همزمان با سراسر کشور نشست مجازی دانش پژوهی آموزشی در آیین نامه ارتقاء اعضای هیات علمی و بررسی عملکرد کمیتههای دانشگاهی دانش پژوهی، در دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد.
به گزارش وب دا، با توجه به اهمیت تقویت و گسترش دانش پژوهی آموزشی در دانشگاه های علوم پزشکی کشور و به منظور تبیین موضوعات مرتبط با دانش پژوهی آموزشی و رفع ابهامات موجود، این نشست با حضور دکتر حسینی رئیس مرکز امور هیأت علمی، دکتر میرزازاده مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی وزارت بهداشت ،دبیران کمیته های دانش پژوهی ونماینده هیات ممیزه و مدیران مراکز مطالعات دانشگاه های علوم پزشکی کشور به صورت مجازی (وبینار) برگزار شد.
دکتر حسینی در خصوص بررسی شیوه نامه ارزشیابی فعالیت های دانش پژوهی آموزشی و نحوه امتیازدهی و معادل سازی این نوع فعالیت ها در ارتقا اعضاء هیأت علمی توضیحاتی را بیان کرد و گفت؛امتیازدهی به این نوع فعالیت ها ذیل عنوان فعالیت های آموزشی (ماده2) و پژوهشی(ماده3) آئین نامه ارتقاء اعضاء هیأت علمی می تواند موجب ترغیب اساتید در گسترش فعالیت های دانش پژوهی و ارتقاء کیفی این نوع فعالیت ها در سراسر کشور شود.
در ادامه این نشست دکتر میرزازاده توضیحات کاملی در خصوص آشنایی با آیین نامه و شیوه اجرایی ارتقاء و تعاریف مرتبط، بررسی فعالیت های آموزشی دانشورانه، دانش پژوهی در سطح دانشگاه های کشور، فرآیند ارائه و ارزشیابی فعالیت های دانش پژوهی، معادل سازی و محاسبه امتیازات دانش پژوهی و روند نظارت بر فعالیت های کمیته های دانشگاهی ارائه نمود.
دکتر محمد اعتضاد رضوی معاون آموزشی و دبیر کلان منطقه 9 آمایشی در این نشست مجازی ضمن دعوت از اعضای کمیته دانشگاهی دانش پژوهی و دبیران کمیته های منتخب در دانشکده ها و دانشگاه های علوم پزشکی منطقه 9، جهت استفاده بهینه از فرصت ها وامکانات موجود در زمینه دانش پژوهی عنوان کرد، دانش پژوهی آموزشی بسترهای بهره مندی جامعه از تولیدات علمی را فراهم می نماید، به نحوی که با کاربست علم در آموزش و انتقال آن به دانشجویان، که در واقع نسل آینده ارائه کنندگان خدمات به جامعه هستند، زمینه های بهره برداری از نتایج علمی در ارائه خدمات فراهم می شود.
قابل ذکر است شیوهنامهی اجرایی دانش پژوهی آموزشی از سوی معاونت آموزشی وزارت بهداشت با هدف تقویت آموزش علوم پزشکی و تدوین امور اجرایی آن از جمله راهاندازی کمیتههای دانشپژوهی، برگزاری دورههای آموزشی و سایر اقدامات ابلاغ شده است در این راستا اجرایی شدن این موضوع در دانشگاه ها، بسترهای بسط خلاقیت، نوآوری، علم و دانشپژوهی را در آموزش فراهم می کند و زمینه ساز تحول در این حوزه خواهد بود.
طی این نشست سوالات و پیشنهادات شرکت کنندگان مطرح و از طرف مسئولین مربوطه پاسخ های لازم ارائه شد.