رییس دانشکده علوم پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: حفظ ارتباط موثر بین دانشجو و استاد در آموزش مجازی مهم ترین فاکتور در اثر بخشی آموزش است.
دکتر محمد خواجه دلوئی،به مناسبت هفته آموزش در گفتگو با وب دا با بیان اینکه در آموزش اساسی ترین رکنی که وجود دارد مقوله ارتباط است، خاطر نشان کرد: ارتباط جزو اساسی در بحث آموزش مجازی است و براساس تعریفی که از ارتباط بیان می شود این موضوع یک فرایند هدفمند، جهت انتقال و ارسال پیام است.
وی با تاکید براینکه ارتباط موفق کلید و رمز آموزش موثر است، عنوان کرد: اگر به عنوان معلم نتوانیم ارتباط درستی با دانشجو برقرار کنیم نمی توان انتظار داشت که آموزش به صورت موثری ارائه شده است.
دکتر خواجه دلوئی با اشاره به اینکه ایجاد حس همدلی و درک متقابل بین دانشجو و استاد یکی از مهم ترین رموز آموزش موثر است، بیان کرد: در شرایط پاندمی کرونا دانشجو مدت زمان زیادی را در منزل و در موقعیت های استرس زا می گذراند و از سوی دیگر استاد نیز هر روزه با بیماران مبتلا به کووید-19 و یا مشکوک به این بیماری روبرو است و شاید مدت زمان زیادی نتوانسته با خانواده خود ارتباط بگیرد بنابراین دانشجو و استاد باید با درک شرایط یکدیگر تلاش کنند که آموزش مجازی به شکل درستی صورت پذیرد.
رییس دانشکده علوم پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه آموزش دانشجویان در شرایط پاندمی دچار تغییراتی شده که از برخی جنبه ها اثر مثبتی داشته و از جنبه هایی نیز در مقوله کیفی دچار نوساناتی شده است، گفت: این مدل از آموزش قبل از پاندمی کرونا نیز در برخی دروس انجام می شد اما بعد از همه گیری کرونا به شکل فراگیر و ناگهانی نیاز به بازنگری و اصلاحات و تکمیل داشت.
دکتر خواجه دلوئی با اشاره به اینکه آموزش در یک و نیم سال اخیر در قالب آموزش های مجازی ارائه شده است، بیان کرد: در شرایط پاندمی به ناچار به سمت مجازی رفته و آموزش مجازی که در گذشته به عنوان یکی از گزینه ها در حوزه آموزش بود، بعد از همه گیری کووید که یکی از الزامات فاصله گذاری فیزیکی و کم کردن ازدحام بود به آموزش مجازی به صورت الزام و فوریت شکل گرفت.
وی با بیان اینکه در این شرایط باید در زمان کوتاه آمادگی لازم فراهم می شد و برای اجرای این طرح اقدامات زیر ساختی صورت می گرفت، عنوان کرد: اولین کار با توجه به اینکه هر روش اجرا شود باید اصولی باشد؛ معیارها و شیوه نامه براساس ایین نامه و با همکاری اساتید شکل گرفت و در شورای آموزشی ایین نامه تصویب و به اساتید ابلاغ شد و بعد از ابلاغ مهم ترین نکته درست اجرا کردن این مدل آموزشی بود .
رییس دانشکده علوم پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه پس از این مرحله ضوابط و معیارهای پایش برنامه تدوین شد تا براساس نظرات دانشجو، اساتید و مدیران گروه روند پایش انجام شود، عنوان کرد: هر نیم سال تحصیلی با توجه به نتایج ارزشیابی، بازنگری و اصلاحات صورت می گیرد به نحوی که در بازدید مرکز مطالعات دانشگاه در این حوزه فعالیت معاونت آموزشی دانشکده مورد تایید بود.
وی با بیان اینکه آموزش مجازی یکسری زیر ساخت های سخت افزاری و نرم افزاری نیاز داشت، اظهار کرد: در همین راستا هد ست ، وب کم ، مانتیتور سی تاچ تهیه شد و سایر امکانات از نظر زیر ساختی خریداری شد و بعد از این مرحله مسائل نرم افزاری بود.
وی ادامه داد: دو نفر در حوزه های آی تی به جمع کارشناسان اضافه شد تا باتوجه به تجربه های قبلی زمینه برای لینک کردن نرم افزارها و ابزارهای آموزش که مورد استفاده اساتید بود فراهم شود.
دکتر خواجه دلوئی با اشاره به اینکه برای توانمند سازی دانشجویان و اساتید، برای اساتید چندین کارگاه آموزشی برگزار شد ؛ حتی به صورت گاید لاین ها برای دانشجویان هم امکاناتی فراهم شده با بارگذرای فایل ها با کمترین استرس برای آنها انجام شود، گفت: در حوزه روان شناختی با توجه به وضعیت کووید اقامت طولانی مدت دانشجویان در منزل مسائل خلقی را برای آنها ایجاد می کند از همین رو روانشناس و مشاوره بالینی هم در قالب ضبط برنامه آموزشی و برگاری کارگاه ها برای تاب اوری دانشجویان مطالبی را ارائه کرد.
وی با اشاره به اینکه در حوزه معاونت آموزشی نیز دانشکده به دقت شرایط دانشجویان را بررسی می کند تا در صورت مشکلات اینترنتی حقی از دانشجویی ضایع نشود، عنوان کرد: کووید تهدید برای جامعه از جنبه های مختلف است اما شاید یکسری فرصت ها هم داشته باشد.
دکتر خواجه دلوئی بیان کرد: در حوزه آموزش هم بحران کرونا به عنوان تهدید محسوب می شود به ویژه در آموزش پزشکی زیرا این دارای ویژگیهای آموزش های عملی است و در آموزش بالینی یادگیری در حین کار اتفاق می افتد .
وی با بیان اینکه از همین رو در این رشته آموزشی باید با بهره گیری از نظر اساتید پزشکی و کارشناسان آی تی ، روشهای نوآورانه و خلاق بررسی شود تا از محدودیت های حوزه آموزش مجازی کاسته شود، گفت: سالیان زیادی آموزش مجازی جذابیتی برای اساتید نداشت و این الزام باعث شد اساتید در این حیطه مسلط شوند.
دکتر خواجه دلوئی بیان کرد: احتمال شیوع بیماریهای واگیردار دیگری غیر از کرونا در آینده وجود دارد از همین رو بایدزیر ساخت هایی فراهم شود که دانشگاه ها به صورت ساختارمند به این موضوع بپردازند.
مخاطبان برای دریافت فیلم این مصاحبه می توانند به اینجا مراجعه کنند.