مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: توسعه راهبردی شاخصهای کمی و کیفی و گسترش کارآفرینی در بستر دانشگاههای نسل سوم از جمله رویکردهای کلی تحصیلات تکمیلی است.
دکترابوالفضل خواجوی راد در گفتگو با وب دا اظهار کرد: اساس مراکز آموزش عالي و دانشگاه ها در سراسر جهان مبتني بر آموزش است و خدمات، فعاليتها و برنامه ريزي هایی که در اين مراکز انجام ميگيرد، همه در راستاي تحقق اهداف آموزشي بوده که به همین منظور دانش آموختگان مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری حرفه ای برای تکمیل آموختههای قبلی خود میتوانند به ترتیب در مقاطع بالاتر نظیر کارشناسی ارشد، دکتری تخصصی و فوق تخصص به ادامه تحصیل بپردازند،که در این مسیر هدف کلی مدیریت تحصیلات تکمیلی دانشگاه حفظ و توسعه کمی و کیفی تحصیلات تکمیلی در دانشگاه و نظارت بر اجرای قوانین مربوطه میباشد.
وی به مهمترین وظایف این مدیریت اشاره کرد و افزود: اجرای سیاستهای كلي و آیین نامههای موجود، گسترش کیفی و کمی فعالیتهای آموزشی در حيطه تحصيلات تكميلي، نظارت بر حسن اجرای فعالیتهای آموزشی مرتبط در دانشکدهها، ایجاد هماهنگی و وحدت رویه در سطح دانشگاه از مهمترین وظایف این مدیریت است تا دانشجويان را از بدو ورود تا دانش آموختگی بطور مطلوبي مديريت و هدایت نمايد.
توسعه شاخصهای کمی و کیفی تحصیلات تکمیلی
مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص توسعه شاخصهای کمی و کیفی این حوزه گفت: شاخصهای كيفي و كمي در حوزه گسترش و پایش تحصیلات تکمیلی مانند بررسی انطباق شاخصها بر وضعيت دانشكدهها و برنامه عملياتي با مشاركت مديران، كارشناسان و صاحبنظران تحصيلات تكميلي دانشگاه تدوين، تصویب و پیاده سازی شده است.
دکترخواجویراد با تاکید بر اهداف برنامهریزی شده در زمینه توسعه این شاخصها، ادامه داد: اعتلای اخلاق حرفهای، توسعه راهبردی و هدفمند برنامههای آموزش سلامت، توسعه آموزش عدالت محور، ارتقاء زیرساختهای آموزشی، ارتقاء نظام ارزیابی و آزمونهای علوم پزشکی، آیندهنگاری و ظرفیتسازی برای کسب مرجعیت علمی در علوم پزشکی، بین المللیسازی آموزش و توسعه کارآفرینی در بستر دانشگاههای نسل سوم از جمله اهداف کمی این حوزه میباشد.
برنامهریزی برای استمرار برگزاری دورههای آموزشی در شرایط کرونا
وی تصریح کرد: در زمینه برگزاری دورههای آموزشی در ایام کرونا برنامهریزیهای در جهت انجام آزمون جامع دانشجویان دکتری تخصصی، تصویب پروپوزال، پیش دفاع و دفاع از پایاننامه دانشجویان، برگزاری آزمونها به صورت حضوری و مجازی، هماهنگی با دانشکدههای تابعه برای شناسایی رشته مقاطع قابل ارائه به صورت کاملا مجازی، تهیه و تدوین پرسشنامه نظرسنجی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی برای بررسی وضعیت کیفیت آموزش در ایام پاندمی کرونا انجام شده است.
کسب رتبه سوم کارگروه بین المللی سازی آموزش علوم پزشکی منطقه 9
مدیر تحصیلات تکمیلی و دبیر کارگروه بین المللی سازی آموزش دانشگاه علوم پزشکی مشهد به کسب رتبه سوم این کارگروه اشاره نمود و گفت، خوشبختانه امسال کارگروه بین المللیسازی آموزش علوم پزشکی کلان منطقه 9 با همکاری دانشگاهها و دانشکده های این منطقه در رتبه بندی آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی کشور(طرح راد)موفق به کسب رتبه سوم بعد از دانشگاههای علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی شد.
اجرایی شدن فراخوان بورس نوع اول دانشجویان غیرایرانی
دکتر خواجویراد همچنین با بیان اینکه فراخوان بورس نوع اول دانشجویان غیرایرانی در بدو ورود به دانشگاه اجرایی شد، افزود: براساس مصوبه هیات امنا دانشگاه و همزمان با چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، اولین فراخوان بورس تحصیلی نوع اول به دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و PhD غیرایرانی شهریه پرداز (غیربورسیه) اعلام شد که در این فراخوان به حداکثر 10 درصد از دانشجویان تحصیلات تکمیلی غیرایرانی بدو ورود بر اساس شیوه نامه و تایید در شورای بورس دانشگاه، بورس یک ساله اعطا میشود.
توسعه رشته مقاطع پذیرش منطبق با نیاز دانشجویان غیر ایرانی
وی ادامه داد: در راستای توسعه و گسترش بین المللیسازی و حضور هرچه بیشتر در عرصه بین المللی و فراهم آوردن امکان جذب هر چه بیشتر داوطلبان سایر کشورها برای تحصیل در این دانشگاه و براساس مصوبه شورای عالی برنامهریزی در خصوص تشکیل کمیته «تطبیق و متناسبسازی برنامههای آموزشی برای دانشجویان بینالمللی» کوریکولومهای آموزشی دانشگاه مطابق با نیاز دانشجویان غیر ایرانی متناسب سازی شد.
راه اندازی کالج آموزش پیش دانشگاهی متقاضیان غیر ایرانی
دبیرکارگروه بین المللی سازی منطقه9 با اشاره به راه اندازی کالج آموزش پیشدانشگاهی متقاضیان غیر ایرانی افزود: شکلگیری کالجهای پیش دانشگاهی گامی موثر در توانمندسازی و کاهش آسیبهای آموزشی متقاضیان غیرایرانی بوده که به عنوان یک تجربه موفق در کشورهای پیشرو در عرصه بینالمللیسازی اجرا میشود.
توانمندسازی دانشجویان تحصیلات تکمیلی در راستای تحقق دانشگاه نسل سوم
دکتر خواجویراد با تاکید بر توانمندسازی دانشجویان تحصیلات تکمیلی در زمینه تحقق دانشگاه نسل سوم گفت: : امروزه با پیشرفت فناوری، دانشگاهها تغییر ماهیت دادهاند و در حال حاضر نسل سوم دانشگاهها (دانشگاههای کارآفرین) تاسیس شدهاند که فارغالتحصیلانی را به جامعه تحویل میدهد که دانش را در کنار پژوهشهای کاربردی به خدمت گرفته و با نوآوری کار آفرینی میکنند. در خصوص مهمترین فعالیتهای انجام شده در این زمینه میتوان به برگزاری کارگاههای توانمندسازی در حیطهی خلاقیت و نوآوری دانشجویان، تدوین طرح توسعه تعاملات بین رشتهای، توسعه تعامل با واحدهای فنآور، برگزاری رویدادهای ایدهپروری ویژه دانشجویان و همچنین تدوین طرح جذب رتبههای برتر کنکور از میان دانشجویان تحصیلات تکمیلی اشاره کرد.
خبرنگار: سید جواد نظری هاشمی