نشستن های طولانی مدت موجب بروز مشکلات عضلانی و استخوانی می شود

  • PDF

عضو هیات علمی گروه فیزیوتراپی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در شغل هایی که فرد مستلزم نشستن های طولانی مدت و حرکات تکراری به کرات است خطر مشکلات عضلانی و استخوانی وجود دارد.

دکتر حسین نگهبان سیوکی در گفتگو با خبرنگار وب دا گفت: دو فاکتور مهم در شیوع مشکلات عضلانی و استخوانی دخیل هستند منابع علمی اتفاق نظر دارند افرادی که شغل ها و فعالیت های مستلزم نشستن های طولانی مدت دارند و افرادی که حرکت های تکراری را به کرات برای شانه، مچ و کمر انجام می دهند.

وی با اشاره به شغل هایی که حرکات تکراری دارند اشاره کرد و افزود: کسانی که تایپیست هستند و با موس زیاد کار می کنند، افراد نقاش ساختمان و کسانی که نانوا هستند برای بلند و خم شدن به کمر آنها فشار وارد می شود و در نشستن های طولانی مدت در معرض خطر مشکلات عضلانی و استخوانی هستند.

دکتر سیوکی برای پیشگیری از مشکلات عضلانی و استخوانی تصریح کرد: در نشستن های طولانی روی صندلی باید از صندلی های استاندارد استفاده کرد بطوری که گودی کمر پر شود صندلی دارای پشتی که تا بالای کتف ارتفاع داشته و دارای دسته و استراحتگاه بازو باشد.

وی همچنین اذعان کرد: صندلی ارتفاع مناسب داشته باشد بطوری که زاویه زانو و زاویه مفصل ران 90 درجه و از لم دادن روی صندلی خودداری شود همچنین تا آخرین منطقه تکیه گاه لگن را نزدیک کنیم تا فشاری روی ناحیه کمر وارد نشود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید بر اینکه از هر 40 یا 45 دقیقه به مدت 2 الی 5 دقیقه باید از روی صندلی بلند شد و قدم زد، اظهار داشت: باید شرایط برای حیات ستون فقرات، دیسک ها و غضروف های مفصلی فراهم شود در موقع نشستن میز کار نزدیک به فرد باشد تا بازوها از آرنج روی میز قرار گیرد تا وزن بالاتنه را بگیرد.

دکتر سیوکی توصیه کرد: بعد از هر 45 دقیقه رانندگی 5 دقیقه قدم زدن همچنین بعد از نشستن های طولانی انجام برخی ورزش ها توصیه می شود تا قوز پشتی کاهش یابد باید زانوها و شانه ها خم و راست شدن را تجربه کنند.

وی در خصوص انجام کارهای تکراری با اندام ها گفت: برای انجام کارهای تکراری که با اندام ها انجام می شود باید در حین انجام کارهای تکراری از هرگونه وضعیتی که مستلزم فشار زیاد روی مچ دستها، شانه ها، زانوها و ستون فقرات است اجتناب کرد.

دکتر سیوکی در این خصوص تاکید کرد: بعد از هر 40 تا 45 دقیقه ورزش هایی را انجام دهید که زمینه برای حرکات مفاصل در جهات دیگر فراهم و فشار از روی مفاصل برداشته شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد اذعان کرد: مفاصل باید برای سلامت در جهات  مختلف آزادانه حرکت نمایند در زمان حرکات تکراری زمینه برای ضف عضلات، شلی، لقی و تغییر شکل بدن فراهم می شود.

باتشکر از حسن توجه شما به پایگاه خبری وبدا، خواهشمند است نظرات، انتقادات و پیشنهادهای خود را در مورد متن منتشر شده ارسال فرمایید.
پیام های ارسالی پس از بررسی منتشرخواهد شد.


آخرین اخبار