حراج های غیر واقعی لوازم آرایشی جهت کسب فروش بیشتر صورت می گیرد

  • PDF

کارشناس محصولات آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گفت: طی سال های اخیر تبلیغات بسیار اغوا گرانه در خصوص محصولات آرایشی و بهداشتی با حراج های غیر واقعی در حال انجام است که با هدف به دست آوردن فروش بیشتر صورت می گیرد.

دکتر زهرا حاج زاده در گفت‌وگو با وب دا؛ در خصوص اهمیت شناسایی محصولات اصل از نمونه تقلبی گفت: طی سال های اخیر تبلیغات بسیار اغوا گرانه در خصوص محصولات آرایشی و بهداشتی در حال وقوع است. این تبلیغات در فضاهای مجازی و ماهواره به صورت فروش با حراج های غیر واقعی برای به دست اوردن فروش بیشتر صورت می گیرد.

وی افزود: کلیه فرآورده های وارداتی باید مورد راستی آزمایی قرار گرفته شود و صرف ارزانی و تولید داخل بودن و با توصیه دیگران نباید به سمت این اقلام رفت بلکه باید با مشاوره خوب و دقیق از پزشک و داروساز اقدام به تهیه کالای مورد نظر کرد.

کارشناس محصولات آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، بیان داشت: سازمان غذا و دارو طی این سال ها بر اساس وظایفی که بر عهده دارد به این جمع بندی رسیده؛ که از طریق نظام ردیابی، رهگیری و کنترل اصالت و سلامت بتواند فرآورده های سلامت محور را کنترل کند.

وی ادامه داد: بر این اساس سازمان با هدف کنترل فرآیند واردات، زنجیره تامین و حمایت از تولید کنندگان داخلی و وارد کنندگان، نظام ردیابی رهگیری و کنترل اصالت و سلامت را تبیین کرد.

کارشناس محصولات آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ابراز داشت: در این سامانه به صورت مشخص برای هر فرآورده یک شناسنامه الکترونیکی ایجاد و تعدادی از اعداد و ارقام نیز به صورت استانداردهای بین المللی تعریف شده است.

دکتر حاج زاده ضمن موثر دانستن سامانه، ابراز داشت: این روند در ابتدا بر روی فرآورده های دارویی و مکمل ها پیاده و در ادامه که به صورت کاملا موفق به نتایج مثبتی رسید بر روی کلیه فرآورده های سلامت محور از جمله دارویی، مکمل ها، ارآیشی، بهداشتی، مواد خوراکی و آشامیدنی اجرا شد.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر همه فرآورده های وارداتی باید به صورت مشخص و کاملا واضح از این برچسب برخوردار باشند و پس از آنکه دریافت برچسب در سطح ارزش دریافت شد مورد راستی آزمایی قرار گیرند.

 کارشناس محصولات آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، خاطر نشان کرد: هر برچسب دارای چند مشخصه است؛ که در ابتدا GTN که شماره جهانی اقلام تجاری است قرار دارد.

دکتر حاج  زاده بیان داشت: این عدد 14 رقمی از چند عدد تشکیل شده است؛ که به عبارتی چهار رقم اول کد کشور، پنج رقم بعدی پرفیکس شرکت و در ادامه کد کالا و رقم کنترلی قرار دارد.

وی بیان داشت: کد کارخانه همان پرفیکس شرکت است و تمامی موارد بر اساس استاندارد شماره گذاری بین المللی انجام شده است.

کارشناس محصولات آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، بیان داشت: UID  یک عدد 20 رقمی است؛ که برای هر فرآورده یک اثر انگشت محسوب می شود. تک تک فرآورده ها باید این عدد 20 رقمی را به صورت مجزا و مشخص داشته باشند.

دکتر حاج زاده افزود: به هیچ عنوان محصولات مشابه نباید دارای UID مشابهی باشند. رقم های ابتدایی UID پرفیکس شرکت است و از رقم های ششم به بعد کاملا تصادفی و غیر تکرار شونده می باشد.

 وی تاکید کرد: شناسه اصالت کالا که در معرض دید خریداران است؛ باید خراشیده  و 16 رقم شناسه نمایان شود. پنج رقم ابتدایی این شناسه کد شرکت و سایر اعداد کاملا غیر تکراری و به صورت تصادفی انتخاب شده است.

کارشناس محصولات آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، اظهار داشت: شناسه اصالت کالا باید در ابتدا خراشیده و در ادامه در روی برچسب شماره پیامک 20008822  مشاهده شود.

دکتر حاج زاده افزود: می توانیم از طریق سامانه WWW.TTAC.IR  نیز به استعلام کد رهگیری اقدام و از طریق UID اطلاعات خواسته شده را ارائه و اطلاعات لازم را (شامل نام شرکت وارد کننده، تاریخ تولید و انقضاء ) به دست آوریم.

وی ابراز داشت: از طریق شناسه اصالت 16 رقمی نیز می توانیم اطلاعاتی را وارد و در ادامه تائید شرکت وارد کننده، تائید شناسه اصالت کالا، تاریخ تولید، انقضا و سری ساخت را دریافت و در صورتی که پیامکی تحت عنوان کالای تقلبی دریافت کردیم از مصرف و خریداری کالا اجتناب کنید.

کارشناس محصولات آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، بیان داشت: در خصوص کالاهای داخلی باید لوگوی سازمان غذا و دارو و شماره پروانه بهداشتی ساخت؛ که مشخص کننده شهر تولید کننده کالا و چهار تا پنج رقم تعلقی به هر کالا است درج باشد.

 

باتشکر از حسن توجه شما به پایگاه خبری وبدا، خواهشمند است نظرات، انتقادات و پیشنهادهای خود را در مورد متن منتشر شده ارسال فرمایید.
پیام های ارسالی پس از بررسی منتشرخواهد شد.