وزیر بهداشت:آموزش باید از سمت بیمارمحوری به سلامت‌محوری حرکت کند

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: آموزش باید از سمت بیمارمحوری به سلامت‌محوری حرکت کند و آموزش‌ها مبتنی بر متن هم باید به آموزش‌های مبتنی بر نیاز جامعه تبدیل شود.

به گزارش وب دا، دکتر بهرام عین‌‌اللهی در آیین اختتامیه شانزدهمین دوره جشنواره آموزشی شهید مطهری، اظهار کرد: ما در دانشگاه‌های نسل اول به دنبال تربیت متخصص، نسل دوم متخصص و دانشمند و نسل سوم، متخصص دانشمند و کارآفرین هستیم تا نیاز مردم را تامین نماید.

وی تصریح کرد:در گذشته به دنبال یادگیری غیراصولی بودیم که استاد می‌گفت و دانشجو می‌نوشت، اما در شیوه جدید آموزشی تحرک دانشجو را هم داریم تا آموزش‌ها به‌صورت فعال‌ و اثربخش باشند.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه آموزش باید از سمت بیمارمحوری به سلامت‌محوری حرکت کند، خاطرنشان کرد: آموزش‌ها مبتنی بر متن باید به آموزش‌های مبتنی بر نیاز جامعه تبدیل شود و دانشکده‌های مختلف علوم پزشکی باید در کنار تدریس، پوشش قابل توجه نیازهای منطقه تحت پوشش خود را داشته باشند، به‌طور مثال دانشکده بهداشت باید در کنار تدریس روی موضوع بهداشت منطقه هم کار کند.

دکتز عین‌اللهی با ذکر این نکته که ما به برکت انقلاب شکوهمند اسلامی از ظرفیت قابل توجهی در حوزه سلامت برخوردار هستیم، تاکید کرد: ما از سال ۱۳۶۵ تاکنون افتخارات بی‌شماری در بخش‌های مختلف حوزه سلامت کسب کردیم و نام اساتید و متخصصان ایرانی در بسیاری از رشته‌ها و تخصص‌ها به‌خوبی می‌درخشد.

وی اضافه کرد: با تلاش دانشگاه‌های علوم پزشکی به شاخص بالای ۷۴ درصد در بحث امید به زندگی رسیده‌ایم، ضمن اینکه روند مرگ نوزادان هم به نسبت زمان قبل از انقلاب شکوهمند اسلامی کاهش بسیار داشته است و با ثبت ۷۸ هزار ۱۸۴ مقاله رتبه اول را به لحاظ تعداد مقالات کسب کردیم.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی افزود: ما می‌توانیم به عنوان یک سازمان بین‌المللی تا ۱۰ سال سایر دانشگاه‌های منطقه تحت پوشش را مدیریت کرده و اعتباربخشی داشته باشیم.

دکتر عین‌اللهی با تاکید بر اینکه تمامی نیروهای بخش‌های مختلف حوزه سلامت از نگهبان درب ورودی تا پزشک جراح در بحث سلامت جامعه و رفع مشکل بیماران نقش‌آفرین هستند، گفت: ما همچنین باید از تکنولوژی روزدنیا در درمان‌ بیماران استفاده کنیم و نمونه موفق آن هوش مصنوعی است و در همین خصوص سمیناری در هفته آینده در جزیره کیش برگزار خواهد شد.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه موضوع شبیه‌سازی در حوزه سلامت همواره مورد تاکید بوده است، بیان کرد: در این خصوص مشهد جزو شهرهای پیشگام کشور بوده و باید استفاده از شیوه سیمولاتور هم در تمامی درمان‌ها و تخصص‌ها مورد توجه واقع شود.

دکتر عین‌اللهی تصریح کرد: موضوع تلمدیسین و پزشکی از راه دور از اهمیت بسیاربالایی به‌خصوص در درمان به‌موقع مناطق محروم و کم‌برخوردار برخوردار است و نمونه بارز آن در پاندمی کرونا دیده شد و معتقدیم که استفاده از این شیوه در موضوعات اورژانس، بیماری‌های واگیر، مشکلات کدهای ۲۴۷ و ۷۲۴ و غیره بسیار اثربخش است و دانشگاه علوم پزشکی مشهد یکی از موفق‌ترین مجموعه‌های دانشگاهی کشور در این خصوص بوده است.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی افزود: مقام معظم رهبری بر مهار تورم و رشد تولید تاکید کردند و ما معتقدیم که باید در تولیدات بخش‌های مختلف حوزه سلامت و با وجود داشتن نخبگان و دانشمندان بسیار در این حوزه خودکفا باشیم، حتی آماده‌ایم اختیار تام به دانشگاه علوم پزشکی مشهد که از توانمندی بسیار بالایی برخوردار است مدیریت این حوزه را بدهیم.

دکتر عین‌اللهی با اشاره به اینکه باید روی موضوع هوش مصنوعی بیش از پیش کار شود، بیان کرد: ما معتقدیم باید از به‌روزترین شیوه‌های بهداشتی و درمانی استفاده کنیم تا تمامی مردم از خدمات یکسان و باکیفیت برخوردار باشند، همانند طرح پزشکی از راه دور که موجب انجام مناسب‌ترین اقدام در محل شد و با این شیوه ساکنان مناطق محروم و کم‌برخوردار هم از ظرفیت تمامی پزشکان در جهت درمان بیماری‌شان بهره‌مند شدند.

پرچم آموزش به عنوان ستون اصلی حوزه‌های دانشگاهی باید همواره برافراشته باشد

در این مراسم دکتر جلیل توکل‌افشاری، سرپرست معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و دبیر اجرایی شانزدهمین دوره جشنواره آموزشی شهید مطهری، تصریح کرد: یاد و خاطره استاد شهید مرتضی مطهری را گرامی می‌داریم، شخصیت ارزنده‌ای که پدرانه، دلسوزانه و عاشقانه با دانشجویان ارتباط می‌گرفت.

وی اضافه کرد: تعامل شهید مطهری با گروه‌های مختلف جامعه به‌ویژه دانشجویان زبانزد بود و ما افتخار می‌کنیم که زیر نظر اساتیدی فرهیخته و ارزشمند درس آموختیم.

سرپرست معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ذکر این نکته که آموزش به عنوان ستون اصلی بوده و هست، تاکید کرد: تمام حوزه‌های دانشگاهی تحت تاثیر حوزه آموزش بوده و ما معتقدیم که باید پرچم آموزش همواره برافراشته باشد و در این مسیر باید با تمام توان تلاش و کوشش کرد.

دکتر توکل‌افشاری افزود: شانزدهمین دوره جشنواره آموزشی شهید مطهری با تلاش تمامی مسئولان امر به بهترین شکل ممکن برگزار شد که قدردان تمامی این عزیزان هستیم و باید بگوییم که فرآیند آموزش تنها نباید در هفته آموزش معنا شود و اساتید و معلمان باید همواره در این مسیر آخرین آموزه‌ها را فراگیرند و متناسب با نیاز جامعه به دانش‌آموزان و دانشجویان خود بیاموزند.

وی با تاکید بر اینکه شهید مطهری الگوی بارز و شاخص تمامی اساتید و معلمان است، گفت: ما معتقدیم که باید در حوزه آموزش‌ به‌گونه‌ای عمل نماییم که تاثیرات آن در دیگر حوزه‌ها به‌خوبی نمایان باشد.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد در همایش کشوری آموزش پزشکی با ۳۲ رویداد ارتقاء خوبی نسبت به دوره قبل داشته است

در ادامه این مراسم دکتر رضا اخوان، مدیر EDC دانشگاه علوم پزشکی مشهد و دبیر علمی شانزدهمین دوره جشنواره آموزشی شهید مطهری، بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی مشهد در همایش کشوری آموزش پزشکی با ۳۲ رویداد ارتقاء خوبی نسبت به دوره قبل داشته است و در قسمت جشنواره دانشگاهی شاهد ارتقاء رویداد از ۲۰ رویداد به ۳۴ رویداد بودیم.

وی اضافه کرد: ۷۵ ساعت رویداد با حضور ۲۴۷۹ نفر برگزار شد که به تفکیک ۱۰۵۳ نفر عضو هیات علمی، ۸۲۳ نفر دانشجو و ۶۰۴ نفر کارشناس آموزشی بودند.

مدیر EDC دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ذکر این نکته که ما همواره بر پیشرفت‌های آموزشی با اجرای برنامه‌های مناسب و اثربخش تاکید داریم، خاطرنشان کرد: افزایش ۵۰ درصدی تعداد رویدادهای جشنواره شهید مطهری، حضور پررنگ ستاد و مدیریت مختلف معاونت آموزشی، طراحی ۲ مسابقه دانشجویی، طراحی پانل اختصاصی، مشارکت بیمارستان‌های آموزشی در اجرای رویداد، حضور پررنگ تیم دانشجویی در امور اجرایی و علمی از ویژگی‌های مهم جشنواره امسال بوده است.

اسناد بالادستی به عنوان محور برنامه‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد قرار گرفت

همچنین ابوالفضل خواجوی راد، معاون سابق آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم در این مراسم، گفت: شهید مطهری در جمله ارزشمندی عنوان می‌کند که هیچ موجودی به اندازه انسان نیازمند به ساخته شدن نیست و هیچ موجودی به اندازه انسان قابل ساخته شدن نیست و هیج موجودی اندازه انسان ارزش ساخته شده‌اش یا ساخته نشده‌اش اینقدر تفاوت ندارد.

وی افزود: ما نباید جایگاه و شان معلمی را آلوده به مسائل سطحی کنیم و از ظرفیت اساتید فرهیخته در جهت پرورش پزشکان آینده جامعه به‌خوبی استفاده نماییم.

معاون سابق آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص جایگاه ارزشمند علم و معلم به آیه اقرا باسم ربک الذی خلق اشاره کرد و گفت: خداوند جایگاه تعلیم و تعلم را به خود اختصاص داده و در آیه دیگری نبی مکرم اسلام(ص) را در جایگاه تعلیم و تعلم قرار می‌دهد و در جایی دیگر برای انسان کرامت و ارزش قائل است. 

دکتر خواجوی‌راد خاطرنشان کرد: ما محور برنامه‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد را قراردادن اسناد بالادستی، برنامه جامع عدالت، تعالی و بهره‌وری در آموزش علوم پزشکی بیان کردیم و بر تقویت ساختار مدیریت‌ها، پیگیری اصلاحات و تکمیل تشکیلات گروه‌های آموزشی، برگزاری جلسات متعدد در بخش‌های آموزشی و ارتباط با گروه‌ها و دانشکده‌ها، آموزش حوزه نرم افزاری و نخبگانی،‌ تعامل سازنده با وزارتخانه و دانشگاه‌ها و سایر سازمان‌های ذی‌ربط، برگزاری برنامه‌های مشترک با دانشگاه فردوسی، توسعه بین‌المللی سازی آموزش علوم پزشکی مشهد، ارتقای سطح کرامت و ارزش انسانی، تقویت ارائه خدمات الکترونیک در مدیریت را از جمله اقدامات توسعه کیفی و کمی آموزش دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کردیم.

تقدیر از ۱۲۳ برگزیده آموزشی دانشگاهی، استانی، منطقه‌ای و کشوری

در پایان این مراسم ۱۲۳ برگزیده آموزشی دانشگاهی، استانی، منطقه‌ای و کشوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد و کلان منطقه ۹ آمایشی کشور مورد تقدیر واقع شدند.

در این مراسم از یک استاد فوت شده، ۱۶ استاد بازنشسته، ۲۴ استاد برگزیده آموزشی، ۵۱ عضو هیات علمی ارتقاء یافته، صاحبان ۱۲ فرآیند برتر آموزشی ( ۳ برگزیده ملی و ۹ برگزیده استانی جشنواره شهید مطهری)، ۲ برگزیده جایزه تداوم وزارتخانه، صاحبان ۱۱ فرآیند آموزشی برتر کلان منطقه ۹ آمایشی کشور و ۶ برگزیده مسابقات دانشجویی توسط وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تقدیر به عمل آمد.

159.jpg - 99.85 kB

160.jpg - 64.48 kB

اطلاعات تماس سامانه خبری وب دا

Image
آدرس: مشهد، خیابان دانشگاه، ساختمان قرشی
کد پستی :۹۱۷۷۸۹۹۱۹۱
نمابر: ۳۸۴۳۶۸۲۷ ۰۵۱
رایانامه :webda@mums.ac.ir
سامانه پیام کوتاه: ۳۰۰۰۲۱۹۱
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image