رییس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به تحصیل یک هزار و 806 دانشجو در مقاطع مختلف در این دانشکده اظهار داشت: این دانشکده دارای 44 گروه آموزشی است که از این تعداد 18 گروه آموزشی پایه و باقی آن، گروه های آموزشی بالینی را تشکیل می دهند.
به گزارش وب دا، دکتر علیرضا خویی با اشاره به فعالیت 562 عضو هیات علمی در گروههای پایه و بالینی در این دانشکده خاطر نشان کرد: در حال حاضر حدود 1621 دانشجوی پزشکی عمومی متشکل از 911 دانشجوی خانم و 710 نفر دانشجوی آقا و 185 دانشجوی پردیس خودگردان متشکل از 119 نفر دانشجوی خانم و 66 نفر دانشجوی آقا در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.
وی به تلاش سه ساله این دانشکده در حیطه های مختلف اشاره کرد و بیان داشت: در این مدت به لحاظ تعداد دانشجو سهمیه 30 درصد مناطق محروم ( دانشجویان متعهد به خدمت در مناطق محروم) مازاد بر ظرفیت به ما اضافه شده است؛ که دانشجویان پردیس بین الملل را نیز می توان به این تعداد اضافه کرد.
ريیس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، خاطر نشان کرد: در مقطع دستیاری حدود 614 دانشجو در مقطع تخصص، 55 دانشجوی فوق تخصص و 25 دانشجو در مقطع فلوشیپ در این دانشکده مشغول به تحصیل هستند که در برخی از رشته ها (رادیولوژی) در سال گذشته با توجه به کمبودها افزایشی دو برابری را شاهد بودیم.
افزوده شدن رشته های جدید تحصیلات تکمیلی در این دانشکده
دکتر خوبی به تاکید بر اینکه رویکرد این دانشکده گسترش مقاطع تحصیلات تکمیلی است اظهار داشت: ما توانسته ایم از سال 1393 رشته های آموزش جامع نگر در نظام سلامت، تکنولوژی آموزشی در پزشکی، قارچ شناسی، تکنولوژی گردش خون، بهداشت و ایمنی مواد غذایی، فناوری تصویر برداری پزشکی و رشته ویروس شناسی در مقطع کارشناسی ارشد را در دانشکده ایجاد کنیم.
وی ابراز داشت: در مقطع دکترا نیز رشته های دکترای بیوشیمی و ژنتیک، راه اندازی و در شرف ایجاد رشته علوم اعصاب نیز هستیم.
ريیس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به مقطع فوق تخصصی و توسعه مقاطع رشته در این خصوص اشاره داشت و اضافه کرد: علاوه بر دو رشته فوق تخصصی گوارش کودکان خون و سرطان بالغین و جراحی سر و گردن و رشته های اکوکاردیوگرافی، بیهوشی قلب، رادیولوژی مداخله ای، رنولوژی، ناباروری و همچنین جراحی عمومی اندوسکوپی نیز به مقطع فلوشیپ اضافه شده است.
دکتر خویی به جایگاه پزشک خانواده در کشور اشاره داشت و بیان کرد: در سال گذشته وزارت خانه تصمیم گرفت تا مقطع پزشک خانواده را به صورت دستیاری ارائه دهد؛ که در ابتدا پنج و در نهایت 9 دانشکده برای این مهم انتخاب شدند که ما نیز با توجه به توان و ظرفیت خود به این مهم نايل شدیم.
وی ادامه داد: دوره دستیاری پزشکی خانواده از سال گذشته در دانشکده پزشکی دانشگاه مشهد در حال پذیرش دانشجو است.
ريیس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به سیاست های وزارت بهداشت در واگذاری امور به دانشگاه های علوم پزشکی اشاره کرد و ابراز داشت: امتحانات جامع علوم پایه، پیش کارورزی دانشجویان پزشکی و امتحان صلاحیت بالینی نیز بر این اساس در کلیه مراحل به دانشکده پزشکی واگذار شده است.
دکتر خویی اضافه کرد: با توجه به این که دانشگاه علوم پزشکی مشهد کلان منطقه 9 کشوری است؛ دانشکده هایی مانند سبزوار، گناباد و بجنورد نیز از سال گذشته دانشجویان خود را جهت برگزاری امتحانات به این دانشکده اعزام می کنند.
وی از برگزاری آزمون پذیرش دانشجوی PHD به دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور خبر داد و افزود: در دو ماه گذشته این مهم اتفاق افتاده است و ما در دانشکده پزشکی مشهد برای نخستین بار طراحی سئوال و برگزاری این آزمون را در برنامه خود داشتیم.
ريیس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: در این آزمون حدود 70 دانشجو معرفی شده بودند که از این تعداد، 20 نفر در قسمت کتبی و شفاهی برگزیده شدند. این نکته را باید اضافه کرد که قسمت کتبی این آزمون به صورت متمرکز از سوی وزارت خانه برگزار شد؛ اما قسمت شفاهی به دانشکده ها واگذار شد.
توجه به حوزه فرهنگ و ایجاد زمینه فعالیت تشکل های دانشجویی
دکتر خویی اظهار داشت: در حوزه امور فرهنگی یکی از کارهای ما زیباسازی دفاتر و بردهای تشکل های رسمی دانشگاه، ایجاد دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری تحت عنوان فرهنگ کده و زیباسازی مسجد بوده است.
وی تصریح کرد: تاسیس کتابخانه عمومی دانشکده در کنار کتابخانه تخصصی، که در آغاز سال تحصیلی جدید افتتاح می شود و وجود کتابخانه علوم معارف دانشکده به عنوان یکی از قویترین کتابخانه ها در نوع خود از دیگر برنامه های مهم ما به شمار می رود.
ريیس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از تاسیس دو شورا در این دانشکده خبر داد و افزود: شورای اخلاق پژوهش را با توجه به این که طرح های پژوهشی نیازمند به اخلاق پزشکی است تاسیس کردیم و شورای فرهنگی دانشکده نیز از ابتدای مهر ماه فعالیت خود را آغاز می کند.
راه اندازی آزمایشگاه علوم اعصاب در دانشکده پزشکی
وی به حوزه عمرانی در دانشکده پزشکی مشهد اشاره کرد و گفت: زیباسازی فضای دانشکده، فضاسازی محیط های داخلی، ساخت اتاق شورای مناسب و همچنین راه اندازی آزمایشگاه علوم اعصاب با توجه به کلان منطقه بودن دانشگاه در سال های اخیر دنبال شده است.
ريیس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: تیم آلمانی متشکل از اساتیدی از دانشگاه مونستر آلمان بنا دارند تا به ما در تجهیز این آزمایشگاه کمک کرده و دانشجویان ما را جهت آموزش یک مقطع آموزشی در دانشگاه مونستر آلمان با هزینه خود حمایت کنند.
دکتر خویی اضافه کرد: اعضای هیئت علمی این آزمایشگاه از اول مهر ماه کار خود را آغاز می کنند و دانشجویان نیز از ابتدای مهر ماه در این مکان مستقر خواهند شد.
وی بیان داشت: تمام صندلی کلاس های دانشگاه را با نظر گروه طب کار تبدیل به صندلی های ارگونومیک و مناسب برای دانشجویان خود کردیم و بازسازی برخی ازمایشگاه ها را نیز در برنامه داشتیم که در نهایت توانستیم شرایط بهتری جهت تحصیل برای دانشجویان خود ایجاد کنیم.
ريیس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به تجهیز و بازسازی اتاق استراحت دانشجویان و دستیاران دانشکده پزشکی اشاره داشت و افزود: برخی از این اتاق ها برای دستیاران و دانشجویان در شرایط مناسبی نبود که با حمایت مسئولان دانشگاه تمام این اتاق ها در بیمارستان امام رضا(ع) بازسازی شده است.
دکتر خویی اعتبار این طرح را از محل حمایت های حوزه آموزشی و معاونت توسعه دانشگاه عنوان کرد و اظهار داشت: با در اختیار گرفتن بودجه لازم و با پیگیری بسیار توانستیم به این مهم در بیمارستان امام رضا(ع) دست پیدا کنیم؛ که بر این اساس تمامی وسایل و ملزومات در اتاق دانشجویان و دستیارن بازسازی شده است.
وی تصریح کرد: این بازسازی در بیمارستان قائم (عج) با توجه به فشردگی کار در این بیمارستان به مسئولان بیمارستانی سپرده شد و ما در تلاش برای بازسازی اتاق های استراحت دانشجویان و دستیاران خود در بیمارستان های ام البنین و دیگر بیمارستان های آموزشی هستیم.
وي به حوزه آموزشی اشاره کرد و گفت: تدوین لاگ بوک کارآموزی و کارورزی در این حوزه مهم است زیرا لاگ بوک در حقیقت سطح آموزش دیده شده دانشجویان را نشان می دهد و به طور ضمنی ارائه وضعیتی از سطح آموزش گروه های آموزشی دانشکده را نیز به ما خواهد داد.
دکتر خویی بیان داشت: در این لاگ بوک نظر دانشجویان مستمر بررسی و به گروه ها ارائه می گردد علاوه بر این ما توانستیم لاگ انتری و کارورزی را نیز به مجموع توان خود اضافه کنیم.
وی به دو لاگ دستیاری اشاره کرد و گفت: در لاگ دستیاری دقت بیشتری به کار بردیم به نحوی که دو لاگ دستیاری چشم پزشکی و اعصاب دانشکده در سطح وزارت خانه مطرح شدند.
دکتر خویی اضافه کرد: هیئت های ممتحنه این دو رشته نیز از این لاگ بسیار استقبال کردند و بنا شد تا این لاگ در سرور وزارت خانه گذاشته و همه دانشگاه ها مطابق با این لاگ، فرم دستیاران اعصاب و چشم پزشکی خود را پر کنند و اطلاعات لاگ در وزارت خانه در امتحانات برد مورد استفاده قرار بگیرد.
ريیس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، اضافه کرد: سامانه ثبت فعالیت هیئت علمی که در همه دانشکده ها راه اندازی شده است نیز در جلسه روسای دانشکده های تیپ یک در مشهد راه اندازی شد؛ که نسبت به تمامی لاگ های مانند خود کامل تر و وزارت خانه نیز این لاگ را برای همه دانشگاه ها قابل استفاده اعلام نمودو احتمال کشوری شدن آن وجود دارد.
دکتر خویی بیان کرد: یک مشکل ما در خصوص انترهای دانشکده، اختیاری بودن برخی بخش ها مانند گوش و حلق بود. نزدیک به یک سال ارزیابی خوبی در دانشکده در این خصوص انجام شد و به جای تعریف بخش های یک ماهه، بخش ها را چهار هفته ای کردیم تا علاوه بر نظم آموزشی از روزهای خالی شده استفاده کنیم و اکنون دانشجوی دانشکده پزشکی چیزی به نام بخش اختیاری ندارد و همه بخش ها را می گذراند.
وی آموزش پزشکی عمومی را بخش مغفول مانده در دانشکده های پزشکی دانست و متذکر شد: کار خوبی که می توان انجام داد تا این نقص جبران شود این است که ما بیمارستان های خاص آموزش پزشکی عمومی داشته باشیم.
ایجاد بخش عمومی داخلی در بیمارستان امام رضا(ع)
ريیس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اضافه کرد: با توجه به این که بخش داخلی یک بخش اصلی و مادر جهت آموزش علم پزشکی به شمار می رود؛ در بیمارستان امام رضا (ع) بخش ژنرال داخلی را ایجاد کردیم تا کمکی در این مسیر باشد.
دکتر خویی در پاسخ به وضعیت اعضای هیئت علمی در این دانشکده، گفت: وزارت خانه طبق معیار و فرمول خودش تعداد اعضای هیئت علمی در دانشکد ها و دانشگاه ها را مشخص می کند.
وی افزود: بر این مبنا بر اساس گفته وزارت بهداشت دانشگاه مشهد در بین تمامی دانشگاه های علوم پزشکی کشور بیشترین اعضای هیئت علمی را دارا است؛ منتهی در فرمول وزارت خانه عمدتا مسئولیت اعضای هیئت علمی، آموزش در یک فضای آموزشی بوده است.
ريیس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، متذکر شد: اما در شرایطی که اعضای هیئت علمی ما بیش از آموزش درگیر درمان هستند باید اعلام کرد که ما نیز در خصوص اعضای هیئت علمی در دانشکده پزشکی کمبود داریم.
دکتر خویی تصریح کرد: طبق فرمول وزارت خانه باید 800 عضو هیئت علمی در دانشکده پزشکی مشهد وجود داشته باشد که حدود 600 عضو هیئت علمی بیشتر در این دانشکده فعالیت نمی کنند و در شرایط فعلی ما با کمبود 300 عضو هیئت علمی روبه رو هستیم.
وی اظهار داشت: محدودیت اعضای هیئت علمی در واقع به دلیل پستی است که ما باید ارائه دهیم، هیئت علمی که به صورت طرح و تعهدات می آید باید هزینه خود را از دانشگاه دریافت کند و این هزینه بر دوش دانشگاه تعهد جذب در آینده را نیز ایجاد می کند.
ريیس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: صرفا افزودن عضو هیئت علمی کار درستی نیست و باید از نیروهای درمانی در بیمارستان ها استفاده کنیم، به این شکل که نیروی درمانی کار درمانی را بر عهده بگیرد و عضو هیئت علمی ما برنامه های علمی را دنبال کند.
دکتر خویی یادآور شد: دانشکده پزشکی دارای دو بخش آموزشی است، مقطعی در کلاس مستقر هستند که در این خصوص نیز به دلیل پذیرش بیش از ظرفیت دانشکده با مشکل فضا روبه رو هستیم و مجبور شدیم کلاس های خود را در دو مکان برگزار کنیم که دو برابر شدن هزینه ها را نیز به دنبال دارد.
وی اضافه کرد: مشکل اصلی در بخش دوم یعنی بیمارستان ها است؛ زیرا بخش های بالینی دانشگاه هیچ زمان برای این تعداد دانشجو طراحی نشده است.
ريیس دانشکده پزشکی مشهد، ابراز داشت: در یک اتاق بیمار باید حدود پنج دانشجو جهت آموزش در کنار استاژر(کارآموز)، انتر(کارورز)، رزیدنت( دانشجوی تخصصی) و فوق تخصص و فلوشیپ حضور داشته باشند.
پذیرش بیش از ظرفیت، موجب کاهش کیفیت آموزش می شود
دکتر خویی پذیرش بیش از ظرفیت در دانشکده پزشکی را موجب کاهش کیفیت آموزش دانست و گفت: این که به یک باره در یک درمانگاه 40 نفر دانشجو همزمان حضور دارند و 20 دانشجو به دنبال استاد وارد اتاق بیماران جهت آموزش می شوند آسیب زننده است.
وي در بخش پایانی صحبت های خود به دیگر مشکلات دانشکده پزشکی اشاره کرد و بیان داشت: دانشجوی پردیس و شهریه پرداز در حقیقت بیش از همان اندازه ای که شهریه پرداخت می کند برای ما هزینه بردار است.
دکتر خویی ادامه داد: دانشجوی شهریه پرداز هر اندازه که برای دانشکده آورده داشته باشد؛ اما هزینه بیش از این را باید برای او در دوره انترنی و ... متعهد شد.
وی گفت: واقعیت این است که اگر هزینه این دانشجویان برای شهریه بیشتر شود تا اندازه ای می تواند جبران کننده کمبود ما باشد؛ اما در کل برای دانشگاه تیپ یک حضور دانشجوی شهریه پرداز بیش از فایده ضرر است؛ زیرا بیش از همین 17 میلیون تومانی که داشجوی شهریه پرداز پردخت می کند را وزارت برای دیگر دانشجویان هزینه می کند و چیزی صرفا دست دانشکده را نمی گیرد.
ريیس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ابراز امیدواری از کسب جایگاه واقعی دانشگاه ها در کشور، گفت: واقعیت این است که در حال حاضر علی رغم استعداد بالای دانشجویان و تلاش بی اندازه اعضای هیئت علمی؛ جایگاه دانشگاه ها در شرایط واقعی خود به عنوان کانون علم و آموزش با معیارهای استاندارد جهانی نیست.
دکتر خویی قدیمی بودن نظام آموزش را یکی از عمده مشکلات دانشگاه های کشور عنوان کرد و ابراز داشت: همان نظامی که ما به عنوان دانشجویان سال 1361 داشته ایم، دانشجوی سال 1395 باید پشت سر بگذراند! در حالی که این نظام دیگر فرسوده شده است.
برنامه ریزی برای راه اندازی درمانگاه ویژه، برای دانشجویان پزشکی عمومی
وی این تغییر را نیازمند یک عزم ملی دانست و ضمن اشاره به تلاش های مسکوت مانده دانشکده پزشکی مشهد، افزود: دو سال است که من به دنبال ایجاد درمانگاه ویژه برای دانشجویان پزشکی هستم تا این دانشجویان به صورت اختصاصی و بدون حضور دانشجوی تخصصی و فوق تخصصی، بیماران درمانگاهی را ببینند؛ تا در آینده خدمت صحیح تری داشته باشند.
ريیس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: اگر این اتفاق بیفتد آموزش پزشکی عمومی در کشور دچار تحول می شود و شرایطی که برای این دانشجویان پس از افزایش بار درمانی ایجاد شده، تسهیل می شود.
دکتر خویی اضافه کرد: در بحث آموزش، دانشجویی و... مشکلات اخلاق حرفه ای همیشه خود را نشان داده و هر روز پر رنگ تر نیز می شود.
وی پایه پژوهش و درمان را آموزش و مشکل دیگر دانشکده پزشکی را کمبود اعتبارات آموزشی دانست و متذکر شد: ما در بسیاری از موارد در خصوص مسايل آموزشی مشکلاتی داریم، از جمله کمبود تجهیزات و فضاهای آموزشی؛ که ما را آزار می دهد.
ريیس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ادامه داد: اتاق هایی که سه استاد را در دل خود جای داده در شان اساتید نیست و گاه دانشجو نیز در این فضا امکان بیان مشکلات خود را ندارد.
برای داشتن یک دانشکده موفق پزشکی باید جایگاه خود را ارتقا دهیم و قدرت را به این مراکز مهم علمی برسانیم تا دانشگاه در سیستم مدیریتی، اجرایی و تصمیم گیری خط اول را داشته باشد.
دکتر خویی ابراز داشت: باید در جذب اعضای هیئت علمی دقت بالایی داشت و افراد را بر اساس توان و دانشی که دارند استخدام کنیم. باید سازمانی ایجاد کنیم که دانشجو را بر اساس نیاز کشور آموزش دهیم و هزینه کرد خود را برای دانشجوی مازادی که بنا است به خارج از کشور برای خدمت برود (علی رغم قابل قبول بودن این خدمت) ندهیم.
وی در پایان با ابراز خرسندی از برگزاری جشن های فارغ التحصیلی دانشجویان پزشکی در دانشکده پزشکی در طول سال های اخیر، بیان داشت: در سال های گذشته مراسم دانش آموختگی دانشجویان خود را با کیفیت بسیار خوبی در دانشکده برگزار می کنیم که این اتفاق رضایت دانشجو، خانواده وی و اعضای هیئت علمی را به دنبال داشته است.