کمبود آهن یکی از عمده ترین مشکلات سوء تغذیه در کشور

  • PDF

مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد، عمده ترین مشکلات تغذیه ای کشور را سوء تغذیه ناشی از کاهش دریافت پروتئین و انرژی، (PEM) کمبود ید، کمبود آهن و کم خونی ناشی از آن دانست و اظهار داشت:  کمبود ویتامینA و  ویتامینهای گروهB مثل ویتامینB2 و کمبود ویتامینD نیز در کودکان گزارش شده است.

مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفتگو با وب دا  افزود: بعضی از این کمبودها به دلیل فقر مواد مغذی در غذاهای منطقه، همه گروههای سنی را درگیر می کند، ولی کودکان به دلیل افزایش نیاز در دوران رشد بیشتردر معرض خطر قرار می گیرند.

وی با بیان اینکه خوردن صبحانه برای کودکی که آماده رفتن به مهد کودک و مدرسه می شود، بسیار مهم است، تصریح کرد: مادران باید به این وعده غذایی اهمیت ویژه ای دهند مصرف صبحانه به کودکان کمک می کند تا فراگیری بهتری داشته باشند انرژی و مواد مغذی مصرف شده می تواند باعث افزایش تحرک و فعالیت بدنی و در نهایت نشاط در کودکان شود.

دکتر اباصلتی خاطرنشان کرد: کودکی که صبحانه نخورد در ساعت 9 الی 10 صبح به میزان قابل توجهی دچار افت قند خون می شود هم چنین استعداد یادگیری او به ویژه در درس هایی که به تفکر و اندیشه نیاز دارند، کاهش می یابد.

وی با اشاره به اینکه داشتن صبحانه کامل و خوب مستلزم رعایت ضوابطی در منزل است، اظهار داشت: به طور مثال خانواده ها لازم است زمان خواب شبانه و خوردن شام را طوری تنظیم کنند که بچه ها صبح، به موقع و با کمال میل صبحانه بخورند، تحرک مختصر مثل نرمش صبحگاهی، پیاده روی یا دوش گرفتن به افزایش تمایل مصرف صبحانه کمک خواهد کرد.

دکتر اباصلتی اذعان داشت: پنیر و گردو، کره و مربا، تخم مرغ، عدسی، فرنی، شیر برنج، حلیم، همراه نان تازه و شیر، صبحانه های مناسبی هستند هم چنین استفاده از میوه ها و سبزیجات مانند سیب، خیار، گوجه فرنگی، کاهو، سبزی خوردن به افزایش اشتها کمک می کند و می توان نصف لیوان آب پرتقال قبل از صبحانه به کودک داد که هم موجب افزایش اشتها می شود و هم منبع سرشاری ازویتامینC است. 

وی در ادامه بیان کرد: به طور کلی باید ماده غذایی مناسبی را برای میان وعده ی کودک انتخاب کرد این ماده باید ارزش غذایی کافی داشته باشد و رضایت کودک را تامین کند، از نظر بهداشتی ایمن باشد و با بودجه ی اکثریت خانواده ها تناسب داشته باشد.

دکتر اباصلتی به نکته حائز اهمیت اشاره کرد و اظهار داشت: غذای تهیه شده توسط مادر، نه تنها سالم تر است، بلکه انتقال دهنده ی مهر مادری نیز هست نان و پنیر و خیار، نان و پنیر و گردو، انجیرخشک، نخودچی، انواع مغزها(مثل گردو، بادام، فندق و...)، میوه ها به خصوص سیب، نان شیرمال، کیک و کلوچه مواد مناسبی برای میان وعده در زنگ تفریح مدرسه و مهد کودک هستند.

15 الی 30 دی ماه به عنوان بسیج ملی تغذیه در کشور نامگذاری شده است.

 

باتشکر از حسن توجه شما به پایگاه خبری وبدا، خواهشمند است نظرات، انتقادات و پیشنهادهای خود را در مورد متن منتشر شده ارسال فرمایید.
پیام های ارسالی پس از بررسی منتشرخواهد شد.