مسئول واحد مددکاری بیمارستان امام رضا (ع) از واحدهای زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ارائه گزارشی از فعالیتهای این واحد گفت: خدمات واحد مددکاری منحصر به تخفیف در هزینه های درمانی نیست و همکاران مددکار ما در این بخش؛ بسته به شرایط بیماران، آنها را از جهات مختلف روحی- روانی، اجتماعی، اقتصادی، درمانی و... تحت حمایت و پشتیبانی قرار می دهند.
رحمانی فر، در گفتگو با وب دا، ضمن بیان این مقدمه که بیمارستان امام رضا(ع) بزرگترین بیمارستان شرق کشور و مقصد نهایی بسیاری از بیماران در بخش جنرال و همینطور بیماران دچار سوختگی است افزود: این بیمارستان در حال حاضر، پذیرنده بیماران از نقاط مختلف کشور و از جمله؛ استانهای خراسان شمالی و خراسان جنوبی است و بخصوص هموطنانمان از استان سیستان و بلوچستان ( زاهدان ) مراجعه زیادی به این مرکز درمانی دارند.
وی با بیان اینکه بیمارستان امام رضا(ع) تنها مرکز درمان سوختگی در شرق کشور و پذیرای بیماران زیادی از سایر شهرهای اطراف مشهد است افزود: بستری بیماران در بخش سوختگی این بیمارستان غالباً با هزینههای بسیار بالایی همراه است و تقریباً همه کسانی که در این بخش بستری میشوند، علاوه بر رنج های جسمی، از یک آتش و اصطلاحاً گداختگی درونی هم رنج میبرند و نه تنها حمایتهای درمانی بلکه به التیام روحی و روانی هم احتیاج دارند. همچنین با توجه به نیاز این بیماران به تغذیه ویژه که شامل مکملهای غذایی است و همینطور انجام عملهای زیبایی متعدد که هزینه زیادی را بر دوش آنها خواهد گذاشت، اغلب دچار تنگناهای های مالی می شوند که وضعیت روانی آنها را هم تحت تاثیر قرار می دهد، لذا در این مواقع ما سعی میکنیم از بودجهای که وزارتخانه در اختیارمان قرار داده و با ارزیابی شرایط بیماران دچار سوختگی؛ بویژه بیماران دچار حادثه انفجار که اغلب تمام زندگی آنها دچار حریق و نابودی شده و گاهی شاهد بستری شدن تمام اعضای خانواده در بیمارستان هستیم، کمکهایی را در جهت بازگشت دوباره آنها، به زندگی داشته باشیم.
مسئول واحد مددکاری بیمارستان امام رضا (ع) در ادامه خاطرنشان کرد: رسالت واحد مددکاری تنها لحاظ کردن تخفیف برای هزینههای درمان بیماران نیست و معمولاً همکاران ما در ارزیابی اولیهای که در راند بخشها انجام می دهند، با پایش وضعیت اقتصادی، اجتماعی و روانی بیمار، اطلاعاتی را در اختیار واحد مددکاری قرار میدهند و حتی اگر نیاز به بازدید از محل زندگی فرد بیمار باشد این کار از سوی همکاران ما انجام میشود تا با گردآوری یک سری اطلاعات دقیق و موثق، حمایتهای لازم از بیمار در حین درمان و حتی پس از ترخیص انجام شود. به عنوان مثال در مورد خانوادهای که همگی دچار حریق شدهاند، واحد مددکاری بیمارستان، وسایل درمانی این خانواده را که خارج از تعهدات بیمارستانی است از خارج مرکز تهیه می کند و به موازات آن از واحد مشارکتهای مردمی و خیّرین حوزه سلامت هم کمک میگیریم تا بتوانیم حداقل وسایل زندگی و امکانات مورد نیاز این بیماران را تهیه کنیم.
وی ادامه داد: همچنین با توجه به شرایط دشوار این بیماران و وضعیت بد روانی آنها، سعی میکنیم با مشاوره دادن و صحبت با آنها، ایشان را به لحاظ روحی به شرایط بهتری برسانیم؛ به طوریکه بتوانند یک زندگی نو را آغاز کنند. پس از ترخیص بیماران هم با توجه به اینکه برای انجام عملهای زیبایی یا تعویض پانسمان مجدداً به بیمارستان باز می گردند، ما بطور مستمر همراه بیمار هستیم و حتی اگر فردی قادر نباشد برای تعویض پانسمان به بیمارستان بیاید، زمینه این کار را در منزلِ آنها فراهم میکنیم.
دست سخاوت خیّران نام آشنای شهر، بر سر بیماران دچار سوختگی!
مسئول واحد مددکاری بیمارستان امام رضا (ع) ضمن اشاره به پشتیبانی های مستمر خیّرین حوزه سلامت از بیماران در این مرکز درمانی، به حمایت دو تن از خیّرین مشهدی که دارای برندی نام آشنا در تولید محصولات خوراکی هستند اشاره و بیان کرد: با توجه به نیاز فراوان بیماران دچار سوختگی به مواد مغذی مفید؛ همچون مغز پسته، بادام و... و عطش زیاد این بیماران، واحد مشارکتهای مردمی بیمارستان، چند سالی است که طبق نظر متخصصین تغذیهی بیمارستان امام رضا(ع) به صورت ماهانه این مغزهای مفید را برای بیماران دچار سوختگی در بستهبندیهای خیلی زیبا و تک نفره تهیه و در اختیار بیماران قرار می دهند، همچنین هفته ای دو روز توزیع آب میوه، در بیمارستان امام رضا (ع)، برای بیماران دچار سوختگی انجام میشود که هر یک از این اقدامات با صحنههای بسیار زیبایی همراه است؛ ضمن اینکه حضور خیّرین بر بالین بیماران باعث دلگرمی و امید بخشی به آنها و در نهایت تسریع روند بهبودی بیماران می شود.
رحمانی فر، در بخش دیگری از توضیحات خود با اشاره به ارائه خدمات واحد مددکاری به سایر بیماران بیمارستان امام رضا(ع) گفت: در بخش سرطان و بخشهای جنرال همچون؛ جراحی عمومی که بخش بسیار شلوغی است، همینطور بخشهای ارتوپد و سوانح و در بخش ICU ها که بستریها اغلب طولانی مدت است و بیمارانی که در ICU فوت میکنند به دلیل بستری طولانی، هزینههای بالایی را روی دست خانواده میگذارند، نیاز است که واحد مددکاری و مشارکتهای مردمی به این خانوادهها کمک کنند.
مسئول واحد مددکاری بیمارستان امام رضا (ع) همچنین گفت: از دیگر رسالت های مددکاران در این مرکز درمانی، ارائه خبرهای ناگوار ( مرگ بیمار) و همراهی با همراه بیمار در بخش سوگ است که یک روند مهم و دشوار در فرایند درمان است.
وی اضافه کرد: اورژانس بیمارستان امام رضا (ع) هم همواره شلوغ است و در همین شرایط فعلی نیز اگر سری به این بخش بزنید، خواهید دید که همانند شرایط پیک کرونا، جمعیت بیماران بسیار زیاد است و حتی گاهی با کمبود تخت مواجه میشویم. لذا همکاران مددکار ما در اورژانس عدالتیان هم حضور دارند و به بیمارانی که بیمه ندارند، یا همراه مؤثر ندارند، کارتن خواب یا مجهول الهویه هستند و... کمک میکنند و اگر بیمار به سرویس بخشی منتقل شود، همچنان او را تا زمان ترخیص حمایت خواهند کرد.
مسئول واحد مددکاری بیمارستان امام رضا (ع) یادآور شد؛ هر بیمار نیازمندی از هر بخشی که قرار است ترخیص شود، زمانیکه به واحد مددکاری مراجعه میکند ما علاوه بر کمکی که بر صورت حساب وی خواهیم داشت، سعی میکنیم با آرامش خاطر و یک رضایتمندی و امیدی از بیمارستان خارج شود وحتی الامکان پوششهای دارویی و درمانی را برای او خواهیم داشت، همچنین اگر تجهیزاتی نیاز دارد تا جایی که در توان ما باشد برای او فراهم میکنیم.
میزبانان خورشید؛ همقدم با واحد مددکاری در یاری رسانی به بیماران
رحمانی فر از کمک های بی دریغ و مؤثر مرکز خیریه میزبانان خورشید، در یاری رساندن به بیماران هم یاد کرد و گفت: بحمدالله غیر از واحد مشارکتهای مردمی بیمارستان، خیریه میزبانان خورشید، نیز که به همت دکتر عبدالله بهرامی و همکارانشان ایجاد شده ( و در واقع شخص آقای دکتر بهرامی پایه گذار همه این خیریهها در بیمارستانهای دانشگاه بودند)، امر کمک رسانی به بیماران تسهیل و در زمینه تأمین داروها و تجهیزات بیماران در حین درمان و پس از ترخیص نیز این خیریه بسیار خوب ما را حمایت میکنند.
طرح حامی؛ حمایتگر مادام العمر بیماران نیازمند
مسئول واحد مددکاری بیمارستان امام رضا (ع) همچنین گفت: اخیراً طرح خوبی در خیریه میزبانان خورشید راه اندازی شده است؛ با عنوان " طرح حامی" که طی آن خیّرین عزیز به طور مادام العمر حامی یک مریض شده و بخش عمده ای از خدمات درمانی، دارویی و تجهیزاتی را برای او خریداری میکنند و در واقع تا زمانی که بیمار زنده است این حمایتها از سوی فرد خیّر ادامه دارد.
رحمانی فر در پایان تأکید کرد: در واحد مددکاری بیمارستان امام رضا (ع) همه همکاران ما عاشق هستند و اگر این عشق نباشد در قالب یک کار اداری و سازمانی صِرف، کارها پیش نخواهد رفت، بنابراین همت و تلاش همکاران عزیز ما در واحد مددکاری، مصداق این شعر زیباست که میگوید: ... ای که میپرسی نشان عشق چیست/ عشق چیزی جز ظهور مهر نیست... در میان این همه غوغا و شر/ عشق یعنی کاهش رنج بشر... .