نشست اعتبار بخشی آموزشی مراکز آموزشی درمانی با حضور رئیس و معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و رؤسا و معاونین آموزشی بیمارستانهای این دانشگاه برگزارشد.
به گزارش وب دا، رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه قریب به 3سال است سند اعتبار بخشی از سوی وزات بهداشت ارائه شده است افزود:اما به دلیل نداشتن متولی جهت پیگیری، نظارت و پایش اجرایی نشده است.
دکتر محمد رضا دارابی خاطر نشان کرد: معاون آموزشی بیمارستان، قائم مقام رئیس دانشکده پزشکی در بیمارستان است و وظیفه سیاست گذاری نظارت، کنترل و پایش تمام مسائل آموزشی حوزه خود را برعهده دارد آنها موظف هستند تمام وقت در خدمت آموزش باشند و اختیارات مالی و اجرایی داشته باشند و دانشکده ها از طریق معاونین آموزشی فعالیت های آموزشی را انجام دهند. همچنین آموزش دهندگان و آموزش گیرندگان در مقابل معاون آموزشی باید پاسخگو باشند که اگر این موارد رعایت شود سنجه های آموزشی هم می توانند اجرایی شوند.
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در راستای مأموریت های مشترک طرح تحول و نوآوری در آموزش گفت: یکی از بسته های مشترک طرح تحول، اعتبار بخشی مراکز درمانی است که از سیاست های آن نهادینه سازی رویکرد آموزش پاسخگو در نظام آموزش عالی سلامت و ساماندهی بیمارستانها و مراکز آموزش عالی است.
دکتر اعتضاد رضوی با اشاره به هدف اعتبار بخشی درحوزه آموزش که ارتقاء کیفیت و حرکت به سوی استاندارد سازی ها می باشد افزود: در بحث اعتباربخشی برنامه های آموزشی باید نقاط قوت و ضعف کوریکولوم های آموزشی مشخص و سیستم نظارت و پایش اجرای کوریکولوم ها ایجاد شود و همانطور که در برنامه های عملیاتی آمده است کمیته ی اعتبار بخشی برنامه ها باید در مراکز مطالعات شکل بگیرد تا برنامه هایی که توسط گروه های آموزشی اجرا می شود را اعتبار بخشی کنند.
وی افزود، ازسنجه های اعتبار بخشی، کیفیت عملکرد سیستم آموزشی است که باید علاوه بر شاخص های آموزشی، با شاخص های رضایت بیمار، مرگ و میر و نتایح درمان نیز همراه باشد.
دکتر اعتضاد رضوی پاسخگو بودن رؤسای بیمارستان ها در اجرای فعالیت های آموزشی، پژوهشی و درمانی و نظارت بر عملکرد اعضای هیأت علمی و فراگیران و ابلاغ واجرای مصوبات و دستورالعمل های وزارت متبوع و دانشگاه توسط معاون آموزشی بیمارستان ها را از جمله سیاست هایی که در سند اعتباربخشی بیمارستان های آموزشی آمده است عنوان کرد و افزود: بیمارستان هایی که اعتبار بخشی می شوند، طبق سند اعتبار بخشی بیمارستان های آموزشی باید حداقل 50 درصد کادر اصلی آنها اعضای هیأت علمی تمام وقت جغرافیایی باشند و حداقل 70 درصد زمان موظفی خود را در بیمارستان آموزشی و حداکثر 30 درصد باقیمانده را در سایر مأموریت های خارج از دانشگاه سپری کنند .
مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه نیز در راستای برنامه های اعتباربخشی مراکز درمانی گفت: اعتبار بخشی و ارزیابی باید با هدف ارتقای کیفیت آموزش صورت گیرد و بسته های اعتبار بخشی در 4محور اعتبار بخشی مؤسسه ای، بیمارستانی، برنامه ، استاندارها و فرآیند آموزش علوم پزشکی است.
وی خاطر نشان کرد: از جمله سنجه های بسیار مهم در اعتبار بخشی آموزشی، راه اندازی واحدهای توسعه آموزش(EDU) در بیمارستانها ،تشکیل کمیته ی ساماندهی پژوهش های بالینی بیمارستان ها، تدوین برنامه های بدو ورود فراگیران و ایجاد فرآیند بی واسطه فراگیران با معاون آموزشی می باشد که انتظار می رود بعد ازمحقق شدن این بسته ها، ارتقای کیفیت خدمات آموزشی و درمانی و برنامه ها را در بیمارستان ها، ،دانشگاه ها و دانشکده ها شاهد باشیم.