معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در حال حاضر در سیستم آموزش دانشگاهی کشورهای پیشرفته جهان توجه به تولید علم فناوری و توسعه ارتباط با دیگر صنایع به شکل جدی دنبال می شود اظهار کرد: برای رشد و توسعه کشور و تحول باید این موضوع در دانشگاه های کشور نیز اجرایی گردد.
دکتر محمد اعتضاد رضوی در گردهمایی روسای دانشکده های بهداشت تیپ یک کشور با بیان اینکه دانشگاه های نسل اول اهدافی آموزشی،نسل دوم تولید علم و پژوهش و نسل سوم به تولید علم فناورانه و نوآور تاکید دارند خاطر نشان کرد: در حال حاضر بیشتر دانشگاه های کشور اهداف نسل های اول و دوم را دنبال می کنند و این در حالی است که برای رشد و شکوفایی کشور باید به موضوع تولید علم فناورانه، خلق ثروت و کارآفرینی در دانشگاه ها توجه شود.
وی با بیان اینکه در دانشگاه های نسل سوم فعالیت در حوزه های بین الملل، ارتباط با دیگر سازمان ها و صنایع، پژوهش های فرا رشته ای، ایجاد پژوهشکده های دانشگاهی بین رشته ای ،تربیت دانشجویان جامعه محور ، عدم وابستگی مالی به دولت، خلاقیت و هم گرایی توجه ویژه می شود تصریح کرد: دانشکده های بهداشت کشور می توانند نقش موثری در تحقق اهداف دانشکده های نسل سوم ایفا کنند.
معاون آموزش دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در دانشگاه های نسل سوم به تربیت دانشجویان جامعه محور و جامعه نگر توجه ویژه ای شده است تصریح کرد: با توجه به گستردگی حوزه آموزش در دانشکده های بهداشت و ارتباط نزدیک آن با سلامت مردم و جامعه، دانشکده های بهداشت در ارتقاء سلامت، گسترش فرهنگ خود مراقبتی و خود کنترلی، رفع و یا کنترل معضلات و مشکلات محیطی می توانند نقش اساسی داشته باشند.
دکتر اعتضاد رضوی تاکید کرد: ارتقاء سلامت جامعه و رفع مشکلات محیطی نیازمند یک مدل اجرایی و عملیاتی است و در این میان دانشکده های بهداشت می توانند نقش موثری داشته باشند.
وی با تاکید بر اینکه دانشگاه های کشور هنوز راه زیادی را برای دستیابی به اهداف دانشگاه های نسل سوم دارند خاطر نشان کرد: اجرای برنامه تحول و نوآوری در نظام آموزش ، اجرای سند آمایش سرزمین و ابلاغ ماموریت های مشترک و ویژه به هر منطقه در راستای دستیابی به اهداف دانشگاه های نسل سوم در کشور اجرایی شده است.
معاون آموزش دانشگاه علوم پزشکی مشهدبا بیان اینکه گسترش ارتباطات میان رشته ای و فرا رشته ای از جمله اهدافی است که در این برنامه دنبال می شود تصریح کرد: پیش بینی می شود تا سال 2030 ساختار دانشکده ای در جهان حذف و دپارتمان های آموزشی به صورت میان رشته ای و فرا رشته ای تعریف می شود.
دکتر اعتضاد رضوی با بیان اینکه تربیت خام دانشجو بدون اینکه به آینده وی توجهی شود از مهمترین مشکلات در نظام آموزشی کشور محسوب می شود اظهار کرد: بر اساس برنامه تحول و نوآوری در آموزش تربیت نیروی انسانی متناسب با نیازهای کشور و توسعه بومی گزینی در مناطق در تمام رشته مقاطع به شکل جدی دنبال می شود.