مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: یکی از محورهای اصلی که در اسناد بالادستی و برنامه های توسعه ای کشور و دانشگاه ها دیده شده، مبحث توسعه کمی و کیفی تحصیلات تکمیلی است.
دکتر خواجوی راد در گفتگو با وب دا اظهار داشت: تربیت نیروی انسانی از مسایل مهم توسعه ای در کشورهای پیشرفته و در حال پیشرفت می باشد که در این مسیر تحصیلات تکمیلی از جمله محورها و شاخص های اصلی تربیت و توسعه نیروی انسانی متخصص می باشد.
مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه با اشاره به عبور دانشگاه از رشد 30 درصدی پیش بینی شده در برنامه های توسعه ای تحصیلات تکمیلی گفت: دانشگاه علوم پزشکی مشهد از لحظ کمی و کلی(گلوبال) از درصد رشد پیش بینی شده بالاتر است، ولی برای رشد متوازن رشته مقاطع مورد نیاز و ارتقاء کیفی رشته مقاطع موجود مطابق با معیارهای استانداردی که در مبحث توسعه کمی و کیفی تحصیلات تکمیلی وجود دارد، باید تلاش کنیم.
دکتر خواجوی راد مقاطع تحصیلات تکمیلی را، کارشناسی ارشد، PHD علوم پایه، رزیدنتی(بالینی)، فوق تخصص و فلوشیپ عنوان کرد و افزود؛ مدیریت تحصیلات تکمیلی برای ارائه خدمات به دانشجویان مقاطع فوق الذکر وظایف و فعالیت های خود را در حیطه هایی همچون دانشجویان مقاطع تکمیلی ،برنامه آموزشی تحصیلات تکمیلی، ارزشیابی دانشجویان ، کادر هیات علمی مرتبط با تحصیلات تکمیلی، منابع آموزشی تحصیلات تکمیلی و ارزشیابی فرآیندهای تحصیلات تکمیلی تعریف و اجرا می کند.
وی با تاکید براینکه شاخص ها و حیطه های عملکردی تحصیلات تکمیلی دانشگاه با بسته های تحول و نوآوری در آموزش پزشکی مرتبط و هماهنگ شده است ،در بیان شاخص های هر حیطه گفت: راه اندازی و ایجاد رشته مقاطع جدید و پیگیری رشته های بین رشته ای در دانشگاه های داخل و خارج کشور ازجمله مواردی است که در حیطه برنامه آموزشی پیگیری می شود.
در حیطه ارزشیابی دانشجویان تحصیلات تکمیلی شاخص هایی همچون وضعیت ثبت حضور و میزان و میانگین ساعت حضور دانشجویان در رشته ها و مقاطع مختلف رصد و پایش می شود.
همچنین در حیطه دانشجویان، میزان دانشجویان پذیرفته شده تحصیلات تکمیلی در هر نیم سال و در هر سال و نسبت آن به کل دانشجویان، میزان پذیرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی غیر ایرانی، برگزاری کارگاه های توانمند سازی دانشجویان در خصوص اخلاق حرفه ای و تشویق و حمایت از دانشجویان توانمند به عنوان الگوی سایرین، پیگیری می شود.
مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه ایجاد فرصت های مطالعاتی در جهت توانمند سازی هیات علمی و تعامل ایشان با اساتید غیر ایرانی و همچنین توزیع مناسب و متوازن پایان نامه ها بین اساتید در راستای استفاده بهتر از توانایی ایشان را از جمله شاخص های حیطه هیات علمی مرتبط با مقاطع تکمیلی ذکر کرد.
وی در حیطه منابع آموزشی تحصیلات تکمیلی شاخص هایی همچون محتوای سایت های دانشکده ها و واحد های ذیربط با تحصیلات تکمیلی، محصولات منتج از پایان نامه های دانشجویان تحصیلات تکمیلی، حمایت از طرح های تحقیقاتی و مطالعات با محوریت اخلاق حرفه ای ، کتب منتشر شده(تالیف و ترجمه) توسط دانشجویان تحصیلات تکمیلی ومقالات پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی را از جمله شاخص های این حیطه بر شمرد که مورد رصد و پایش قرار می گیرند.
دکتر خواجوی راد یکی از مباحث مهم در حیطه ارزشیابی فرآیندهای آموزشی که باعث ارتقاء بهره وری و صرفه جویی در منابع انسانی، فرهنگی و اقتصادی دانشگاه می شود را دانش آموخته شدن دانشجویان در فرصت قانونی دانست و درصد دانشجویان تحصیلات تکمیلی دارای رتبه های برتر در آزمون های کشوری، پیگیری اقدامات نوآورانه دانشکده ها در خصوص توسعه کمی و کیفی تحصیلات تکمیلی، پایش تشکیل جلسات شورای تحصیلات تکمیلی دانشکده ها بطور منظم و کارشناسانه و همچنین میزان ارتباط مسئولین دانشکده ها با دانشجویان تحصیلات تکمیلی را از شاخص های مورد پایش و رصد این حیطه عنوان کرد.
این عضو هیات علمی دانشگاه، افزود: مدیریت تحصیلات تکمیلی در هر سال با مدنظر قرار دادن و بررسی اسناد و مصوبات بالادستی، حیطه ها و شاخص های فوق الذکر را متناسب با اهداف و برنامه های توسعه ای ویرایش،ارتقا و بروز رسانی می کند که پس از تصویب در شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه به دانشکده ها ابلاغ شده و جهت گیری دانشکده ها را در سال جدید مشخص و معین می نماید، همچنین با بررسی نقاط ضعف و قوت دانشکده ها در حیطه ها و شاخص های تحصیلات تکمیلی رتبه بندی آنها انجام شده و به زودی اعلام می شود.