نشست آموزشی ژورنال کلاب استدلال بالینی (clinical reasoning ) به همت مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی با حضور جمعی از اساتید و دانشجویان تخصصی گروه داخلی برگزار شد.
به گزارش وب دا، مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی اظهار داشت: : بیش از صد سال است که از ژورنال کلاب به عنوان روشی برای آموزش پزشکی استفاده می شود و این روش در حال حاضر در مراکز آموزش پزشکی و برنامه های آموزشی دستیاران تقریبا در تمام زمینه ها دیده می شود، بر این اساس مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی تدابیر و برنامه هایی را پیش بینی کرده است تا دوره های ژورنال کلاب به صورت فرآیندی مستمر، منظم و با هدف معین بسط پیدا کند و سبب ارتقاء کیفیت آموزش باشد.
دکتر سرآبادانی افزود: ژورنال کلاب در حال حاضر به عنوان روشی برای آموزش تفکر انتقادی، تشویق برانجام اقدامات بالینی برمبنای روش پزشکی مبتنی بر شواهد، آموزش طراحی تحقیق، آمار زیستی و اپیدمولوژی به کار گرفته می شود، همچنین ژورنال کلاب برای انتقال مفاهیم به اعضای هیآت علمی و رزیدنت های بالینی نیز استفاده می شود که این نوع از ژورنال کلاب به منظور ارائه مقالات در مورد روش های آموزشی ، ارزشیابی و بحث و تحلیل در مورد آن استفاده می شود.
وی افزود؛ این جلسات معمولا توسط یک عضو هیات علمی بالینی و یک متخصص آموزشی هدایت می شود ومقاله هایی انتخاب می شوند که مشکلات و چالش های اعضاء در زمینه ی آموزش و یادگیری را منعکس کنند.
دکتر سید رضا موسوی دانشیار گروه داخلی و مدرس این کارگاه که در بخش داخلی بیمارستان امام رضا(ع) برگزارشد، ضمن ارائه مقاله ای در راستای استدلال بالینی اظهار داشت: روشهای استدلال بالینی روشهایی شناختی هستند به معنای تنظیم کردن اطلاعاتی که پزشک از بیمار بدست می آورد تا بتواند تشخیص و به تبع آن درمان درستی داشته باشد .
در بخش دیگری از این جلسه دکتر مصطفی جعفری عضوهیأت علمی گروه داخلی گفت: پزشکی که تشخیص درستی داشته باشد پزشک خوب قلمداد می شود و تمام لحظات یک پزشک با تشخیص آمیخته است که این مسئله هسته ی اصلی طبابت است و خطاهای شناختی با تداخل در فرآیند تشخیص آن را دچار اشکال می کند و با درمان این خطاهای شناختی می توان تشخیصی عاری از اشکال انجام داد.
وی ادامه داد: پزشکان امروزه را می توان با توانایی استدلال بالینی شان شناخت و ریشه استدلال بالینی از روانشناسی شناختی( cognative psychology )اقتباس شده است که شاخه ای از روانشناسی است و به موضوع فهم و ادراک می پردازد.