معاون آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر لزوم گسترش برنامه های نت ورک در میان دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی کلان مناطق اظهار داشت: با اجرای این برنامه دانشکده ها می توانند ضمن همکاری های علمی از تجربیات یکدیگر در راستای ارتقاء علمی و آموزشی استفاده نمایند.
به گزارش وب دا، دکتر لاریجانی در گردهمایی روسا و معاونین آموزشی دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی کلان منطقه 9 آمایشی در مشهد خاطر نشان کرد: بر اساس ارزیابی هایی که از کلان مناطق آمایشی صورت گرفته است، کلان منطقه 9 آمایشی یکی از تاثیرگذارترین مناطق در اجرای ماموریت های آموزشی بوده است.
وی تصریح کرد: با همکاری کلان منطقه 9 آمایشی و دعوت از اساتید صاحب نظر، کوریکولوم دندانپزشکی بازبینی شد و با کمترین تغییرات مورد استفاده در کشور مورد استفاده قرار گرفته است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با اشاره به موفقیت کلان منطقه 9 آمایشی در اجرای ماموریت ویژه تعالی تغذیه اظهار داشت: اقدام مهمی که در اجرای این ماموریت انجام شد علاوه بر استفاده از ظرفیت دانشگاه ها و دانشکده های منطقه، به تمامی دانشگاه های سراسر کشور نیز مسئولیت هایی را ارائه داده است که این امر نمونه بسیار بارزی از ایجاد شبکه نت ورکینگ به شمار می رود و پیش بینی می شود با ادامه این روند دانشگاه علوم پزشکی مشهد در آینده نزدیک می تواند به عنوان دانشگاه سرآمد در این حوزه بدرخشد.
آمایشی شدن مناطق و ماموریت گرا شدن دانشگاه ها مورد تایید مقام معظم رهبری است
دکتر لاریجانی با بیان اینکه برنامه تحول و نوآوری در آموزش پزشکی بر اساس متدولوژی و اسناد بالادستی کشور تهیه و تنظیم شده است خاطر نشان کرد: این برنامه محصول کار جمعی است و بر اساس سیاست های کلان کشور و سیاست های مقام معظم رهبری در حوزه آموزش سلامت تهیه و تدوین شده است.
وی تصریح کرد: در دیداری که معاونین آموزشی دانشگاه ها با رهبر معظم انقلاب داشتند؛ آمایشی شدن مناطق آموزشی کشور و ماموریت گرا شدن دانشگاه های علوم پزشکی مورد تایید ایشان قرار گرفت و ایشان به وزارت علوم نیز توصیه داشتند که این برنامه را در این حوزه به اجرا برسانند.
اجرای اعتبار بخشی تمامی موسسات و مراکز آموزشی علوم پزشکی کشور
معاون آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه در قالب برنامه تحول و نوآوری در آموزش پزشکی برنامه های راهبردی هدف گذاری و دنبال می شود تصریح کرد: در این راستا تمامی موسسات آموزشی و مراکز درمانی آموزشی مورد اعتبار بخشی قرار گرفتند و در حال حاضر اطلاعات تمامی این موسسات و مراکز توسط وزارت بهداشت دریافت و رصد شده است.
دکتر باقر لاریجانی با اشاره به موضوع مرجعیت علمی خاطر نشان کرد: برای مرجع شدن نیاز به چندین دهه تلاش و سرمایه گذاری است اما همین که این نوع نگاه در کشور ایجاد شده است و گفتمان آن شکل گرفته است می توان امیدوار به دست یابی اهداف بود.
وی با بیان اینکه در مرجعیت علمی تلاش می شود علاوه بر رشد مراکز دانشگاهی بر دیگر مراکز نیز اثر گذاری داشت خاطر نشان کرد: دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی باید ظرفیت خود را در رشته های خاص ارزیابی و بر اساس آن برنامه ریزی و سرمایه گذاری کنند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه در ایجاد دانشگاه های نسل سوم نیاز به تغییر ساختار و ایجاد متدولوژی های جدید است تصریح کرد: توسعه شرکت های دانش بنیان، افزایش همکاری با دیگر مراکز و گسترش رشته های مشتری مدار از مواردی است که در دانشگاه های نسل سوم دنبال می شود.
برآورد آموزش نیروی انسانی بر اساس نیاز مناطق
دکتر لاریجانی در ادامه از اجرای برنامه برآورد نیروی انسانی در شورای گسترش خبر داد و اظهار داشت: بر این اساس محاسبات اولیه نیروهای تخصصی مورد نیاز هر منطقه در بسیاری از رشته ها به پایان رسیده است و محاسبه رشته های پزشکی عمومی و پرستاری نیز تا اسفند ماه امسال به اتمام خواهد رسید.
وی تصریح کرد: بر این اساس مناطق آمایشی و دانشگاه های علوم پزشکی باید آموزش 70 درصد نیروی مورد نیاز مناطق خود را مدیریت کنند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه به زودی در قالب این برنامه تفاهم نامه هایی با مناطق آمایشی منعقد خواهد شد تصریح کرد: بر اساس این تفاهم نامه، مناطق آمایشی رشد دانشگاه ها را تا 5 سال آینده بررسی و باید اعلام کنند چه رشته های تخصصی و فوق تخصصی را می توانند رشد دهند و به صورت هدفمند نیروی انسانی آموزش و بکارگیری می شود.
ماموریت گرایی دانشگاه های علوم پزشکی با جدیت دنبال می شود
دکتر لاریجانی با بیان اینکه باید تمامی دانشگاه ها به سمت ماموریت گرایی پیش بروند و بر این اساس ماموریت هایی که در قالب برنامه تحول و نوآوری به دانشگاه ها محول شده است تمدید می شود اظهار داشت: اگر در دانشگاه و یا دانشکده ای توانمندی بر عهده گرفتن ماموریت های جدیدی را در این زمینه دارد به وزارت بهداشت اعلام نماید.
وی تاکید کرد: محول شدن ماموریت جدید نه تنها بار مضاعف نیست بلکه هویت جدیدی را به دانشگاه ها و دانشکده ها می دهد.
معاون آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی بر موضوع بین المللی سازی دانشگاه ها تاکید کرد و اظهار داشت: در حال حاضر فرصت های مناسبی به دانشگاه های سراسر کشور در زمینه جذب دانشجوی خارجی داده شده است که باید دانشگاه ها بر اساس آن برنامه ریزی کنند.
دکتر لاریجانی شناسایی دانشگاه های مورد نیاز خارجی ، افزایش تعاملات و معرفی توانمندی های دانشگاه در سایت education.ir و حرکت در راستای اعتبار بخشی بین المللی را از جمله اقدامات در این راستا برشمرد.