معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با توجه به نیاز کشور به تولید دانش و نقش انکار ناپذیر پژوهش در توسعه همه جانبه توجه ویژه ای به مقوله "پژوهش در آموزش" داشته است.
مسئول واحد پژوهش در آموزش مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: امسال با هماهنگی معاونین آموزشی و پژوهشی برای نخستین بار شیوه نامه انتخاب پژوهشگر برگزیده در محور پژوهش در آموزش به اجرا درآمد که پس از اعلام فراخوان، امتیاز متقاضیان براساس شاخص های تدوین شده بررسی شد که در این میان دکتر مهدی فروغیان عضو هیأت علمی گروه طب اورژانس در جشنواره هفته پژوهش و فناوری دانشگاه و در محور "پژوهش در آموزش" برگزیده شده و مورد تقدیر قرار گرفت.
دکتر مجید خادم رضائیان خاطرنشان کرد: در راستای رسالت اصلی معاونت آموزشی دانشگاه، مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، درصــدد اســت تـا باگسترش فرهنگ تحقیق در آموزش و هدفمند کردن آن و حمــایت از تحـقـیـــق در دانشـکده ها ، ضمن برطرف نمودن مشکلات و نیازهای آموزشی دانشکده ¬ها و دانشگاه، گام مؤثری را در جهت ارتقای کیفیت آموزش برداشته و بستر مناسب برای تصمیم گیری های آموزشی با استفاده از نتایج طرح های کاربردی را فراهم آورد.
چراغ پژوهش در آموزش روشن شده است
استادیار گروه طب اورژانس و برگزیده محور "پژوهش در آموزش" جشنواره پژوهشی سال جاری در این خصوص بیان داشت؛ دانشگاه علوم پزشکی مشهد دیدگاه مثبتی به مقوله پژوهش در آموزش دارد و حمایت های خوبی از جانب معاونت آموزشی در این موضوع انجام می شود.
دکتر مهدی فروغیان نقطه عطف جشنواره پژوهشی امسال را وجود حیطه جدید "پژوهش در آموزش" دانست و افزود؛ یکی از چالش های مباحث آموزشی وجود مشکلات و مسایلی آموزشی است که روزانه با آنها برخورد داریم ولی بصورت علمی و پژوهشی برای برطرف کردن آنها کاری انجام نمی شود، چرا که اکثر پژوهش های ما در مقوله های بالینی و درمانی است.
وی تصریح کرد: پژوهش های بالینی انگیزه بیشتری را برای پژوهشگران و اساتید ایجاد می کند، چرا که مجلات علمی با جایگاه و شاخص های (index)بالایی برای درج مقالات آنها وجود دارد اما در عوض در موضوعات پژوهش در آموزش مجلات معتبر انگشت شمار بوده و عمده رتبه بندی این مجلات در حد مقاله علمی پژوهشی است، و این یکی از عواملی است که باعث می شود پژوهشگران تلاش خود را برای مقوله های بالینی صرف کنند.
این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه امسال چراغ پژوهش در آموزش برای علاقه مندان به این حیطه روشن شده است تاکید کرد؛ توجه مطلوب به فعالیت های تحقیقی اساتید در این زمینه و در نظر گرفتن امتیاز مناسب برای تهیه مقالات با موضوعات پژوهش در آموزش و تاثیر گذاری این امتیازات در ارتقاء اساتید از جمله مواردی است که می تواند باعث ایجاد انگیزه در اساتید علوم پایه و بالینی شود تا در راستای رفع مشکلات و مسایل آموزشی که درگیرش هستند فعالیت های تحقیقی انجام داده و نتایج کاربردی برای آموزش بهتر دستیاران،کارورزان و کار آموزان حاصل شود.
خبرنگار: سید جواد نظری هاشمی