، از این کار سرباز می زنند و یا با او مخالفت نمی کنند.

روش صحیح و متعادل، پذیرش فرزند و محبت به او، و در عین حال تنبیه او به خاطر برخی کارهاست. این رفتار به کودک این حس را القاء می کند که والدین دوستش دارند امّا برخی رفتارها و اعمال او را تائید نمی کنند. در  این شرایط تربیتی کودک احتمالاً لوس بار می آید و الگوهای رفتاری ضداجتماعی و مجرمانه از خود نشان می دهد.

در روش تربیتی کنترل و محبت کم؛ که برخی والدین از آن استفاده می کنند، کودک نمی تواند در خلاء عاطفی رشد یابد. اگر والدین هیچگونه عشق و محبتی نشان ندهند، زندگی برای کودک بی ارزش و بی ثمر می شود. کودکان به طور طبیعی بیشتر هیجانی و احساسی هستند تا عقلانی و منطقی. رشد صحیح شخصیت از ترکیب هماهنگ این دو صورت می گیرد.

هنر این ترکیب، تنها در صورتی که والدین بتوانند محبت و کنترل را به نسبت صحیح به فرزندشان نشان دهند، به دست می آید. هنگامی که والدین رفتار فرزند را کنترل کنند، او درک می کند که کنترل کردن برای یک زندگی اجتماعی آرام، کاملاً ضرورت دارد.

به همین ترتیب، فرزندان نیاز به محبت دارند. هنگامی که فرزند احساس خطر می کند، آغوش مادر به او اطمینان و آرامش می بخشد. تماس بدنی بین مادر و کودک، مطمئناً نخستین شاخص عشق و محبت نزد فرزند است.

همچنان که کودک بزرگ تر می شود، کلمات اطمینان بخش مادر، جای آغوش او را می گیرد. نیازی به ذکر این نکته نیست که بیان عشق و محبت، ضرورت قطعی برای رشد سالم فرزند دارد و در غیاب آن، شخصیت کودک دچار اختلال خواهد شد.

کودکانی که دچار فقر و محرومیت هیجانی و عاطفی باشند نمی توانند شریک خوبی در زندگی زناشوئی باشند زیرا پیوند موفق بین زندگی دو فرد از طریق عشق برقرار می گردد.

 

بنابراین، هیجانات باید به شیوه قابل قبولی تنظیم و کنترل گردند. کنترل والدین، راهنمایی لازم برای بیان احساسات و هیجانات را در اختیار فرزندان قرار می دهد.

همچنین ساختار لازم که احساسات در چارچوب آن بروز داده شوند را در اختیار می گذارد. فرزندپروری بدون کنترل و محبت، مطلوب نیست. به این دلیل است که روان شناسان این نوع فرزندپروری را «غافل و بی مبالات» می نامند.

از آنچه تا کنون گفته شد کاملاً روشن است که بهترین شیوه فرزندپروری آن است که همراه با کنترل مناسب و محبت کافی باشد. والدین باید بین کودک به عنوان یک انسان از یک سو و رفتارهای کودکانه او از سوی دیگر، تفاوت قائل شوند.

والدینی که در روش تربیتی کنترل زیاد و محبت زیاد را مورد استفاده قرار می دهند کودک را به خاطر رفتارهای پسندیده اش تشویق و به خاطر اعمال ناپسندش تنبیه می کنند.

این والدین رفتار سازگار و همخوانی در ارتباط با فرزندانشان دارند. آن ها فرزندشان را با تنبیه به خاطر رفتاری در یک روز و تشویق به خاطر همان رفتار در روز دیگر، گیج نمی کنند. کودکان نیز همانند همه ما، رفتارهای سازگار را بسیار آسان تر از رفتارهای نامتعادل درک می کنند , مهم ترین نکته در اینجا این است که هنگامی که کودک برای رفتارش تنبیه شد درک می کند که پدر و مادرش هنوز به او به عنوان یک فرد عشق می ورزند.

پس بهتر است برای اینکه در آینده فرزندانی توانمند در تمامی زمینه ها داشته باشیم، بیش از هر چیز شیوه تربیتی خود را مرور کنیم و ببنیم تا چه اندازه در سرنوشت فرزندانمان موثر هستیم.

دعوت دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای حضوری گسترده در راهپیمایی روز قدس

  • PDF

دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پیامی، جامعه دانشگاهی استان خراسان رضوی را برای حضوري گسترده و حماسي در راهپيمايي روز قدس دعوت کرد.

به گزارش وب دا، در این پیام آمده است، روز قدس روز تجلی شکوه و عظمت امت اسلام ،رستاخیز استکبار ستیزی مسلمانان جهان و روز وحدت انسانهای حقیقت طلب و عدالتخواه و روز ستیز همیشگی با ظلم و بیداد است.روزی که یادگار امام بزرگوار ماست، که همواره بر مظلومیت ملت فلسطین دل می سوزاند و نسبت به خطر سهمگین صهیونیسم و اسراییل برای اسلام و منطقه هشدار می داد و این اصل مهم را به همه می آموخت که مقاومت در برابر اشغالگران متجاوز ما را به مقصد نهایی و پیروزی می رساند.

روز قدس، روز حیات اسلام است؛ روز سرکوب کردن تروریسم دولتی رژیم صهیونیستی است. مردم مسلمان و روزه دار ایران، همواره این روز را گرامی داشته و با نمایش وحدت و اقتدارشان، پیام همبستگی خود رابه ملت مظلوم فلسطین اعلام کرده‌اند.

به همين مناسبت و به منظور ارج نهادن به فرمان معمار كبيرانقلاب امام خميني(ره) و همگام با مردم شهيد پرور و هميشه در صحنه ايران اسلامي دانشگاهيان دانشگاه علوم پزشکي مشهد نيز حضوري پرشكوه را در راهپيمايي روز قدس به نمايش خواهند گذاشت.

‌اعضاي هيات علمي، دانشجويان،كاركنان و مسئولان دانشگاه علوم پزشكي مشهد بار ديگر در آخرين جمعه ماه مبارک رمضان كه ميراث گرانقدر و هوشمندانه حضرت امام خميني(ره) براي حمايت از تداوم سرنوشت‌ساز و تعيين‌كننده يك اعتقاد الهي و همبستگي با مردم مظلوم فلسطين و زنده نگهداشتن عشق به مسجد الاقصي است، حضور حماسي و فراگير خواهند داشت.

بر اساس اطلاعیه روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد،روزجمعه  18 خرداد مصادف با 23 ماه مبارک رمضان  ساعت ۱۰ صبح خيابان امام رضا(ع)، ميدان بسيج(فلکه برق)، درب اصلي شرکت برق  به عنوان ميعادگاه دانشگاهيان دانشگاه علوم پزشكي مشهد براي خلق حماسه اي ماندگار اعلام شده است. 

 

 

فعالیت تمامی واحدهای اداری مشهد روز پنجشنبه با دو ساعت تاخیر آغاز می شود

  • PDF

به علت آلودگی هوا؛ تمامی واحدهای اداری زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد، در شهر مشهد،روز پنجشنبه با دوساعت تاخیر فعالیت خود را آغاز می کنند.

به گزارش وب دا، به علت شدت بالای آلاینده ها در هوای مشهد و برگزاری جلسه کارگروه اجرایی و اضطراری کاهش آلودگی هوا و گردو غبار استان تمامی واحدهای اداری دانشگاه در شهر مشهد در روز پنجشنبه دهم خرداد ماه  با دو ساعت تاخیر کار خود را آغاز می کنند.

همچنین لازم به ذکر است که شروع به کار مراکز بیمارستانی و فعالیت های آموزشی آنها همانند روزهای عادی خواهد بود.

امتحانات دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد  نیز بر اساس برنامه قبلی برگزار می شود.

 

فعالیت تمامی واحدهای اداری مشهد روز های چهارشنبه و پنجشنبه با دو ساعت تاخیر آغاز می شود

  • PDF

به علت آلودگی هوا؛ تمامی واحدهای اداری زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد، در شهر مشهد، در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه با دوساعت تاخیر فعالیت خود را آغاز می کنند.

به گزارش وب دا، به علت شدت بالای آلاینده ها در هوای مشهد و برگزاری جلسه کارگروه اجرایی و اضطراری کاهش آلودگی هوا و گردو غبار استان تمامی واحدهای اداری دانشگاه در شهر مشهد در روزهای نهم و دهم خرداد ماه  با دو ساعت تاخیر کار خود را آغاز می کنند.

همچنین لازم به ذکر است که شروع به کار مراکز بیمارستانی و فعالیت های آموزشی آنها همانند روزهای عادی خواهد بود.

امتحانات دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد  نیز بر اساس برنامه قبلی برگزار می شود.

 

آخرین اخبار