مدیر مرکز تخصصی آموزش الکترونیک دانشگاه علوم پزشکی مشهدگفت: در ایام بحران کرونا از طریق سامانههای آموزش مجازی این دانشگاه بهطور متوسط روزانه 200 تا 300 کلاس درس مجازی در قالب 970 درس در هر نیمسال تحصیلی، برگزار شده است.
دکتر رضا اسدی در گفتوگو با وب دا، اظهار کرد: آموزش مجازی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد قدمتی بیش از 14 سال دارد و در سالهای گذشته اولین سامانه مدیریت یادگیری الکترونیکی دانشگاه نصب و راهاندازی شده و همکاری اساتید با آن آغاز گردیده بود، در بدو شروع بحران کووید 19 هم دانشگاه به دنبال تعطیلی کلاسهای درس، اقدام به استفاده از آموزش مجازی بهجای آموزش حضوری کرد.
وی افزود: خوشبختانه همزمان دانشگاه مجهز به سامانههای وبینار نیز برای مدیریت کلاسهای مجازی بود. در طی چند ماه اول، سامانه آموزش مجازی نوید که مورد تایید وزارت بهداشت بود، جایگزین سامانه قبلی گردید و تولید محتوا و کار با آن آغاز شد.
مدیر مرکز تخصصی آموزش الکترونیک دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه کلیه اعضای هیأت علمی و اساتید این دانشگاه که بالغ بر 1431 نفر اعم از رسمی، طرحی، حقالتدریسی و مدعو و همچنین کلیه دانشجوبان به تعداد 9151 نفر در سامانههای آموزشی دانشگاه (مروارید و نوید) ثبتنام شدهاند، خاطرنشان کرد: برنامه آموزش مجازی برای تمامی اساتید و دانشجویان با دو الگوی همزمان و غیرهمزمان آغاز شده و برای آموزشهای غیرهمزمان نیز از ابزارهای سامانه آموزش مجازی شامل گفتوگو، خودآزمایی و تکلیف در کنار منابع استفاده شده است، ضمن اینکه در طی مدت ذکر شده تعداد 11867 تکلیف ارسال شده، تعداد 2558 خودآزمایی برگزار گردیده و تعداد 1315 اتاق گفتوگو تشکیل شده است.
دکتر اسدی اضافه کرد: همچنین تولید محتواهای چندرسانهای در استودیوهای مرکز آموزش مجازی و سپس استودیوهای تاسیس شده در سایر دانشکدهها انجام شده و در طی این مدت حدود 88 هزار محتوای درسی توسط اعضای هیأت علمی دانشگاه برای آموزش دانشجویان عرضه شده است، البته لازم بذکر است که این حجم تولید محتوا، چندین برابر کل محتواهای آموزشی دانشگاه که در همه سالهای پیش تهیه شدهاند بوده که خود یک رکورد بیسابقه محسوب میگردد.
وی با اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی مشهد در تولید محتوای آموزشی در سامانه آرمان نیز فعال بوده و تاکنون بیش از 110 عنوان محتوای آموزشی جهت این سامانه ارسال نموده است، تصریح کرد: در راستای برنامههای آموزشی مجازی همزمان دو سامانه وبیناری، یکی ویژه کلاسهای درس گروههای علوم پایه و یکی ویژه جلسات اداری و گروهای آموزش بالینی راهاندازی شده که در اختیار گروههای آموزشی قرار گرفته است، در ایام بحران کرونا در این سامانهها بهطور متوسط روزانه 200 تا 300 کلاس درس مجازی در قالب 970 درس در هر نیمسال تحصیلی، برگزار شده است.
مدیر آموزش مجازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ذکر این نکته که برنامههای آموزش مداوم در طی این مدت بهصورت منظم و هفتگی بهصورت مجازی برگزار شده و تعداد شرکتکنندگان آن در برخی از جلسات به بیش از 500 نفر رسیده است، تاکید کرد: سامانه آموزش باز دانشگاه به عنوان یک سامانه مدیریت یادگیری الکترونیکی آنلاین با قابلیت ارائه آموزشهای مجازی پیشرفته، مجهز به ماژولهای بهروز یادگیری الکترونیکی برای اموری مانند توانمندسازی اعضای هیأت علمی، کارگاههای آموزشی، دورههای کوتاهمدت و انواع برنامههای آموزش مجازی غیرهمزمان دیگر دانشگاه راهاندازی شده است که تاکنون 28 دوره در آن برگزار شده است.
دکتر اسدی گفت: اساتید دانشگاه در کنار برنامههای آموزشی مجازی از خلاقیتهای زیادی برای برگزاری بهتر فرآیندهای آموزشی استفاده کردهاند که از جمله آنها میتوان به آزمونهای مبتنی بر ویدیو، وبینارهای تعاملی، وبینارهای دارای گروههای مباحثه، آموزش آنلاین از طریق هدبند آموزشی و استفاده از پتانسیل شبکههای اجتماعی اشاره کرد.