معاون آموزشی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، با اشاره به برگزاری دوره ششم آزمون صلاحیت بالینی دندانپزشکی، در این دانشکده گفت: برخلاف دوره‌های گذشته که آزمون صلاحیت بالینی دندانپزشکی، به صورت متمرکز و تنها دو بار در سال برگزار می‌شد، از دوره ششم، این آزمون به صورت کلان منطقه‌ای اجرا و دانشجویان چندین بار فرصت شرکت در آزمون را در کلان مناطق مختلف خواهند داشت.

دکتر معین تقوی، در حاشیه برگزاری ششمین دوره آزمون صلاحیت بالینی دندانپزشکی در گفتگو با وبدا، اظهار کرد: دوره ششم آزمون صلاحیت بالینی دندانپزشکی بر خلاف دوره‌های قبلی به کلان مناطق، واگذار شده و در سال جاری دانشکده دندانپزشکی مشهد نخستین کلان منطقه‌ای است که این آزمون را برگزار می‌کند.

فرصت آزمون مجدد؛ مزیت مهم اجرای آزمون صلاحیت بالینی در کلان مناطق

معاون آموزشی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ، در خصوص مزیت های اجرای آزمون صلاحیت بالینی به صورت کلان منطقه ای گفت: در ادوار گذشته آزمون صلاحیت بالینی دندانپزشکی تنها سه بار در سال (خرداد، مهر و اسفند) و بصورت متمرکز برگزار می‌شد و چنانچه دانشجویی نمی‌توانست آزمون را با موفقیت بگذراند، به نوعی از ادامه فرایند تحصیل عقب می‌ماند، اما در حال حاضر با توجه به اینکه آزمون صلاحیت بالینی دندانپزشکی در سطح کلان مناطق کشور برگزار می‌شود، دانشجویانی که به هر دلیل حد نصاب نمره را در این آزمون کسب نکنند، در طول سال تحصیلی، چندین بار این فرصت را خواهند داشت که مجدد در آزمون صلاحیت در سطح کلان مناطق مختلف شرکت کنند.

دکتر معین تقوی، با بیان اینکه آزمون صلاحیت بالینی دندانپزشکی پس از اتمام ۱۸۰ واحد درسی از دانشجویان گرفته می شود و کسب حد نصاب نمره شرط ورود به مرحله بالینی است افزود: هرچند که نام این آزمون صلاحیت بالینی است و قاعدتاً باید تأکید آن بر مهارت‌های بالینی باشد، اما به دلیل اینکه در رشته دندانپزشکی، انجام آزمون کاملاً بالینی در تمام دسیپلین‌ها، کار راحتی نیست و برای تحقق آن باید وزارتخانه یا دانشگاه‌ها و کلان مناطق، سرمایه‌گذاری اساسی را رقم بزنند که آن هم عملاً و با شرایط فعلی ممکن نیست، لذا در دوره‌هایی که تاکنون برگزار شده، ما از 10 الی 11دیسیپلین موجود، تقریباً 8 آزمون را به صورت اسلایدی در مرحله بالینش برگزار کرده ایم ( یعنی به صورت الکترونیک کیس مشخصی برای دانشجو مطرح و او باید تشخیص و طرح درمان بدهد) و 3 دیسیپلین پروتز، اندو و ترمیمی هم روی مدل انجام و بسته به نوع آنها ( مثلاً در معالجه ریشه، دانشجو باید روی دندان خاصی که تعیین شده اکسس بزنند، یا در ماژور ترمیمی حفره تراش بدهند و یا در پروتز بایستی یک تراش کامل دندانی را انجام دهند) چک لیست‌های موجود ارزیابی و امتیازدهی می شود.

اجرای کلان منطقه ای آزمون ها، به استقلال دانشکده ها کمک می کند

دکتر آرزو اعلایی، متخصص بیماری‌های دهان، که به عنوان ناظر وزارت بهداشت در کلان منطقه ۹ ، در محل برگزاری ششمین دوره آزمون صلاحیت بالینی حاضر شده بود، ضمن ابراز خرسندی از اجرای موفق این آزمون در دانشکده دندانپزشکی مشهد گفت: آزمون صلاحیت بالینی دندانپزشکی یک آزمون ضروری برای دانشجویانی است که قصد دارند در آینده وارد بازار کار شوند و در واقع دانشجوی دندان پزشکی باید بتواند پس از گذر از دوران تحصیل خود، بطور بالینی با بیمارش تعامل کند و تشخیص، طرح درمان و راهکارهای موجود را همراه با تصمیمات درست اتخاذ کند.

ناظر وزارت بهداشت در کلان منطقه ۹ ، همچنین گفت: هر دانشجویی، قبل از اینکه بخواهد وارد دوره طرح شود، علاوه بر اتمام واحدها و کوریکلوم دندانپزشکی و دفاع از پایان نامه باید، حد نصاب نمره را در آزمون صلاحیت بالینی دندانپزشکی کسب کند و بنابراین آزمون صلاحیت بالینی دندانپزشکی از این حیث اهمیت زیادی دارد، البته امسال این آزمون با یک رویکرد جدید و بصورت جداگانه در کلان منطقه ها برگزار می‌شود و تا قبل از این به صورت یکپارچه و در یک زمان مشخص در کل کشور اجرا می‌شد.

دکتر اعلایی با اشاره به مزایای برگزاری آزمون صلاحیت بالینی دندانپزشکی در سطح کلان منطقه‌های مختلف کشور گفت: اجرای آزمون صلاحیت بالینی دندانپزشکی در کلان مناطق مختلف، کمک می‌کند تا برخی از معضلات و چالش های حین کار کمتر شود و دانشکده‌ها هم استقلال بیشتری داشته باشند؛ ضمن اینکه دانشجویان هم زودتر فارغ التحصیل می شوند و می توانند برای آینده خود و اقدامات بعدی در زندگی برنامه ریزی کنند.

وی همچنین تأکید کرد: برگزاری آزمون‌هایی همچون صلاحیت بالینی دندانپزشکی در سطح کلان مناطق که به صورت مجزا و البته تحت نظارت مستقیم وزارت بهداشت انجام می‌شود می‌تواند بسیار کمک کننده باشد و قطعاً چشم انداز خوبی خواهد داشت.

نماینده وزارت بهداشت در کلان منطقه ۹ کشور، در ادامه با اشاره به جایگاه علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حوزه دندانپزشکی گفت: دانشکده دندانپزشکی مشهد از مجموعه‌های قدیمی و با سابقه است که افتخارات آن بر همگان عیان می‌باشد و همکاران ما در این دانشکده بسیار خوب و دلسوزانه عمل می‌کنند و من هم بسیار خوشحالم که در این آزمون در کنار همکاران دانشکده دندانپزشکی مشهد حضور داشتم.

واگذاری طراحی سوالات به کلان منطقه ها، به غنی سازی و بومی سازی آزمون ها کمک می کند

مدیر آموزشی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ، در ارتباط با برگزاری ششمین دوره آزمون صلاحیت بالینی در سطح کلان منطقه ۹، در دانشکده دندانپزشکی مشهد گفت: این نخستین دوره از آزمون صلاحیت بالینی است که پس از واگذاری مسئولیت برگزاری آزمون‌های صلاحیت به دانشکده‌ها و کلان مناطق در حال برگزاری در دانشکده دندانپزشکی مشهد است و از این جهت که تعامل بین دانشکده‌ها بسیار ارتقاء یافته و این تعاملات می‌تواند به افزایش سطح آموزش و کیفیت برگزاری آزمون‌ها کمک کند، لذا موضوع برگزاری کلان منطقه ای آزمون های صلاحیت بالینی دندانپزشکی را می‌توان به عنوان یکی از اقدامات خوب و کمک کننده در این راستا برشمرد.

مهندس شفیعی، در همین ارتباط افزود: طی سنوات گذشته  اگر دانشجویی در آزمون صلاحیت علمی رد می‌شد، در واقع با یک وقفه تحصیلی مواجه و به دفاع نمی‌رسید، اما با این تصمیم وزارتخانه و پیگیری هایی که توسط دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد، اکنون این دغدغه‌ها تقریباً برای دانشجویان به صفر رسیده و آنها می‌دانند که حتی اگر در آزمون نمره حد نصاب را کسب نکنند، مجدداً امکان شرکت در آزمون‌های متعددی که توسط کلان مناطق دیگر کشور برگزار می شود را خواهند داشت و این استرس آزمون را بسیار کم می‌کند.

مدیر آموزشی دانشکده دندانپزشکی مشهد، در خصوص برگزاری آزمون صلاحیت بالینی هم پیشنهاد کرد: چنانچه وزارتخانه با کلان مناطق در خصوص طراحی سوالات آزمون تعامل کند و واگذاری مسئولیت به کلان مناطق انجام شود، به نظر می‌رسد که در غنی‌سازی سوالات و بومی‌سازی آن اتفاق خوبی رخ دهد، زیرا با توجه به آموزش‌هایی که هر کلان منطقه دارد، این امکان را خواهد داشت که مطالب متفاوتی را با توجه به کوریکلوم و اختیاراتی که در تغییرات کوریکلوم دارد، ارایه کند و حتی ممکن است که دانشجویان با سوالات و آموزش‌های بیشتری آشنا شوند، همین طور طراحی سوالات توسط مراکز برگزار کننده به مدیریت زمان برگزاری آزمون کمک خواهد کرد.

وی با بیان اینکه در آزمون دوره ششم صلاحیت بالینی، برگزارکنندگان آزمون برای دریافت سوالات با چالش‌های زیادی مواجه بودند ( به دلیل حساسیت‌های خاصی که حاکم بر آزمون است) افزود: چنانچه همانند آزمون صلاحیت بالینی پزشکی، طراحی سوالات توسط خود مناطق انجام شود از جهت ایمنی و امنیت سوالات به نظر می‌رسد که شرایط بهتری بر آزمون‌ها حاکم خواهد بود؛ ضمن اینکه فرایند برگزاری آزمون تسهیل و به شکل راحت‌تر برنامه زمانی آن تهیه خواهد شد.

دانشجویان شرکت کننده در آزمون صلاحیت بالینی دندانپزشکی هم نکته نظرات خود را در خصوص شرایط کیفی و کمّی آزمون مطرح کردند که به صورت فهرست وار عبارتند از:

  1. با توجه به اینکه ششمین آزمون صلاحیت بالینی دندانپزشکی در 10 كلان منطقه برگزار می شود و دانشجو چندین بار در سال فرصت دارد که در آزمون شرکت کند، مزیت مهمی است
  2. سوالات درس پاتولوژی براي دوره هاي بعد حذف یا تعداد سوالات کمتر شود
  3. سطح سوالات خوب و متوسط رو به بالا بود، در عین حال مي توانند موضوعات مهم تري را در پرسش ها قراردهند.
  4. سوالات كاربردي نبود و بيشتر تئوري طرح شده بود
  5. بعضي از سوالات حفظ كردني بود و چندان کارآیی برای دانشجو ندارد
  6. براي درس تركيب با بيماري هاي دهان و پاتو تصاوير" لام" براي دندانپزشك عمومي خيلي مناسب نيست ( به درد دانشجو نمي خورد) كه تا اين حد دقيق بررسي مي كنند .
  7. سوالات كاربردي تر و کیس محور طرح شود( به صورت كيس يا مواردي كه بيشتر در حوزه بالين با آن مواجه مي شويم).
  8. سوالات درس بیماری های دهان خیلی ریز طرح شده بود.
  9. انتظار داشتیم از اورژانس های دندانپزشکی باشد که تقریبا سوالی در این خصوص طرح نشده بود.( تنها یک سوال درباره عوارض جراحی دندان عقل بود.)
  10. یک سری سوالاتی طرح شده بود که دانشجو شاید زیاد با آنها سرو کار نداشته باشد مثلا اینکه کدام آنتی بیوتیک ها را اگر یک خانم شیرده مصرف کند تغییر طعم شیر برای نوزاد اتفاق می افتد! ... البته درباره آنتی بیوتیک ها سوالات دیگر هم بود مثل اینکه در چه موردی آنتی بیوتیک تجویز می کنیم.... در مجموع این امکان را داشت که سوالات بهتری طرح شود.
  11. در رشته پریو سوالات بالینی بهتری می توانست مطرح شود؛ هر چند که سوالات طرح شده هم تا حدی خوب بود.
  12. در زمینه اطفال بعضی سوالات حفظی بودند مثلا فرمول کارپولپیپسی یک فرمل کاملا حفظی است که هیچ دندان پزشک عمومی هم فکر نمی کنم نیاز باشد که بداند. به صورت تقریبی می گویند که هر 10 کیلوگرم یک کارپولپیپسی مجاز هستید که بزنید و....
  13. آزمون نسبت به امتحانات قبلی، تا حدودی منطقی تر شده ، اما هنوز هم چندان بالینی نیست.
  14. ( کیمیا جعفرپور) اگر چه سوالات آزمون چندان سخت نبود اما کلینیکی هم نبود و این یک نقطه ضعف در سوالات امسال بود
  15. ( افسانه طلوعی ) طراحی سوالات اگر به سمت موضوعات کاربردی تر و چالشی تر سوق یابد بهتر است0255.jpg - 126.63 kB

 

 

اطلاعات تماس سامانه خبری وب دا

Image
آدرس: مشهد، خیابان دانشگاه، ساختمان قرشی
کد پستی :۹۱۷۷۸۹۹۱۹۱
نمابر: ۳۸۴۳۶۸۲۷ ۰۵۱
رایانامه :webda@mums.ac.ir
سامانه پیام کوتاه: ۳۰۰۰۲۱۹۱
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image