کارگاه دوروزه طب متعالی و پزشکی آینده، ویژه دانشجویان و اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد  به منظور توانمندسازی و ارتقاء معرفت شناختی دست اندرکاران علم پزشکی با توجه به ابعاد وجودی انسان برگزار شد.

به گزارش وب دا، در این کارگاه که به همت مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد، مدیر مركز مطالعات و تحقيقات اخلاق پزشكي وزارت بهداشت اظهار داشت: تاکنون بیشتر کارهایی که در خصوص پزشکی انجام شده براساس مطالعات بیولوژیک بوده است که در این مسیر از حیوانات استفاده زیادی کردیم تا دانش بیولوژی و فیزیولوژی و پزشکی پیشرفت کند، ولی چشم انداز آینده طب و سلامت در جهان برآن است که از اراده و شناخت که ریشه در نفس انسان دارند برای درمان بیماری ها استفاده کنند.

دکتر سید ضیاء الدین تابعی افزود: از آنجا که یکی از پایه های اساسی دین اسلام معرفت و شناخت است باید تلاش کنیم تا در ایجاد و گسترش طب نوین و متعالی سهم عمده تری داشته باشیم.

دکتر تابعی در خصوص موضوع طب متعالی گفت؛ روند طب و پزشکی به چهار قسمت تقسیم می شود، طب سنتی( traditional medicine)،  طب فعلی ،طب نوین و طب متعالی.

طب سنتی ، طب فعلی و طب نوین هرسه در خط ممتد و با چون و چرایی خاص در کنار یکدیگر به تکمیل طب متعالی کمک می کنند .

 طب متعالیه با در نظر گرفتن پیرایه های طب سنتی و مباحث طب فعلی، به شناخت انسان از بدن خود می پردازد و تلاش می کند نقاط مثبت و کم هزینه تر و به مبنای وجودی انسان نزدیک تر سه نوع طب دیگر را استخراج کرده و با کمک اراده ،شناخت و مسایل عاطفی انسان به درمان بیماری ها بپردازد.برهمین مبنا کالبد وجودی انسان دارای روح و مشی متعالی است و پزشکی آینده بر خلاف علم دامپزشکی نه تنها جسم، بلکه روح و ذهن و  نفس را در خود جای می دهد.

این نظریه پرداز در ادامه بیان داشت: اساس علم، طب «سلامتي»است و اگر بخواهيم تعريف  كاملي از سلامت داشته باشيم بايد بدانيم كه غير از سلامت جسماني، سلامت عقلاني و سلامت قلبي یا روحانی نيز در آن تعريف شده در واقع با نگاه كل نگر درمی یابیم كه اگر سلامتي واقعي بخواهيم بايد پي درمان روح باشيم تا در نتيجه آن سلامت جسم حاصل شود .

در طب متعاليه سيكل برقراري سلامت در انسان از روح شروع می شود و روح «اراده »یا عقل عملی انسان را به کار می اندازد و اراده هم به سهم خود منجر به برقراری سلامت روان یا رفتار فرد خواهد شد و در نتیجه سلامت در رفتار، سلامت جسم تامین خواهد شد.

 دکتر سید ضیاء الدین تابعی ضمن اشاره به فلسفه علم و اهمیت آن در آموخته های پزشکی بیان کرد: علمی که اکنون در اختیار ماست علمی تجربی و دور از فلسفه وجودی آن است  و این در حالی است که در دنیای  پزشکی آینده ریز فناوری ها ،اطلاعات و فناوری ، زیست فناوری ،علوم شناختی ، فرهنگ ، اراده و شناخت انسان و سلامت، نمود واقعی خود را می یابند.

در پزشکی متعالی ،اخلاق با مشاغلی که با مسائل بزرگ انسانی سرو کار دارند درگیر است و دانش و مهارت در علم پزشکی مي بايست در راستاي رعايت و حفظ اصول اخلاقي باشد.

وی  در بیان راه های کسب و بکارگیری علم پزشکی در جامعه و علم نوین اظهار داشت:  علو تبع ، شجاعت و جسارت و همچنین  تحقیق و پژوهش باید اساس کار  باشد و تحقیق است که راه پیشروی علم  را باز می کند.

مشخصات یک محقق ایده آل از دیدگاه این استاد در مشاهده گربودن، فرضیه پردازی، توجیه گری بر اساس علم و عقل و مفسر آگاه بودن است و همچنین یک مفسر،علاوه بر تلاش در اثبات نظری فرضیات و تفسیر آن باید از درون نیز دارای علو تبع و منش متعالی و عرفانی بوده و  همچون پدر و مادری که برای فرزند از خود گذشتگی دارند  باید از خط مشی ولایی برای دستیابی به نتیجه برخوردار باشد.

دکتر تابعی ادامه داد: انسان ،کامل مطلق نیست و امکان خطا درآموزش هست و مأیوس نشدن از شکست و غره نشدن بر موفقیت راه را برای شناخت معرفت باز می کند.

 وی تصریح کرد:  اگرچه در غرب، مقوله «معرفت شناسي»و ضرورت آن، به شكل آكادميک، از قرن نوزده شکل گرفت و تحت عنوان  “Epistemology “يا “Knowledge of Theory “مطرح شد، اما انسان از هنگامي كه آفريده شد، با برتري و شناختش، از ساير موجودات ممتاز شد و حتي از فرشتگان  الهي كه مجردات هستند، پيشي گرفت .

این نشست دوروزه  با بیان این مطلب که شناخت و نیاز، عزم و جزم راسخ، تفکر، مشورت ،توکل و در راستای همه اینها صبوری  موجب می شود تاعلم از سمت نقص به سمت کمال پیش رود  و طب نوین علاوه بر پرداخت به علم تجربی و مادی باید در زیر لوای قلب سلیم و سالم  و روح متعالی انسان قرارگیرد، خاتمه یافت.

قابل ذکر است نظریه‌ طب متعالیه با برداشتی از حکمت متعالیه ملاصدرا که رویکرد و نگرشی کل‌نگر دارد  ارائه شده است. در این حکمت طب شاخه‌ای از معرفت است که در حالات تندرستی و بیماری در تن آدمی نظر می‌کند و با استفاده از وسایل شایسته‌ سلامتی (حالت تعادلی که تندرستی نامیده می‌شود) را نگاه می‌دارد و چنانچه زایل شده باشد، آن را باز می‌گرداند. اصل موضوع بیولوژی و طب،حیات است. از مشکلات پیچیده طب برقراری رابطه‌ منطقی بین حیطه‌هایی نظیر «روح» و «ذهن» و «نفس» و جسم فیزیکی انسان است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

اطلاعات تماس سامانه خبری وب دا

Image
آدرس: مشهد، خیابان دانشگاه، ساختمان قرشی
کد پستی :۹۱۷۷۸۹۹۱۹۱
نمابر: ۳۸۴۳۶۸۲۷ ۰۵۱
رایانامه :webda@mums.ac.ir
سامانه پیام کوتاه: ۳۰۰۰۲۱۹۱
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image