خانم نگار ابراهیمی دانشجوی رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و دارنده مدال طلای دوازدهمین دوره المپیاد علمی دانشجویان وزارت بهداشت حضور در دوازدهمین المپیاد را یک اتفاق جدید و تجربه جالب عنوان و به دانشجویان توصیه کرد با شرکت در المپیاد، به عنوان یک عرصه رقابتی سالم و خلاق با یادگیری و تقویت مهارتهای ارتباطی و کار تیمی در جهت کمک به رفع و اصلاح مسایل آموزشی دانشگاهها تلاش کنند.
به گزارش وب دا، هر سال المپیادهای علمی در دانشگاههای علوم پزشکی کشور به منظور هدایت و پرورش استعدادهای علمی دانشجویانی که پتانسیل تفکر،استدلال و حل مسائل علمی را دارا هستند، برگزار شده تا علاوه بر یادگیری مهارتهای مختلف، موجب افزایش اعتماد به نفس و رشد فردی و حرفهای دانشجویان نیز باشد.
در این مصاحبه خانم نگار ابراهیمی دانشجوی رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد که در حیطه آموزش پزشکی دوازدهمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی سراسر کشور مدال طلای انفرادی و مدال نقره گروهی را کسب کرده است به سوالات وب دا پاسخ داده است که در ادامه این گزارش میخوانید:
ضمن تبریک برای کسب این موفقیت، لطفا خودتان را معرفی و بفرمایید در چه حیطه ای شرکت کرده و به چه مقامی دست یافتید ؟
نگار ابراهیمی، متولد 1376 در شهر مشهد مقدس هستم و در مهر ماه 1394 در رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد پذیرفته شده و در حال حاضر در مقطع کارآموزی مشغول فعالیت هستم و امسال برای نخستین باردرحیطه آموزش پزشکی در هر دو بخش انفرادی و گروهی دوازدهمین دوره المپیاد علمی دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور شرکت و مدال طلای انفرادی و مدال نقره گروهی را کسب کردهام.
آزمون های المپیاد علمی چگونه برگزار می شود و ارزیابی شما از دوازدهمین المپیاد علمی دانشجويان علوم پزشکي کشور چگونه بود ؟
آزمونهای المپیاد علمی در دو بخش انفرادی و گروهی برگزار میشود که در بخش انفرادی مقالات و کتب هایی بعنوان منابع معرفی شد ودر آزمون به سوالاتی که در قالبهای KF، Extended Matching، puzzle و سناریو، مطرح شده بود پاسخ میدادیم، دربخش گروهی نیز باید خودمان را جای تیم طراح کوریکولوم آموزشی میگذاشتیم و پروپوزالی را با هدف تدوین سامانه نوین آموزشی دانشجویان ارائه و کوریکولوم آن را طراحی میکردیم.
به نظرم المپیاد سطح علمی بالایی داره و رقابت هم بین شرکت کنندگان بسیار جدی است سوالات هم بسیار استاندارد و عمیق و همه جانبه طراحی شده که دانشجویان باید به صورت مصداقی و تحلیلی و نه صرفا حفظی و تستی به آنها پاسخ میدادند، این موضوع به جذابیت مسابقه می افزود و شرکت کنندگان را به تفکر وا میداشت.
در خصوص بخش گروهی و آزمون انفرادی المپیاد توضیح بفرمایید؟
موفقیت در آزمون انفرادی نیازمند پشتکار و برنامه ریزی دقیق فردی است و تقریبا یک مقوله کاملا متفاوت از کار تیمی است. بخش انفرادی این آزمون به علت حجم زیاد منابع از نظر من سختتر بود، ولی در بخش تیمی چون یک گروه سه نفره بودیم جذابیتهای دیگری داشت که در آن مسئلهای به ما داده شد که خلاقانه برای آن طرح و پروپوزال تهیه کردیم.
همچنین بخش گروهی به دلیل تعامل و کار تیمی، حس خیلی خوب و انرژی بیشتری را به همراه داشت و فرصتی برای یادگیری مهارت های ارتباطی وکار گروهی ایجاد میکند که با مطالعه محض حاصل نمیشود و المپیادها یکی از بهترین موقعیتها برای تجربه کار تیمی است.
در مورد محتوای حیطه آموزش پزشکی توضیح بفرمایید؟
محتوای این حیطه به اصول اولیه و نظریههای مختلف یادگیری و انگیزشی که به ارائه روشها و سبکهای مختلف آموزش و یادگیری مواد درسی اشاره میکند تا موضوعاتی از قبیل تدوین کوریکولوم های درسی، ارزشیایی استاد و دانشجو و ...را شامل میشود، دانشجویان با شرکت در این حیطه یاد می گیرندکه چگونه برای بهبود و اصلاح فرایندها و مسایل آموزشی دانشگاه ایده پردازی و مشارکت کنند .
چطور شد که به حیطه آموزش پزشکی علاقمند شدید؟
از زمانی که دانشجوی رشته پزشکی شدم سعی کردم فعالیتهای علمی و پژوهشی را در کنار درس و مطالعه داشته باشم و چند سالی هم در انجمن علمی دانشگاه فعالیت داشتم که این حضور موجب علاقه مندی تدریجی من به آموزش پزشکی شد و چون مشکلات آموزشی را مشاهده میکردم علاقهمندی و دغدغهی این را پیدا کردم که در این زمینه مطالعاتم را بیشتر کنم و در کنار کارهای جانبی، برای رفع مشکلات آموزشی چه از طریق EDO دانشکده و مرکز مطالعات وتوسعه آموزش دانشگاه و چه از طریق تشکلهای دانشجویی پیگیر بودم،
سه الی چهار سال هم است که درزمینه آموزش پزشکی در حال مطالعه و فعالیت هستم و در سال گذشته مصمم شدم در المپیادعلمی درحیطه آموزش پزشکی شرکت کنم زیرا این عرصه را فرصت خوبی برای رقابت سالم و ارتقاء علمی،آموزشی و مطالعاتی خودم میدانستم و هم انگیزهای مضاعف درپیگیری مشکلات حوزه آموزش پزشکی داشته باشم.
موفقیت در این زمینه را مرهون چه دلایلی میدانید؟
از ابتدای راه که پا در این مسیر گذاشتم همه تلاشم این بود که احساس رضایت داشته باشم و هر چه خداوند برایم مقدر کند، تسلیم باشم و حتی شب قبل از آزمون با خودم میگفتم هرچه برایم اتفاق بیفتد به صلاح من خواهد بود و به همین خاطر روز امتحان با آرامش غیر قابل وصفی سر جلسه حاضر شدم و در امتحان شرکت کردم.
امسال بخاطر بیماری کرونا برگزاری مراحل مختلف المپیاد وقفه داشت و گاهی باعث بیانگیزه شدنم نسبت به درس خواندن میشد که تلاش کردم با توکل بر خدا،دعا، برنامه ریزی و پشتکار روحیه ام را حفظ و انگیزهام را بالا نگه دارم.
چند روز قبل از آزمون مرحله دوم متاسفانه مادربزرگم فوت کردند و همانجا از خداوند متعال کمک خواستم تا مدال المپیاد را کسب و آن را به پدرم تقدیم کنم تا تسلی خاطرش باشد.
برای دانشجویانی که قصد دارند در این المپیادها شرکت کنند چه توصیهای دارید؟
دانشجویان رشته و حیطه مورد علاقه خود را بشناسند، به برنامهریزی ومدیریت زمان توجه و کار در گروه را یاد بگیرند و تمرین کنند که درموقعیت های مختلف زندگی برایشان مفید خواهد بود. همچنین در صورت نرسیدن به هدف ناامید نشده و دوباره تلاش خود را برای موفقیت به کار گیرند.
و به دانشجویان علاقه مند توصیه میکنم، به المپیاد با دید یک مسابقه و برای کسب مدال نگاه نکنند بلکه با دیدگاه تغییر رویهی تحصیلی و کسب علم جدید و کاربردی گام در این مسیر بگذارند ، المپیاد علمی یک عرصه رقابت است ولی آنچه اهمیت دارد بحث یادگیری، انجام کار تیمی و تعامل و تلاش درجهت رفع مشکلات جامعه است.
در پایان اگر صحبتی دارید بفرمایید؟
خیلی خوشحالم که در این المپیاد علمی شرکت کردم و این یک اتفاق خوب در طول زندگیام بود، تجربهای با ارزش کسب کردم که برایم بسیار آموزنده بود.
امیدوارم دانشجویان در کنار درس و آموزش براساس علایقشان در عرصه های مختلف از جمله المپیاد و... ، فعالیت کنند که این امر موجب میشود به عنوان یک فرد چند بعدی رشد کنند.
گفتنی است کسب رتبه دوم در بخش یاددهی و یادگیری جشنواره آموزشی شهید مطهری در سال ۹۷ و اخذ گرنت ازکنگره بین المللی آموزش پزشکی (WFME 2019) کره جنوبی از دیگر افتخارات خانم نگار ابراهیمی دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی مشهد می باشد.
خبرنگار: سید جواد نظری هاشمی