معاون آموزشي دانشگاه علوم پزشكي مشهد گفت: تلاش داریم تا با طراحي و ساخت فضاهاي مجازي و شبيه سازي شده در جهت ایجاد كلينيك و بيمارستان مجازي در مركز جامع مهارتهاي باليني اقدام کنیم.
دكتر محمد اعتضاد رضوي در گفتگو با وب دا؛ با اشاره به آغاز فعالیت بخش شبیه سازهای جراحی و اندوواسکولار مركز جامع مهارتهاي باليني و فناوريهاي نوين آموزشي، گفت: در این مرکز چهار دستگاه سميلاتور از شركت ايدوس به صورت آزمايشي راه اندازي شد؛ تا اساتيدي كه با رشتههاي مختلف در حوزه اعمال جراحي لاپاراسكوپي، آندووسكولار (قلب، مغز و ساير اعمال) مرتبط هستند بتوانند از اين فرصت استفاده كنند.
وي ادامه داد: در ميان سمیلاتورهاي مستقر شده در اين مركز نمونه مانكن بيولوژيكي وجود دارد؛ كه تقريبا تمام وضعيت هاي نرمال هموديناميك را در آن مي شود لحاظ كرد و براي سطوح مختلف فراگيران قابل استفاده است.
معاون آموزشي دانشگاه علوم پزشكي مشهد بيان داشت: اين مركز به صورت آزمايشي در اتاق عمل قديمي بيمارستان امام رضا(ع) كه قديمي ترين اتاق عمل جراحي در استان خراسان است راه اندازي شد.
دكتر اعتضاد رضوي متذكر شد: اين مركز تلاش دارد آموزشهاي دانشگاهي و ملي منطقهاي را در حوزه آموزشهايسميلاتور يا آموزشهاي شبيه سازي شده مهارتي در حوزه پزشكي و جراحي انجام دهد و متعاقب آن به دنبال اين هستيم تا محلهايي را براي انجام اعمال جراحي بر روي حيوانات(وت لب) طراحي كنيم.
وي از ساخت تدريجي بيمارستان و كلينيك مجازي در ساختمان فوق خبر داد و خاطر نشان كرد: در ساير قسمتهاي اين مركز تلاش داريم فضاهاي مجازي و شبيه سازي شدهاي را به منظور كلينيك و بيمارستان طراحي و دانشجويان و دستياران را در محيطهاي شبيه سازي شده قرار دهيم.
دكتر اعتضاد رضوي اضافه كرد: بر اين اساس تلاش داريم تا از نظر توانمندي اجتماعي و ارتباطي كه نياز دانشجويان و دستياران در ارتباط با بيمار و همكار است و ساير مهارتهاي باليني كه در رشتههاي مختلف در دانشكدههاي مختلف وجود دارد، بتوانيم در مرحله اول خدماتي را به هفت دانشكده دانشگاه و دانشگاههاي منطقه و در ادامه این خدمات را در سطح ملي ارائه دهيم.
معاون آموزشي دانشگاه علوم پزشكي مشهد، بيان داشت: در حال حاضر دورهاي دو هفتهاي را جهت آموزش سميلاتور و ارزيابي اين دستگاهها براي اساتيد گروههاي مختلف برگزار خواهيم كرد، كه در پايان اين مدت نتايج و ارزيابي اساتيد دريافت و در نهايت خريداري اين دستگاهها در صورت تامين بودجه كه تا حدي انجام شده است صورت ميگيرد.
وي تصريح كرد: يكي از كارهايي كه ما بايد در آموزشهاي پزشكي خود انجام دهيم آموزشهاي مهارتي در رشتههاي جراحي، دستياري و فلوشيپي است، كه بايد به لحاظ اخلاق حرفهاي و اصول پزشكي قبل از اين كه بر روي انسان و نمونههاي واقعي افراد انجام شود، بر روي نمونههاي مشابه مانكن و سيستمهاي سميلاتور این توانمنديهاي مهارتي ايجاد شود.
دكتر اعتضاد رضوي هدف از ايجاد اين مركز را كسب پتانسيلهاي لازم براي افراد و گروههای هدف قبل از ورود به محيط واقعي باليني و آموزشي دانست و بيان داشت: ما به دنبال اين هستيم كه با كسب اين پتانسيل حداقل هزينه را براي بيماران در محيطهاي آموزشي ايجاد كنيم.
معاون آموزشي دانشگاه علوم پزشكي مشهد بيان داشت: در محيط آموزشي مسئوليت همراه با نظارت مستقيم اساتيد است و اكنون نيز حداقل هزينه براي بيمار وجود دارد؛ اما براي كامل شدن اين روند علاقمند هستيم از دستگاههاي سميلاتور و وت لب ها جهت كسب مهارتهاي لازم استفاده كنيم.
وي تاكيد كرد: اين طرح ملي است؛ زيرا دانشگاه مشهد قطب تكنولوژي آموزشي در كشور به شمار ميرود و يكي از ماموريتهاي ويژه كلان منطقه 9 كه خراسان بزرگ است به بحث ارتقاي تكنولوژي آموزشي اختصاص دارد؛ كه ماموريت ششم خراسان محسوب میشود.
دكتر اعتضاد رضوي چشم انداز این مرکز را ملي و منطقهاي عنوان کرد و ابراز داشت: با كمك همه دانشگاههاي منطقه، تلاش در تعريف روشن دورههاي مهارتي داريم تا این مهم را در سامانه مركز ملي مهارتهاي حرفه اي ثبت و با داشتن گواهيهاي مشخص و امتيازات روشن بتوان هزينههاي مركز را تامين كنيم.
معاون آموزشي دانشگاه علوم پزشكي مشهد، بيان داشت: شركت ايدوس متعهد شده است كه اين مركز را تجهيز نمایدو ما بتوانيم به صورت قطب خاورمیانه جهت ارتقاي سميلاتورها و آموزشهاي شبيه سازي جراحي در سطح منطقه عمل كنيم.
وي به هزينه انجام شده جهت ايجاد اين مركز مهم اشاره كرد و گفت: تا كنون تعدادی وسيله (وسايلسميلاتور) خريداري شده است و هزينههاي مربوط به بازسازي ساير قسمتها وجود دارد كه با پشتيباني رياست دانشگاه و معاونت توسعه اين كار نيز در حال انجام است.