کارگاه توجیهی آیین نامه ارتقاء اعضا هیات علمی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی علوم پزشکی با حضور 100نفر از اساتیددانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد.
به گزارش وب دا، معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد درخصوص آئین نامه ارتقای اعضای هیات علمی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری عنوان کرد: اجرا این آیین نامه که ویرایش شده است زمینه های توسعه آموزش را در دانشگاه های علوم پزشکی فراهم می کند. آیین نامه قدیم کمتر به رویکرد آموزشی برای ارتقاء توجه داشته ولی وزارتخانه آیین نامه جدید را با رویکرد آموزشی ابلاغ کرده است.
دکتر دارابی تصریح کرد: بعضی از اعضای تمام وقت جغرافیایی به درجه استادی که نائل می شوند دچار بی انگیزگی شده وبه دنبال ارتقاء مسایل آموزشی و پژوهشی نمی روند و این یکی ازدلایل کمرنگ شدن فعالیتهای آموزشی و پژوهشی است.
دکتر دارابی در ادامه باتاکید بر داشتن اخلاق حرفه ای گفت :عضو هیات علمی اگر امتیاز آموزشی کمی کسب کرده اما منش اخلاقی در شأن استادی داشته باشد دارای ارزش بیشتری خواهد بود.
به گفته وی؛ این آیین نامه با توجه به حفظ و توسعه توامان فرهنگ اسلامی، توان علمی و تربیت شاگردان نخبه با جوهره ایمان و اخلاص، علم و تجربه و خلاقیت و تلاش، ارج نهادن به پژوهش های بنیادین، کاربردی و توسعه ای در راستای تامین نیازهای علمی، فناوری و نظام سلامت کشور با نگاهی آینده پژوهانه، بررسی و تنظیم شده است.
معاون آموزشی دانشگاه در پایان اظهار امیدواری کرد: با اجرای این آیین نامه و توجه بیشتر به حوزه آموزش در ارتقای اعضای هیات علمی دانشگاه، و با بکارگیری نیروهای خلاق و جوان ،زمینه توسعه آموزش علوم پزشکی بیش از پیش فراهم شود.
در ادامه این کارگاه خانم میر غفوریان ،از کارشناسان هیات ممیزه مرکزی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با توضیح آیین نامه و شیوه نامه ارتقا استادان ،عنوان کرد: هر 4 سال یک بار براساس نظرات دانشگاه های علوم پزشکی کشور آیین نامه بازنگری می شود و در این دوره، بازنگری قریب به یک سال و نیم به طول انجامید.
وی در ادامه تصریح کرد: آیین نامه ارتقا، مبنای ارتقای مرتبه اعضای هیات علمی دانشگاهها است و از این رو، نقش مهمی در سوق دادن فعالیتهای آنها به سمت اولویتها و ارزشهای نظام آموزش عالی کشور دارد. همچنین توجه ویژه به فعالیت های آموزشی و شاگردپروری، در نظر گرفتن امتیاز معنادار و تعیین کننده برای انواع فعالیت های نوآورانه و دانش پژوهی آموزشی همچنین امتیاز دهی به فعالیت هایی که موجب بهبود سیستم خدمات سلامت، نظام آموزش عالی علوم پزشکی یا تولید محصولات فناورانه می شود را از ویژگی های برجسته این آیین نامه برشمرد که در آیین نامه مصوب سال 1391 به این موارد توجه نشده بود.
این کارشناس وزارت اضافه کرد: در این آیین نامه به استادانی که در عرصه آموزش یا پژوهش سرآمد هستند توجه شده و مسیر ارتقا به شکل قابل توجهی تسهیل شده است.
در پایان این کارگاه اساتید شرکت کننده به بحث و تبادل نظر و رفع ابهامات آیین نامه پرداختند.
مخاطبان برای دریافت تصاویر این گزارش می توانند به اینجا مراجعه کنند.