راهکارهایی برای پیشگیری از دیابت

  • PDF

استفاده از روشهای مناسب و اصلاح سبک زندگی می تواند نقش موثری در پیشگیری از بروز دیابت داشته باشد.

به گزارش وب دا، اضافه وزن مهمترین علت ابتلا به دیابت نوع دو به شمار می رود. حتی کاهش پنج درصدی وزن هم می تواند سبب کنترل قند خون شود، حدود 90 درصد افراد مبتلا به دیابت نوع دو چاق هستند.

چاقی باعث افزایش مقاومت به انسولین، عدم تحمل گلوکز و تاثیر کمتر داروهای مخصوص دیابت می شود. کنترل اندازه محیط دور شکم نیز یکی از عوامل مهم پیشگیری از دیابت است بنابراین متخصصان توصیه می کنند نسبت به کاهش وزن خود از طریق کاهش کالری مصرفی و افزایش فعالیت بدنی اقدام نمایید و برنامه مرتب ورزشی روزانه داشته باشید.

دریافت فیبر از طریق مصرف بیشتر سبزی ها و میوه ها، حبوبات و نان های سبوس دار می تواند نقش موثری در کاهش وزن و به دنبال آن پیشگیری از دیابت داشته باشد.

جوانان و بزرگسالان در هر روز به مصرف دست کم 25 گرم فیبر نیاز دارند. توصیه می شود که مصرف فیبر در هر روز 25 تا 40 گرم باشد، با مصرف روزانه 5 واحد سبزی و میوه(400 گرم) بخش زیادی از فیبر مورد نیاز تامین می شود.

فیبرهای نامحلول در انواع سبزی، آجیل، جو و گندم سبب افزایش حرکت مواد غذایی در دستگاه گوارش می شود که این امر در کاهش جذب مواد قندی و پیشگیری از دیابت موثر است.

مصرف بیش از حد چربی و روغن، علاوه بر مشکلاتی که برای سیستم قلب و عروق ایجاد می کند، سبب افزایش کالری دریافتی و در نهایت بروز اضافه وزن و چاقی می شود که هم زمینه ساز و هم تشدید کننده دیابت است.

استفاده از اسیدهای چرب غیر اشباع موجود در روغن های گیاهی مایع از جمله روغن کنجد و روغن زیتون به پیشگیری از دیابت نوع دو کمک می کند.

چربی های حاوی اسیدهای چرب ترانس موجود در فست فودها، غذاهای سرخ شده و روغن های نباتی جامد هیدروژنه خطرناک هستند و خطر بروز بیماری های غیر واگیر از جمله بیماری های قلبی و عروقی، سرطان ها و دبایت را افزایش می دهند.

کاهش میزان قندخون و افزایش حساسیت به انسولین از جمله اثرات مفید فعالیتهای ورزشی هستند. فعالیت ورزشی ایروبیک(هوازی) با شدت متوسط با حداقل 5 روز در هفته و هر بار به مدت 30 دقیقه، یا ورزش هوازی با شدت زیاد سه روز در هفته و هر بار به مدت 20 دقیقه توصیه می شود.

زمینه سازی ابتلا به دیابت نوع دو از مهمترین مضرات سیگار است. افراد سیگاری 50 درصد بیشتر از بقیه در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار دارند.

به تمامی افراد بالای 45 سال که اضافه وزن دارند، انجام آزمایش قند خون توصیه می شود. چنانچه در سنین بالای 45 سال هستید، حتی اگر از وزن مطلوبی هم برخوردارید بهتر است از پزشکتان بخواهید که قند خون را شمارا کنترل کند.