نشست دوره ای معاونین آموزشی دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی عضو کلان منطقه9 آمایش سرزمینی سلامت کشور در دانشگاه علوم پزشكي مشهد برگزار شد.
به گزارش وب دا، در اين نشست که بهمنظور تصمیمسازي اقدامات راهبردي و ارایه وضعیت کلی پیشرفت فعالیت های کارگروههای طرح تحول آموزش کلانمنطقه تشكيل شد، معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و ﺩﺑﯿﺮ ﺳﺘﺎﺩ ﺗﺤﻮﻝ ﻭ ﻧﻮﺁﻭﺭﯼ ﺩﺭ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻋﻠﻮﻡ ﭘﺰﺷﮑﯽ ﮐﻼﻥمنطقه9 آمایشی، به تشریح مصوبات و بیانیه پایانی اولین مجمع دبیران ستادهای تحول آموزش کلانمناطق آمایشی کشور که به میزبانی مشهد مقدس برگزار شد، پرداخت.
در ادامه این نشست دکتر فرشید عابدی دبیر کارگروه آیندهنگاری و مرجعیت علمی ومعاون آموزشی دانشگاه بیرجند ضمن ارائه گزارشی از وضعیت این کارگروه گفت؛ آیندهنگاری فرایندی نظاممند در نگرشی بلندمدتتر به آینده علم، فناوری، اقتصاد، محیط و جامعه است. این نگرش در قالب شناسایی فناوریهای عمومی پدیدار شده و شامل مباحث پشتیبان تحقیقات راهبردی است. تحقیقاتی که به بیشترین منفعت اقتصادی و اجتماعی منجر میشود.
وی افزود: در این راستا در سال ۱۳۹۴ اولین بسته تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی، به عنوان «آیندهنگاری مرجعیت علمی در آموزش علوم پزشکی کشور» تعیین گردید. جایگاه مرجعیت به معنای مراجعه مستمر دیگران به یک فرد یا سازمان است که در نتیجه برنامهریزی بلندمدت و پشتکار جدی حاصل میشود به این ترتیب با شناسایی مستمر افراد توانمند و ارائه حمایتهای ویژه از این افراد، کشور به سمت مرجعیت علمی در منطقه و جهان سوق داده میشود.
قابل ذکر است مکاتبات انجام شده دبیرخانه ستاد تحول و دانشگاه های منطقه در پایان این جلسه مورد بررسی و پیگیری قرار گرفت.