گسترش روابط علمی و بین المللی از مهم ترین اهداف مدیریت روابط بین المللمعاون آموزشی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: تمام برنامه‌های اين دانشکده با هدف کلي«برنامه ریزی براي توسعه راهبرد ارتقاي مداوم کيفيت آموزش و اجراي فرايندهاي آموزشي مورد نياز براي بيش از هزار دانشجو» تنظیم شده است.

دکتر زهرا سادات منظری در گفتگو با وب‌دا با اشاره به سابقه‌ی 60 ساله‌ی این دانشکده در پذیرش دانشجو گفت: در حال حاضر در 5 رشته کارشناسی، 10 رشته‌ی کارشناسی ارشد و دو رشته‌ی دکترای تخصصی دانشجو می‌پذیریم.

وی ادامه داد: در حال حاضر 707 دانشجوی کارشناسی، 264 دانشجوی ارشد و 40 دانشجوی دوره ی دکتری در این دانشکده مشغول به تحصیل هستند.

وی اضافه کرد: همچنین در این دانشکده 54 عضو هیأت علمی مشغول به فعاليت هستند که 2 نفر استاد تمام، سه نفر دانشیار، 25 نفر استادیار و 24 نفر آنها مربی می‌باشند که البته 8 نفر از مربیان دانشجوی دکترا هستند و بزودی به جمع استادیاران گروه‌ها خواهند پیوست.

وی یادآور شد: این اعضای هیأت‌ علمی در 6 گروه آموزشی مختلف در دانشکده مشغول به فعاليت مي باشند.

جذب دانشجو از کشورهای همسایه

معاون آموزشی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ايجاد و توسعه همکاري هاي بين المللي با ساير دانشگاه‌های معتبر را يکي از مهم ترين اهداف عملياتي حوزه معاونت آموزشي دانشکده ذکر کرد و گفت: تقویت زبان انگلیسی استادان از طریق طراحي دوره‌های آموزشی مناسب، به‌روز رسانی سایت دانشکده به زبان انگلیسی، دعوت از استادان خارجی برای برگزاری کنفرانس‌های علمی آموزشی، تهيه و انعقاد تفاهم نامه برگزاري دوره‌هاي آموزشي بين‌المللي و پروژه‌هاي علمي مشترک با دانشگاه‌ها و مراکز تحقيقاتي خارجي و همچنين شناسايي نيازهاي آموزشي کشورهاي همسايه جهت ارايه دوره هاي آموزشي بين‌المللي در دست برنامه‌ريزي و اجرا مي‌باشد.

وی خاطر نشان کرد: از دو کشور استرالیا و انگلستان، استادانی برای کنفرانس‌های آموزشی و علمی دعوت شده‌اند و در زمینه‌ی تبادل دانشجو و جذب دانشجویان خارجی نیز در حال حاضر 17 دانشجوی عراقی جذب شده‌اند و نزدیک به 20 دانشجو در صف انتظار پذیرش هستند که احتمالا در ترم‌های آینده پذیرش می‌شوند. همچنين لیست دوره‌هاي آموزشي کوتاه مدت حرفه‌اي که گروه‌هاي مختلف آموزشی دانشکده، آمادگي ارائه آن را در قالب برنامه‌هاي بين‌المللي دارند در سايت Iran education بارگذاري شده است.

وی گفت:‌ تلاش برای توسعه‌ی همکاری‌ها با دانشگاه‌های مطرح خارجی ادامه دارد و در همين راستا یک عضو هيات علمي نيز به عنوان رابط امور بین‌الملل در دانشکده تعیین شده که برنامه‌های این بخش با همکاری و هماهنگي وی اجرایی خواهد شد.

ارتقای اخلاق حرفه‌ای در بین استادان و دانشجویان

دکتر منظری در خصوص ارتقای اخلاق حرفه‌ای در سطح استادان و دانشجویان این دانشکده با تأکید بر اینکه برنامه‌ی ارتقای اخلاق حرفه‌ای، یک برنامه‌ی چند جانبه است و باید با همکاری معاونت‌ها و بخش‌های مختلف مدیریتی دانشکده اجرایي شود گفت: ارتقاء و توجه ویژه به جایگاه اخلاق حرفه‌ای و اسلامی در آموزش و تربیت دانشجویان يکي از اهداف اساسي اين معاونت مي باشد .

وي افزود: عملياتي نمودن اين هدف را از سال 95 شروع کرده‌ایم و یک کمیته‌ی اخلاق حرفه‌ای در قالب شورای فرهنگی در دانشکده تشکیل شده که در همين راستا يک سری جلسات آموزشی برای استادان برنامه ريزي شده و یکی از مباحث اصلي در کمیته‌ی آموزش بالینی دانشکده، توجه جدي به مسائل اخلاقی و حرفه‌اي دانشجویان مي‌باشد.

وی افزود: در بعد آموزشی هم برای اخلاق حرفه‌ای دانشجویان در تمام کاراموزي‌ها  دو نمره در نظر گرفته شده که در مورد همه‌ی دانشجویان بدون در نظر گرفتن نوع کاراموزي، اجرایی می‌شود.

وی همچنین از برگزاری کلاس‌های مدیریت هدف با همکاري معاونت فرهنگي – دانشجويي و دفتر نهاد رهبري در این دانشکده برای دانشجویان خبر داد و اضافه کرد: مدیریت روابط، دوست‌یابی و نحوه‌ی برقراری ارتباط سالم، از جمله موضوعاتی است که در این کلاس‌ها به بحث  گذاشته مي‌شود.

ارزیابی و نظارت مستمر بر برنامه‌های آموزشي در حال اجرا

وی ادامه داد: مسئولین دانشکده برای ارزیابی برنامه‌هاي آموزش باليني به صورت مستمر از دوره‌های کارآموزی و کارورزي دانشجويان بازدید دارند و بدين وسيله چالش‌ها ومشکلات دانشجویان و اساتيد را از نزدیک مشاهده و بررسی می‌کنند.

معاون آموزشی دانشکده پرستاری و مامایی گفت: این بازدیدها بخشی از یک برنامه‌ی ارزیابی است که به صورت مستمر توسط مديران گروهها و مسئولين ذيربط دانشکده، برنامه ريزي و اجرا مي‌شود.

برگزاري آزمون نهایی سنجش صلاحیت‌حرفه اي دانشجويان ترم 8 پرستاري

وي گفت: با عنايت به اينکه در سند تحول آموزش نياز به ارتقای نظام ارزیابی و آزمون های علوم پزشکی ديده شده است لذا  طراحی و اجرای آزمون ساختارمند عملی نهایی سنجش صلاحیت بالینی دانشجویان ترم 8 پرستاری به عنوان يکي از ديگر اهداف اين معاونت از سال 1397-96 عملياتي شده است.

وي افزود: در کوريکولوم کارشناسي پرستاري ، تنها به لزوم برگزاری یک آزمون نهایی و صلاحیت‌ سنجی دانشجویان دانش آموخته اشاره شده اما جزئیات آن مشخص نبوده است که در این زمینه، یک پژوهش علمی در قالب يک پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد با راهنمايي اساتيد دانشکده مصوب و اجرايي شده و نتايج این پژوهش به دانشگاه براي ارسال به وزارت نيز منعکس گرديده است.

وی همچنین از انجام یک پژوهش در مورد ارزيابي فضای آموزشی دانشکده خبر داد و گفت: در این تحقیق ابعاد و شرایط تأثیرگذار بر یک محیط آموزشی در قالب یک پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد مورد بررسی قرار می‌گیرد که این پژوهش در حال اجرا می‌باشد.

دکتر منظری در زمینه‌ی ارتقای کیفیت آموزش نیز گفت: دوره‌های کارآموزی با چالش‌ها و مشکلاتی روبرو مي‌باشد و بعضا دانشجویان برنحوه‌ی برگزاري آنها نقدهايي دارند که بعد از بررسي مساله در شوراي آموزشي تصميم گرفتیم کارآموزی‌ها در دروس مختلف به شکل گروهی طراحی شود و یک استاد با تجربه و متخصص را در رأس گروه کارآموزی مربوطه و استادان کم‌تجربه‌تر را در کنار وي قرار دادیم که با نظارت وي و الگوي مانتورينگ هم اجراي کارآموزی کیفیت بیشتری داشته باشد و هم دانشجویان بيشتر رضايت داشته باشند.

استفاده منظم از نظرات و ديدگاه هاي دانشجويان در آموزش نظري و باليني

معاون آموزشی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در یک طرح اجرایی دیگر در راستای ارتقای کیفیت آموزشی، برای تعدادی از دانشجویان منتخب به عنوان نماینده‌ی دانشجویان، ابلاغ‌هایی صادر شده که بر مبنای آن در پایان هر ترم نحوه‌ی آموزش و سایر موارد اين چنيني را  از ديدگاه دانشجويان کلاس خود، بررسی و نتیجه را به معاون آموزشی منتقل می‌کنند که در نتیجه ما می‌توانیم نقاط قوت را تقویت و نقاط ضعف آموزش را اصلاح نماییم.

وی بازبینی، به‌روز رسانی، طراحی و الکترونیکی کردن لاگ بوک هاي دانشجويان پرستاری، مامایی و اتاق عمل در مقطع کارشناسي و همچنين لاگ بوک هاي کليه دانشجويان کارشناسي ارشد دانشکده را از دیگر اقدامات مهم این دانشکده در راستای ارتقای کیفیت آموزشی برشمرد و گفت: با رونمایی از پروژه‌ی الکترونیکی کردن لاگ‌بوک‌ها، شفافیت و صحت عملکرد و ارزیابی‌ عملکرد باليني داشنجويان بهتر و منظم‌تر قابل انجام است.

هماهنگي در نحوه اجرا و تدريس باليني دوره‌های کارآموزی دانشجويان

وی همچنین در راستای یکسان‌سازی و هماهنگی برنامه‌های کارآموزی، از طراحی بسته‌های اجراي کارآموزي خبر داد و گفت: از استادان درخواست شده که اصول و محورهای این بسته‌ها را تا حد امکان رعایت کنند.

دکتر منظری در بخش دیگری از این گفتگو به طراحی سه نرم‌افزار جدید در بخش آموزش این دانشکده اشاره کرد و گفت: نرم‌افزار گزارش کلاس، مدیریت کلاس و اعلان الکترونیکی کلاس، عنوان این سه نرم‌افزار است که در حال حاضر اجرایی شده و عملکرد نرم‌افزار ها در کل، مثبت ارزیابی شده است.

وی به راه‌اندازی کلینیک‌های آموزش سلامت در بیمارستان قائم(عج) و کلینیک مشاوره جنسی در مرکز بهداشت دانش‌آموز  و همچنين همکاري با معاونت درمان دانشگاه در طرح آموزش به بیمار را به عنوان بخش دیگری از فعالیت‌های این دانشکده برشمرد و گفت: به منظور افزايش مشارکت بين دانشکده و بالين و تقويت ظرفيت دانشکده پرستاري و مامايي در ارتقا و بهبود کيفيت مراقبت هاي باليني، جذب و بکارگيري اعضاي هيات علمي باليني و توجه به مهارت‌هاي باليني و حرفه‌اي افراد داوطلب در فرايند جذب آنها، مورد توجه و تاکيد مديريت دانشکده مي‌باشد.

دکتر منظری اضافه کرد: همچنين مشارکت در بازآموزي و برگزاري کارگاه‌هاي آموزشي مورد نياز بيمارستان‌هاي آموزشي با همکاري اساتيد دانشکده همچون سنوات گذشته در حال اجرا مي باشد.

وی در پایان گفت: بعلاوه در همين راستا طرح استقرار اعضای هیأت علمی در بالین نیز در دست برنامه ريزي و اجراست که در آینده‌ی نزدیک جزييات بيشتري از آن مشخص خواهد شد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

اطلاعات تماس سامانه خبری وب دا

Image
آدرس: مشهد، خیابان دانشگاه، ساختمان قرشی
کد پستی :۹۱۷۷۸۹۹۱۹۱
نمابر: ۳۸۴۳۶۸۲۷ ۰۵۱
رایانامه :webda@mums.ac.ir
سامانه پیام کوتاه: ۳۰۰۰۲۱۹۱
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image