نشست اختتامیه ارزیابی بیرونی برنامه ملی اقدام منطقه 9 آمایشی با حضور جمعی از مسئولین دانشگاه علوم پزشکی مشهد و تیم ارزیاب از کلان منطقه 8 آمایشی برگزار شد.
به گزارش وب دا، معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در راستای برنامه های طرح تحول و نوآوری در آموزش گفت: یکی از دلایل موفقیت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در اجرای این برنامه ها، واگذاری مأموریت ها به جایگاه مناسب خود یعنی مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی است؛ این در حالی است که برخی دانشگاه ها جایگاه و کارشناسان مجزایی برای این امر تعریف و در نظر گرفته اند که منجر به موازی کاری شده است و امروزه یکی از مشکلات کشور ما همین موضوع است یعنی بهره وری نیروی انسانی به علت موازی کاری با اشکال مواجه شده است، بنابراین باید تلاش شود تا هر فعالیتی در جایگاه مناسب خود قرار گیرد تا مطلوب تر و موثر تر انجام شود.
دکتر اعتضاد رضوی با اشاره به راه اندازی مرکز جامع مهارتهای بالینی بیمارستان امام رضا (ع) گفت : با خریداری دستگاه ربات بیمار نمای نسل 5 و شبیه ساز های جراحی برای این مرکز بستر مناسبی جهت آموزش به دانشجویان مهیا شده است که سایر کلان مناطق نیز می توانند از امکانات و فضای آموزشی مرکز مهارت های دانشگاه علوم پزشکی مشهد بهره مند شوند.
دبیر کلان منطقه 9 آمایشی اظهار داشت: بر اساس آیین نامه آمایش آموزش عالی سلامت و ابلاغیه ای شورای انقلاب فرهنگی در این خصوص سطح تفویض رشته ها در دانشگاه ها مشخص شده است. اما برخی دانشگاه ها به فکر توسعه کمی هستند که گاه با توسعه کیفی تداخل ایجاد می کند و در نتیجه آموزش عالی درکیفیت و ارائه خدمات بعضا دچار آسیب هایی می شود.
وی افزود: هردانشگاهی می تواند جدای از مأموریت های ویژه ،مأموریت های خاص و جایگاهی در حوزه مرجعیت علمی داشته باشد تا فعالیت های آموزشی و پژوهشی و...دانشگاه براساس آن برنامه ریزی شود.
دکتر افشاری دانشیار اپیدمولوژی و عضو تیم ارزیابی کننده در راستای نتایج ارزیابی بیرونی کلان منطقه 9 آمایشی عنوان داشت: هدف از ارزشیابی بیرونی بررسی میزان تحقق اهداف است که بدون شک دانشگاه علوم پزشکی مشهد با توجه به پیشرفت های مطلوب نیاز به ارزیابی ندارد و می تواندالگوی بسیار خوبی برای کلان مناطق باشد.
وی همچنین شناسایی محدویت هایی که دانشگاه علوم پزشکی مشهد در اجرای برنامه ها با آن مواجه بوده است را از دیگر اهداف ارزیابی بیرونی برشمرد.
دکتر افشاری اظهار داشت: طبق بازدیدهای میدانی انجام شده در دانشگاه علوم پزشکی مشهد اهداف برنامه های طرح تحول ونوآوری محقق شده است و این دانشگاه در اجرای برنامه های مشترک که به تمام مناطق واگذار شده است خوب عمل کرده است.
وی تاکید کرد، یکی از نقاط قوتی که دانشگاه علوم پزشکی مشهد و کلان منطقه 9 دارد دانشکده طب سنتی و اساتید مجرب این دانشکده است ، و از آنجایی که طب سنتی با ماموریت های ویژه این منطقه از جمله علوم تغذیه، علوم اعصاب، طب تسکینی و هنرو سلامت ارتباط تنگاتنگی دارد، دانشگاه مشهد می تواند از این ظرفیت در جهت غنی سازی بسته های مذکور بهره مند شود.
دکتر افشاری با مثبت ارزیابی نمودن اجرای ماموریت های ویژه علوم تغدیه و علوم اعصاب در دانشگاه مشهد اضافه کرد: در بسته ی آمایش سرزمینی که می توان آن را حساسترین بسته طرح تحول آموزش بشمار آورد موضوع تقسیم و توزیع رشته ها بین دانشگاه های مختلف کلان منطقه است که در این خصوص باید توافقات بین دانشگاه ها صورت گیرد. همچنین در خصوص گسترش رشته ها تصویب کردیم که کل یا بخشی از دوره آموزشی را به شهرستان ها واگذار نماییم، که این امر موجب افزایش کیفیت آموزش و جلوگیری از تجمیع و تمرکز دانشجو در یک دانشگاه می شود.
قائم مقام دبیر کلان منطقه 8 آمایشی با اشاره به اینکه در بحث بین المللی سازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد فعالیت های ارزنده ای انجام داده است اضافه کرد: دانشگاه مشهد درخصوص مأموریت ویژه تکنولوژی آموزشی که جدیدا به این دانشگاه واگذار شده ، توانسته است با وجود محدودیت ها، فضای مطلوب آموزشی و امکانات خوبی را مهیا نماید که می تواند برای استفاده سایر مناطق مثمر ثمر واقع شود.