با توجه به اهمیت موضوع استدلال بالینی در آموزش و ارزیابی فراگیران علوم پزشکی، مجموعه کارگاه هایی با عنوان " الف تا ی استدلال بالینی " در حال برگزاری است.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در آغاز این کارگاه ها اظهار کرد: روش آموزش مجازی در حقیقت تغییری بود که با توجه به محدودیت های کرونایی و لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی به سیستم آموزش تحمیل شد، ولی امروزه در سطح جهان به این نتیجه رسیده اند که این تغییر یکی از مزایای  کووید19 بوده است.

دکتر فریبرز ثمینی بااشاره به لزوم آشنایی بیشتر جهت استفاده از فضای مجازی در این شرایط، افزود: در روش آموزش مجازی محدودیت زمانی و مکانی از بین رفته و تعداد بیشتری از افراد در یک زمان می توانند از آموزش استفاده کنند.

وی افزود:در حال حاضر آموزش و یادگیری سنتی جای خود را به روش راهبری استاد همراه با فراگیری دانشجو و نقش پررنگ پژوهش در آموزش داده است وحتی اگر بیماری کوید19 کامل از بین برود، در آینده ای نه چندان دور آموزش های حضوری و قدیمی به آموزش های مجازی و غیرحضوری تبدیل خواهدشد.

مسئول مرکز جامع مهارت های بالینی و فناوری های نوین آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص این کارگاه گفت: استدلال بالینی در محیط‌های آموزشی از اهمیت زیادی برخوردار بوده و بایستی تمامی جنبه‌های دانش و مهارت یک دانشجو را در بر گیرد از این رو با توجه به تأکید دبیرخانه شورای آموزش پزشکی وزارت بهداشت و تدابیر معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد کارگاه هایی جهت ارزیابی و آشنایی گروه های بالینی با این فرایند،برگزار می شود.

دکتر رضا اخوان افزود: در این راستا 22 گروه بالینی هدف داشتیم که 18 گروه برای شرکت در این کارگاه ها انتخاب شده که در یک دوره سه روزه و هر روز 6 گروه، با حضور 3 تا 5 عضو هیأت علمی از هر گروه برگزار می‌شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه و مدرس کارگاه اظهار امیدواری کرد ، بعد از آن که تمام گروه های بالینی آشنایی اولیه را با آزمون های استدلال بالینی پیدا کردند بتوانیم در یک بازه زمانی چند ماهه فرهنگ آموزش و ارزیابی استدلال بالینی را در آنها نهادینه کنیم.

دکتر اخوان افزود: در این کارگاه آزمون هایی از جمله تدبیر مشکل بیمار مبتنی بر ویژگی کلیدی و پازل ادغام یافته آموزش داده می شود و پس از آشنایی کامل اساتید با این آزمون ها، به نحوی برنامه ریزی خواهدشد که در گام بعدی دانشجویان نیز با اولویت دستیاران تخصصی و فلوشیپ های فوق تخصصی با این مفاهیم آشنا شوند.

قابل ذکر است،استدلال بالینی فرایند منطقی جمع آوری نکات کلیدی اطلاعات، درک مشکلات و وضعیت بیمار، برنامه ریزی و اجرای مداخلات، ارزیابی مداخلات و بازخورد در فرایند یادگیری است. داشتن آن به عنوان شایستگی و دید بالینی، ضروری تلقی می شود که پزشک را به گام های خردمندانه و هدف مند در تشخیص و درمان هدایت می کند. استدلال بالینی شامل چهار مؤلفه؛ جمع آوری اطلاعات، فرضیه سازی بالینی، آزمون فرضیه و تصمیم گیری بالینی (حل مسأله) است.

192.jpg - 56.47 kB

191.jpg - 79.26 kB

 خبرنگار: سید جواد نظری هاشمی  

اطلاعات تماس سامانه خبری وب دا

Image
آدرس: مشهد، خیابان دانشگاه، ساختمان قرشی
کد پستی :۹۱۷۷۸۹۹۱۹۱
نمابر: ۳۸۴۳۶۸۲۷ ۰۵۱
رایانامه :webda@mums.ac.ir
سامانه پیام کوتاه: ۳۰۰۰۲۱۹۱
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image