دکتر زهرا چایچی، متولد سال 1369 در شهرستان زابل، عضو هیات علمی و استادیار گروه اطفال دانشگاه علوم پزشکی مشهد، یکی از جوان ترین اساتید این مجموعه است که پس از اتمام دوره تخصص، در سن 29 سالگی و همزمان با کسب رتبه برتر بورد تخصصی ( پنج درصد برتر) در سال 1398، به عنوان عضو هیات علمی جذب دانشگاه علوم پزشکی مشهد شده و فعالیت های آموزشی و درمانی خود را در بیمارستان فوق تخصصی کودکان اکبر دنبال می کند، این استاد جوان طی سال جاری، در نظرسنجی آزمون پایان بخش کارآموزان و کارورزان گروه اطفال نیز با کسب بالاترین رأی، از سوی دانشجویان خود به عنوان استاد برتر آموزشی معرفی گردید. پایگاه خبری وبدا در راستای انجام مصاحبه و آشنایی بیشتر با اساتید هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گفتگویی با این استاد جوان داشته که شرح آن را در ادامه می خوانید:
وب دا: با سپاس از حضور شما در این مصاحبه، لطفا معرفی بیشتری از خود برای مخاطبان این گفتگو داشته باشید؟
دکتر زهرا چایچی هستم، عضو هیات علمی و استادیار گروه کودکان دانشگاه علوم پزشکی مشهد، باعث افتخار بنده است که در ایام مصادف با میلاد حضرت زهرا (س)، مهمان سایت خبری وبدا در این گفتگو هستم و اجازه میخواهم که در ابتدای صحبت، ضمن تبریک این ایام خجسته به تمام مادران و همسران عزیز سرزمینمان ایران، این جمله زیبا را تقدیم نگاه پرمهرشان کنم که؛ « مادر، یاسها عطرشان را از بوی تن تو به عاریت میگیرند و به حق که تو زیبنده وعده راستین « الجنه تحت الاقدام امهات » هستی.
من متولد سال 1369 در شهرستان زابل هستم و در خانوادهای فرهنگی به دنیا آمدم. دلیل سکونت ما در شهرستان زابل هم شرایط کار پدر و مادرم بود، که هر دو به عنوان معلم در این شهر خدمت می کردند. دوره ابتدایی تا دبیرستان را در شهر زابل گذراندم و مقطع پزشکی عمومی را نیز در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان پذیرش شدم ، با اتمام این دوره به صورت استریت دوره تخصص را در دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال ۹۵ آغاز کردم و سال ۹۸ با توجه به اینکه جزو دانشجویان پنج درصد برتر بورد تخصصی بودم به عنوان عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد استخدام شدم و در واقع در سن ۲۹ سالگی به عنوان جوانترین عضو هیئت علمی به جمع اساتید این دانشگاه پیوستم، اکنون هم به مدت پنج سال است که به عنوان استاد یار در این مجموعه خدمت میکنم.
وب دا: در خصوص دوران تحصیل و فعالیت کاری خود در دانشگاه علوم پزشکی مشهد توضیحاتی بفرمایید؟
من دوره دانشجویی را در خدمت اساتید محترم گروه اطفال دانشگاه علوم پزشکی مشهد بودم و بلافاصله بعد از اعلام رتبه، اساتید به بنده لطف داشتند و با پیگیریهای ایشان زمینه هیئت علمی شدن من در این مجموعه فراهم شد، در واقع همزمان با دوران کرونا بود که من فعالیتم را در بیمارستان اکبر آغاز کردم و به صورت متوالی هر روز در حال ویزیت بیماران کرونایی اطفال بودم؛ برهه زمانی بسیار سخت، اما شیرینی بود، چون من علاقه زیادی به کودکان دارم و شاید سختترین روزها را با عشق به کودکان میگذراندم و این برای من لذت بخش بود.
وبدا: یکی از دستاوردهای ارزشمند شما در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد کسب عنوان استاد برتر آموزشی در سال جاری بود در این خصوص نیز توضیحاتی بفرمایید؟
بله، بر اساس ارزیابی که از دانشجویان گروه اطفال در سال جاری انجام شد بنده به عنوان استاد برتر آموزش گروه جنرال معرفی و مورد تقدیر قرار گرفتم.
وب دا: از نگاه شما وجه تمایز کار در حوزه اطفال با بزرگسالان در چیست؟
کار با اطفال اگرچه سختیهایی دارد، اما صداقتی که بر وجود کودک حاکم است، حتی در بیماری هم خود را نشان میدهد و کودک اگر حالش مساعد نباشد این را به خوبی نشان میدهد. زمانی هم که با درمان، وضعیتش تغییر میکند،؛ اعم از اینکه حالش بهتر شود یا بدتر این موضوع کاملا مشهود است و این جنبه کار با اطفال از نگاه من خیلی زیباست، از سوی دیگر برخورد با پدر و مادران و به خصوص مادرانی که همیشه و حتی بهتر از خود طفل میتوانند، شرح حال او را به ما بگویند و بر همین اساس هم خیلی از اوقات ما به صحبتهای مادر استناد میکنیم و این برای ما کمک کننده است.
وب دا: با توجه به تجربه تحصیل و کار در فضای دانشگاه علوم پزشکی مشهد شرایط آموزشی درمانی و پژوهشی این مجموعه را چطور ارزیابی میکنید؟
گروه اطفال دانشگاه علوم پزشکی مشهد از بهترین آموزشها در سطح کشور برخوردار است و گواه آن هم تمایل زیاد دستیاران برای ورود به این گروه است، به عنوان مثال دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال جاری ۲۵ دستیار پذیرش کرد که بیش از ظرفیت مورد انتظار ما بود و این باعث افتخار گروه اطفال دانشگاه علوم پزشکی مشهد است که هر ساله ظرفیتهای آن خالی نمیماند و حتی دانشجویان انتقالی به مشهد نیز داریم که این نشان از آموزش خوب گروه اطفال دارد. کسب رتبههای برتر دستیاران گروه اطفال در آزمون بورد تخصصی نیز در هر سال، نشانگر سطح مطلوب آموزش در دانشگاه ما است.
در حوزه درمان نیز با توجه به اینکه دانشگاه علوم پزشکی مشهد سانتر شرق کشور است و تمام بیماران از استان های شرق کشور، به مراکز درمانی این دانشگاه مراجعه دارند به لحاظ تعداد کیسهای درمانی شرایط مطلوبی دارد و حتی نادرترین کیسهای ژنتیکی؛ به ویژه در بیمارستان اکبر پذیرش میشوند. همین طور در حوزه پژوهش، هم معاونت آموزش- پژوهش بیمارستان و هم گروه اطفال و واحد توسعه بالینی بیمارستان اکبر، آموزشهای پژوهشی دارند و همچنین کانالی در تلگرام ایجاد شده که هم برای اساتید و هم دستیاران آموزشی در جنبه پژوهشی کاملاً بارز است و از این جهت کمبودی در گروه اطفال احساس نمیشود.
وب دا: با توجه به جایگاه خود به عنوان یک استاد در دانشگاه، نقش اساتید را در تربیت نیروهای انسانی تا چه حد مهم ارزیابی میکنید؟
در حال حاضر ما با نسلی روبرو هستیم که شاید شیوههای قدیمی آموزش، برای آنها چندان کارساز نباشد، چون دانشجویان ما به روزترین آموزشها را با بهرهگیری از هوش مصنوعی در اختیار دارند و نقش ما در واقع نقش یک راهنما است و اینکه به آنها کمک کنیم به سمت یک آموزش صحیح هدایت شوند؛ یعنی استفاده از هوش مصنوعی در کنار آموزشهای به روز و بهرهگیری از نرمافزارهای موجود.
بنابراین نقش استاد بیشتر در قالب یک راهنما تعریف میشود و روشی که در گذشته مرسوم بود و استاد به عنوان متکلم وحده در کلاس صحبت میکرد، تقریباً منسوخ شده و البته روش کارامدی هم نیست. ما همواره سعی میکنیم در فرایند آموزشها به صورت گروهی و مشارکتی عمل کنیم به نحوی که دانشجوی مداخله و صحبت داشته باشد و در بالین بیمار حضور یابد و همزمان از نرمافزارهای به روز در آموزش استفاده کند.
وب دا: پیشنهاد شما برای هر چه بهتر شدن شرایط آموزش در دانشگاه چیست؟
چنانچه کلاسها و کارگاههای استدلال بالینی که دانشجویان ما را به سمت آموزش و درمان بر پایه استدلال بالینی سوق میدهد، افزایش یابد این مهمترین وجه درمان و خدمت به بیماران خواهد بود، چون دانشجو باید بیاموزد که بر اساس بالین استدلال داشته باشد و بر اساس آن تشخیص افتراقی را مطرح و در نهایت درمان صحیح را ارائه کند. خوشبختانه بیمارستان اکبر در بین مراکز درمانی دانشگاه که در حوزه اطفال خدمت رسانی میکنند، جزو اولین مراکز آموزشی بود که از دوران کرونا کارورزان و کارآموزان را در یک فضای آموزشی جدا قرار داد و از تمام ابزارهای آموزشی مورد نیاز برای این منظور استفاده میکند.
وب دا: به عنوان یک استاد برتر آموزشی چه درخواست یا پیشنهادی برای مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مشهد دارید؟
از مسئولان محترم دانشگاه درخواست دارم که در جذب استادیاران جوان توجه و اهتمام بیشتری داشته باشند، چون استادیاری که حدود ۵ سال در این سیستم حضور دارد و به فضای آن از جهات مختلف اشراف پیدا کرده، قطعاً میتواند یکی از گزینههای مطلوب برای خدمت در مجموعه باشد، ضمن اینکه دستیاران ما معمولا با این انگیزه وارد سیستم میشوند که در نهایت بتوانند به عنوان استادیار در این مجموعه مشغول به کار شوند و آینده شغلی داشته باشند. البته از زمان ریاست آقای دکتر شبستری حمایتهای بسیار خوبی از استادیاران جوان انجام شده و همینطور با حمایت های بی دریغ مدیر گروه اطفال، استاد دکتر آخوندیان این پشتیبانی ها به نحو مطلوبی در حال انجام است و همین اقدامات مایه دلگرمی ما است، اما موضوع جذب استاد یاران از جمله مواردی است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
وب دا: نقش خانواده را در کسب موفقیتهای تحصیلی و شغلی خود چطور ارزیابی میکنید؟
قطعاً خانواده مهمترین حامی فرد در مسیر پیشرفت هستند و زمانی که یک فرد به خانواده خود دلگرم باشد، سختیها را بهتر تحمل میکند و مسیر پیشرفت او هموارتر خواهد بود، من هم این فرصت را داشتم و دستبوس پدر و مادرم هستم که حضورشان در تحقق جایگاه امروز من، بسیار موثر و کمک کننده بود و بینهایت از ایشان سپاسگزارم.
وب دا: آیا در بین بیماران مراجعه کننده به بیمارستان اکبر مواردی وجود دارد که ناچار به ارجاع آنها به سایر مراکز درمانی کشور باشید؟
خیر، حداقل در بیمارستان اکبر، بنده چنین موردی را سراغ ندارم و حتی شاهد هستیم که از سایر شهرهای کشور؛ هم در بخش اورژانس و هم در بخش آی سی یو پذیرش بیمار انجام میشود و اساتید توانمند ما با بهرهگیری از تجهیزات مطلوب، پاسخگوی همه این مراجعان هستند.