هدفگذاری و داشتن مطالعه مستمر، تأثیر بسزایی در کسب موفقیت در آزمون جامع کشوری علوم پایه دارد
دانشجوی رتبه اول آزمون علوم پایه پزشکی کشور با اشاره به عوامل موفقیت خود در این آزمون گفت: هدف گذاری و برخورداری از یک شیوه مطالعه مستمر میتواند در آمادگی فرد برای شرکت در آزمون و کسب رتبه برتر تاثیر بسزایی داشته باشد.
سید علی معتمد الشریعتی دانشجوی ترم ۵ دانشکده پزشکی مشهد که در مهر ماه سال ۱۴۰۱ با رتبه ۱۷ کشوری وارد این دانشکده شده و در هر چهار ترم علوم پایه در جمع دانشجویان برتر ورودی قرار گرفته و این موفقیت خود را با کسب رتبه نخست در آزمون جامع کشوری علوم پایه در شهریور ماه سال جاری تکمیل نموده است در گفتگو با وب دا توضیحاتی را در خصوص فرایند طی شده تا کسب این افتخار ملی ارائه و اظهار کرد: آزمون جامع کشوری یکی از آزمونهای استاندارد است که هدف آن سنجش پایه علمی دانشجویان است و دارای ۲۰۰ سوال میباشد که در پایان ترم ۴ یا ۵ برگزار و قبولی در آن برای ادامه تحصیل دانشجویان در دوره فیزیوپات التزام دارد.
وی ادامه دا:د مزایای این آزمون ( جدا از پاس شدن اجباری)، آن است که رتبههای اول تا سوم آزمون، از طرح پزشکی عمومی معاف میشوند و دانشجویانی که در فهرست دو و نیم درصد برتر کشوری در این آزمون قرار بگیرند میتوانند به صورت استریت و بلافاصله در آزمون دستیاری شرکت کنند.
این دانشجوی برتر علمی همچنین گفت: به دانشجویانی که قصد دارند در آینده در این آزمون کشوری شرکت کنند توصیه میکنم که در ابتدای امر هدف گذاری داشته باشند و بدانند که از این آزمون چه میخواهند؟ ( آیا صرفاً پاس شدن آزمون برای آنها مهم است یا اینکه دو و نیم درصد باشند و یا کسب رتبه برتر) و در گام دوم مطالعه مستمر و تدریجی را داشته باشند تا به آنها فشار وارد نشود، چون این آزمون خیلی متفاوت با کنکور و بسیار حجیم است، بنابراین برای مطالعه محتوای آن نیاز به یک برنامه زمانبندی و مستمر میباشد، ضمن اینکه از کارکردن سوالات آزمونهای گذشته غفلت نکنند، چون واقعاً منبع خوبی ست و اغلب نکات مهم در آنها آمده است.
رتبه نخست آزمون جامع کشوری علوم پایه در همین ارتباط اضافه کرد: با توجه به حجیم بودن دروس علوم پزشکی و این نکته که به خاطر سپردن تمام مطالب دشوار و چه بسا ناممکن است، به نظر میرسد که تنها یک مطالعه مداوم میتواند به تسلط هرچه بهتر فرد بر مطالب کمک کند و من از همان ترم اول در کنار دروس تدریس شده، نمونه سوالات آزمون جامع را نیز کار میکردم و نکاتی که به نظرم اضافه بر محتوای درسی بود را یادداشت میکردم و نهایتاً این سبب شد که در فرصت ۷ هفتهای منتهی به آزمون توشه خوبی داشته باشم و با نکات پرتکرار آزمون آشنا باشم.
سید علی معتمد الشریعی به نقش حمایتی خانواده و اساتید خود در این موفقیت نیز اشاره کرد و گفت: قطعاً حمایتها و همدلی خانواده در کسب موفقیتهای من در طول سالهای گذشته موثر بوده و از خانوادهام سپاسگزارم که با ایجاد یک فضای آرام و امن و راهنمایی من، کمک کردند تا مسیر موفقیتهایم تسهیل شود. همچنین نقش اساتید و مسئولان دانشکده را در این موفقیت بسیار پررنگ میبینم و از همه این عزیزان سپاسگزارم؛ چه اساتیدی که از طریق تدریس خوبشان به من کمک کردند و چه اساتیدی که منابع کمک آموزشی را در اختیار من گذاشتند و همچنین اساتیدی که به من انگیزه و امید دادند که قطعاً همین امر سبب شد که در راس همه چیز به خودم باور داشته باشم.
وی در سخن پایانی خود، بر استاندارد بودن آزمون جامع کشوری علوم پایه تاکید کرد و در عین حال گفت: در آزمون امسال سوالاتی از رفرنسهای قدیمی در آزمون آمده بود که البته با عنایت سازمان سنجش علوم پزشکی این سوالات حذف شد، اما خیلی خوب بود که قبل از آن به نحوی عمل میشد که این سوالات در آزمون وارد نمیشد و نکته دیگر اینکه در آزمون ۲۰ سوال از دروس بهداشت طراحی شده بود که مربوط به اصول خدمات سلامت و اصول اپیدمیولوژی بود و در حالیکه درس اصول اپیدمیولوژی یک درس دو واحدی است و مطالب آن حجیمتر است، تعداد سوالات آن از درس اصول خدمات سلامت که سبکتر است و یک و نیم واحد میباشد بیشتر بود، لذا در این خصوص هم به نظر میرسد که نیاز است یک تعادل بین دروس و سوالات آن در آزمون جامع کشوری علوم پایه برقرار بشود.