نگاه استراتژیک دانشکده بهداشت حرکت به سمت توسعه یافتگی است

  • PDF

رییس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ارائه گزارش اقدامات این دانشکده در سال های گذشته و چشم انداز ترسیمی برای آینده، بیان داشت: ما در یک سال و نیم گذشته جهت گیری عملیاتی مناسبی در مسیر توسعه علمی و آموزشی داشته ایم.

به گزارش وب دا؛ دکتر محمد صفریان اظهار داشت: با توجه به این که ماموریت اصلی دانشکده ما آموزشی و پژوهشی می باشد؛ بنابراین خدمت اصلی ما در این دو بخش متمرکز است و در کنار آن به دلیل فرسودگی ساختمان های دانشکده بهداشت، امور عمرانی و توسعه های رفاهی را نیز در کنار این امر دنبال کرده ایم.

در این میان رفاه دانشجویان و بهسازی محیط دارای اهمیت به سزایی بوده؛ اما در قسمت های آموزشی نیز توسعه آموزشی این دانشکده با توجه به نوپا بودن آن مد نظر قرار گرفته است.

دانشکده بهداشت در مشهد عمری چهار الی پنج ساله دارد که با توجه به این موضوع، توسعه رشته ها و گروه ها در آن جزئی از اولویت های کار به شمار می رود به نحوی که بر خلاف سیاست های کلی وزارت خانه که به نوعی انقباضی است، برنامه ها در دانشکده بهداشت با رویکرد توسعه ای پیش رفته است.

دلیل این است که دانشکده بهداشت، جوان است و توسعه در آن امری ضروری تلقی می شود؛ به شکلی که این دانشکده مانند بسیاری از دانشکده های دانشگاه (دانشکده پزشکی)که توسعه خود را سال های قبل انجام داده اند توسعه یافتگی لازم را ندارد.

**فضای آموزشی دانشکده بهداشت را چگونه ارزیابی می کنید؟

در این زمینه ما سه مقطع رشته دکتری (دکترای آمار، دکترای مدیریت بهداشت و سلامت و دکتری آموزش بهداشت ) را اضافه کردیم که از نظر نیاز محلی و آمایش سرزمینی بسیار دارای نیاز بود.

در کنار این مورد یک مجله داخل دانشکده ای داشتیم که یک مجله دیگر را نیز به دانشکده اضافه کردیم و توانستیم مرکز تحقیقات خود در بخش پژوهش را گسترش داده و اکنون این مرکز جزء معدود مراکز پژوهشی موفق نه تنها در استان بلکه در سطح کشور است.

مرکز تحقیقات بهداشت و سلامت دانشکده بهداشت در سال گذشته بالاترین امتیاز آوری را در دانشگاه علوم پزشکی مشهد کسب کرد و در حیطه های سلامت و پیشگیری توانست خود را به عنوان یکی از مراکز مهم معرفی  نماید.

وزارت خانه به مرکز تحقیقات پژوهشی دانشکده بهداشت نگاه ویژه دارد و در حال حاضر دولت نیز قول حمایت از این مرکز را جهت توسعه داده است.

در ارتباط با مقاطع کارشناسی ارشد نیز چهار مقطع رشته را اضافه کردیم و در راستای توسعه گروه ها نیز دو گروه آموزشی را به گروه های خود افزوده و در حال حاضر شش گروه آموزشی داریم.

در کنار این تعداد گروه آموزشی نکته دارای اهمیت تجهیز فضاهای آموزشی بوده است، به نحوی که از همان روز اول به دنبال داشتن کلاس های مناسب درسی از لحاظ نور، سیستم تهویه (سرمایشی، گرمایشی) و تجهیزات آموزشی بوده ایم.

ما تمامی دیتا پروژکتورها، صندلی و پرده های دانشکده را عوض کردیم که تنها جدید کردن صندلی های دانشکده اعتباری بالغ بر 150 میلیون تومان در بر داشته است؛ که در این جا تشکر از معاون توسعه دانشگاه را بسیار ضروری میدانم؛ زیرا بدون کمک این معاونت کاری پیش نمی رفت.

تجهیز موفق آزمایشگاه های آموزشی نیز از دیگر برنامه های ما بود. به شکلی که شرایط آزمایشگاهی برخی رشته ها (بهداشت حرفه ای) به هیچ عنوان قابل قبول نبود و اصلا این آزمایشگاه ها وجود خارجی نداشت.

ما این آزمایشگاه ها را احداث، تاسیس و بازسازی کردیم و حتی تغییر آزمایشگاه های آموزشی به پژوهشی را نیز در اولویت قرار داده و به این سمت حرکت کردیم.

در قسمت های نرم افزاری و در حقیقت برنامه ریزی های آموزشی نیز کارهای بسیار مهمی انجام گرفته که در کمتر دانشکده هایی این گونه کار شده است.

طرح درس نویسی برای تمامی اساتید دانشکده بهداشت اجباری است به شکلی که باید طرح دوره هر استاد بر روی سایت وجود داشته باشد و تمامی اعضای هیات علمی ما طرح درس خود را بر روی سایت قرار دهند در غیر این صورت درس به فرد مربوطه ارائه نمی شود.

برنامه ریزی های آموزشی در دانشکده بهداشت نظم بسیار خاصی پیدا کرده است و ارزشیابی های عملکرد گروه ها و هیات علمی به شیوه علمی و دقیق انجام می گیرد به نحوی که در سال جاری جهت تعیین استاد نمونه و غیره از این توان استفاده کردیم.

ما دانشکده بهداشت را به صورت مرتب پایش عملکرد می کنیم و شیوه های علمی و همچنین اعضای هیات علمی از لحاظ آموزشی و پژوهشی ارزشیابی می شوند.

یک ارزشیابی که به مجموعه ارزشیابی های اعضای هیئت علمی(طرح دوره ها، لغو کلاسی و...) در ترم جدید اضافه شده؛ ارزشیابی امتحانات بوده است.

 به این شکل که مواردی چون امتحانات و سئوالات تا چه اندازه استاندارد برگزار می شود، تا چه اندازه با طرح درس ها تطبیق و تا چه اندازه با امتحانات بالا دستی منطبق بوده است مورد ارزشیابی قرار می گیرد.

عملکرد اعضای هیئت علمی دانشکده بهداشت از نظر کیفی نیز مورد بررسی قرار می گیرد که در مجموع ارزشیابی کم ایراد و کم نقصی است.

کار دیگر ما این است که بر اساس نیازهایي (فیلد کاری) جهت مهارت آموزی دانشجویان بهداشت عمومی ،عملکرد دانشجویان بررسی می شود کاری که تا کنون من ندیده ام در جای دیگری صورت گیرد.

 کنترل مهارت ها موجب می شود که دانش آموختگی دانشجو تا زمانی که وی، تمام مهارت های لازم را یاد نگرفته و به اندازه کافی در همه زمینه های مهارت مربوطه توانا نشده است به مرحله فارغ التحصیلی نرسد.

تعداد مقالات هیئت علمی در دانشکده بهداشت نیز قابل توجه است به نحوی که سرانه مقالات دانشکده بهداشت بیشتر از دیگر دانشکده های دانشگاه علوم پزشکی مشهد است و در شورای پژوهشی دانشکده بر این موضوع تاکید شده است.

کار دیگر ما در دانشکده بهداشت بهسازی محیط بوده است. محیط آموزشی باید شأنیت خود را داشته باشد و نمی شود یک محیط، ظاهری نامنظم و به هم ریخته و خسته کننده داشته باشد و انتظار داشت تا دانشجو در آن فضا بماند و رشد کند.

بنابراین فضاهای دارای فرسودگی ساختمان را احیاء و تعمیرات اساسی انجام دادیم، بهسازی محوطه، ایجاد بوفه با همکاری بخش خصوصی، بازسازی فضای سبز، تهویه مناسب نیز در دانشکده انجام شد؛ که به طور مجموع جهت تجهیز تمام بازسازی های صورت گرفته حدود یک میلیارد تومان هزینه کرده ایم.

البته در زمینه برنامه های فرهنگی نیز تلاش بسیاری صورت گرفته است. برگزاری کلاس ها و دوره ها، امکانات مناسب ورزشی برای خانم ها و آقایان، جشنواره غذا، کلاس های آموزش مهارت های همسر یابی و غیره از مهمترین برنامه های فرهنگی دانشکده بهداشت است؛ که هم تنوع و هم حجم کار بالا در معاونت فرهنگی و دانشجویی داشته است.

دانشکده بهداشت حدود 480 دانشجو دارد، در 24 مقطع رشته، دانشجو می پذیرد دارای مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا است و رویکرد توسعه ای دانشکده به سمت تحصیلات تکمیلی است.

ظرفیت های دانشکده جهت جذب دانشجو مانند سال های قبل است و ما ظرفیتی اضافه نکرده ایم. برنامه های آموزشی ما برای دانشجویان جدید بسته شده است و امکانات همه بازبینی شده و ما آمادگی لازم را جهت پذیرش دانشجویات جدید الورود داریم.

مرکز مشاوره آمار را راه اندازی کردیم؛ که این مهم به همت معاونت پژوهشی دانشگاه در دانشکده بهداشت آغاز به کار کرده است.

در این مرکز اعضای هیئت علمی دانشکده بهداشت در ساعات بعدازظهر و غیر اداری به تمام دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد مشاوره آمار می دهند.

وضعیت اعضای هیئت علمی دانشکده به چه شکل است؟

در برخی رشته ها مانند طب سالمندی؛ عضو هیات علمی نیاز داریم، در رشته سلامت رسانه نیاز به تکمیل کادر داریم و در رشته بهداشت حرفه ای و بهداشت محیط نیز نیاز به تکمیل کادر حرفه ای حس می شود.

برنامه استراتژیک و چشم انداز پنج ساله دانشکده بهداشت ترسیم شده است و بر اساس این برنامه باید تا پنج سال آینده کاستی های دانشکده بهداشت را نسبت به سایر دانشکده ها به صفر رسانده و جبران کنیم.

در پایان امیدواریم بتوانیم کمبودهای دانشکده نوپای دانشگاه علوم پزشکی مشهد را نسبت به سایر دانشکده های بهداشت کشور مانند تهران و اصفهان (کمی از ما جلوتر هستند) را جبران کرده و مطمئن هستیم در این راستا حمایت مسئولان دانشگاه را نیز با خود خواهیم داشت.

باتشکر از حسن توجه شما به پایگاه خبری وبدا، خواهشمند است نظرات، انتقادات و پیشنهادهای خود را در مورد متن منتشر شده ارسال فرمایید.
پیام های ارسالی پس از بررسی منتشرخواهد شد.