نشست روساء و معاونین آموزشی دانشگاهها و دانشکده های علوم پزشکی کلان منطقه 9 با نماینده ویژه وزیر بهداشت در این کلان منطقه و رییس مرکزامور هیات علمی وزارت، به منظور بررسی سند توسعه متوازن آموزش علوم پزشکی منطقه و برقراری عدالت آموزشی برگزار شد.
به گزارش وب دا، نماینده ویژه وزیر بهداشت دراین نشست که همزمان به صورت حضوری و وبیناری برگزار شد، گفت: دستاوردهای کلان منطقه 9 در میان تمام کلان مناطق کشور زبانزد است که از همه تلاشهای انجام شده تشکر و قدردانی میکنم و این عملکردها مورد توجه معاونت آموزشی وزارت و دبیرخانه های زیرمجموعه قرار خواهد گرفت.
دکتر سید علی حسینی با اشاره به سند آمایش سرزمینی، هدف آن را جلوگیری از گسترش بیرویه و تفویض اختیار به کلان مناطق برشمرد و گفت؛مدیریت صفر تا صدی تصمیمات کلان منطقه باید با همکاری تمام دانشگاه ها و دانشکده ها در همان منطقه انجام شده و در این مسیر حمایت از دانشگاه علوم پزشکی مشهد را یک اصل دانسته و آن را بپذیرند.
وی با بیان اینکه درحال حاضر دانشگاههای علوم پزشکی در مقاطع دکتری و کارشناسی ارشد نیازی به ظرفیت های جدید ندارند افزود، امروزه عموم جامعه متوجه شدند مدرک گرفتن به تنهایی کافی نیست در نتیجه به جذب دانشجو باید بصورت ملی نگاه شود و بجای هزینه در این زمینه، کلان مناطق باید به تشکیلات، نیازها و آموزش های مهارتی و حرفه ای دانشگاهها توجه ویژه داشته باشند.
دکتر حسینی تصریح کرد: خوشبختانه در نظام آموزشی، آموزش و پژوهش هماهنگی بیشتری پیدا کرده اند که انتظار می رود کلان مناطق آمایشی با وفاق و همکاری تصمیمات و اقدامات موثری را در این راستا اتخاذ و نهادینه کنند.
نماینده ویژه وزیر بهداشت درکلان منطقه 9 با اشاره به سیاست شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی کشور در خصوص توجه کمتر به رشتههای سُنتی و دارای قدمت اظهارکرد؛ براساس مصالح مردم و کشور دراین شورا مقرر شد که بعضی از رشتههای علوم پایه در مقاطع ارشد و دکترای تخصصی کاهش پذیرش دانشجو داشته باشند و توجه را به سمت مراکز مهارتی حرفه ای علوم پزشکی سوق دهیم .
وی افزود :کلان مناطق میتوانند در برنامه ریزی های خود به رشتههای نوپا پرداخته و بر روی توسعه آن تمرکز کنند، همچنین در ایجاد و جذب رشتههای بینابینی و رشته/مقاطع مربوط به تکنولوژی آموزشی و فناوریهای مرتبط، همکاری خواهیم داشت.
تهیه سند توسعه متوازن آموزش علوم پزشکی کلان منطقه 9
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این نشست گفت: با توجه به کسب رتبههای برتر دانشگاه علوم پزشکی مشهد در شاخص های رتبه بندی آموزش دانشگاه های علوم پزشکی کشور (طرح راد)،.از تلاشهای اعضای هیأتهای علمی،مسئولان، کارشناسان و دانشجویان دانشگاه قدردانی میکنم.
دکتر فریبرز ثمینی افزود: در راستای تهیه سند توسعه متوازن آموزش علوم پزشکیکلان منطقه 9 کشور از دانشگاهها ودانشکدههای منطقه خواسته شد تا رشته /مقاطع موردنیاز خود را به دبیرخانه کلان منطقه ارسال نمایند و سپس جلساتی با نمایندگان و معاونین آموزشی مراکز گذاشته شد و ضریب خود کفایی(به میزان خودکفایی هر منطقه آمایشی در تربیت نیروی انسانی بالینی مورد نیاز در نظام سلامت گفته میشود که بر همین مبنا، فاصله بین ضریب خودکفایی، ضریب مطلوب(1) و ظرفیت سالانه پذیرش دانشجو تا 1408 برای هر کلان منطقه آمایشی اندازهگیری میشود) هریک از این دانشگاهها و دانشکدهها مشخص واصلاحات لازم انجام شد.
وی تصریح کرد: رشتههای درخواستی دانشگاه های منطقه به وزارت متبوع ارسال و پس از لحاظ نظرات و پیشنهادات وزارت، جهت طرح وتصویب نهایی به شورای گسترش دانشگاههای علوم پزشکی ارسال شد که خوشبختانه این سند به تایید و تصویب رسید.
تشکیل کمیته ارزیابی کیفیت آموزش با هدف تبادل تجارب و ارتقاء کیفیت آموزشی
رئیس دبیرخانه ستاد تحول کلان منطقه 9 آمایش سرزمینی در این نشست با اشاره به اقدامات این دبیرخانه افزود: ایجاد کمیته ارزیابی کیفیت آموزش در سطح کلان منطقه 9 با هدف تبادل تجارب و ارتقاء کیفیت آموزشی، تشکیلکارگروه طب تسکینیکشوری، برگزاری همایش ملی، ایجاد کمیته پاسخگویی، تشکیل کارگروه شفافسازی فرآیندها، بازنگری در مدل مرجعیت علمی، تشکیلگروه همگرایی، ارائه دو واحد درس با عنوان بیولوژی تومورهای مغزی در کارگروه اعصاب از جمله این اقدامات میباشد.
دکتر رضا پروانه گفت: مطابقت آیین نامه ترفیع و ارتقا اعضای هیات علمی با فعالیتهای دبیران و اعضای کارگروههای ویژه با هدف ایجاد انگیزش ومشارکت در برنامههای تحول در آموزش، راه اندازی رشته پزشکی عمومی در دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه و دانشکده نیشابور، تشکیل شورای معین کلان منطقه، فعال نمودن کمیته متناظر، توسعه شیوههای مدرن آموزشی وگسترش آموزش مجازی، از فعالیتهای در حال اجرای این دبیرخانه است.
وی تصریح کرد: از نتایج نشست رؤسا و معاونین آموزشی دانشگاه های منطقه 9 ارائه پیشنهاد به وزارت در این خصوص که دانشگاهها و دانشکده های کلان مناطق بتوانند در پذیرش رشتههای تحصیلات تکمیلی با سایر دانشگاههای کلان منطقه در سقف، تعداد رشته و دانشجو در خصوص پذیرش یک سال در میان با تایید شرایط هر دو دانشگاه توسط بوردهای تخصصی اقدام کنند.
خبرنگار: سید جواد نظری هاشمی