مدیر مرکز آموزش مداوم دانشگاه علوم پزشکی مشهد، آشنایی با آخرین دستاوردها و یافته های علمی، از مهمترین اهداف و رویکردهای آموزشی این مرکز به شمار می رود.
دکتر دهقان نیری در گفتگو با وب دا با اشاره به اینکه حضور در دوره های آموزش مداوم پیرو مصوبه سال 75 مجلس شورای اسلامی، برای اعضای جامعه علوم پزشکی و دانش آموختگان کارشناسی وبالاتر گروه های پزشکی به صورت موظفی است ، اظهار کرد: در همین راستا بسیاری از رشته های پرستاری، بینایی سنجی، فیزیوتراپی و... مشمول این قانون هستند وباید در دوره های آموزش مداوم شرکت کنند.
وی با بیان اینکه همچنین گروه پزشکی و دندان پزشکی نیز باید در این دوره های آموزش مداوم شرکت کنند و سالانه 25 امتیاز آموزش مداوم را کسب کنند، خاطر نشان کرد: در این مرکز دوره های آموزشی در قالب حضوری و غیر حضوری برای گروه های هدف برگزار می شود.
مدیر مرکز آموزش مداوم دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص محورهای برنامه های غیر حضوری گفت: برنامه های غیر حضوری شامل کنفرانس، همایش و یا بسته آموزشی مجازی است که به صورت آنلاین و یا آفلاین در سامانه بارگذاری می شود و جامعه هدف باید از آن استفاده کنند.
دکتر دهقان نیری با اشاره به اینکه تمام ساز وکارهای اداری توسط سامانه کشوری انجام می شود و تاکنون نزدیک به 25 هزار نفر از مشهد از طریق سامانه در آموزش مداوم شرکت کردند، افزود: تاکنون یک هزار برنامه اجرا شده ودر سه ماه اول سال 360 برنامه حضوری برای کارکنان دانشگاه علوم پزشکی برگزار شده است ، علاوه براین در حوزه برنامه غیر حضوری مرکز آموزش مداوم مشهد نیز فعال بوده است به صورتی که بیش از 60 برنامه فعال در سامانه ثبت شده که همه کشور می توانند از آن استفاده کنند.
وی با بیان اینکه 18 برنامه نیز در حوزه آموزش در دست تولید است، علاوه براین بیش از 9 هزار نفر در برنامه های غیر حضوری شرکت کردند، عنوان کرد: مرکز آموزش مداوم در راستای ارتقای کیفی برنامه ها، ارزشیابی دقیقی انجام خواهد داد و برنامه الکترونیک ارزشیابی حضور در دوره های آموزشی را فعال می کند.
مدیر مرکز آموزش مداوم دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: در حوزه تولید برنامه های مجازی نیز حداقل هر سال 50 برنامه جدید تولید می شود که این برنامه های جدید یا از طریق واسپاری به شرکت های خصوصی و یا از طریق مرکز آموزش مجازی تولید خواهد شد.
دکتر دهقان نیری با اشاره به اینکه علاوه براین در بحث برنامه های حضوری و غیر حضوری به منظور تحکیم یافته های قبلی و به روز کردن اطلاعات و آشنایی با مطالب جدید و آخرین یافته های علمی هر ساله نیاز سنجی آموزشی صورت می گیرد، ابراز کرد: برای نیازسنجی، نقطه نظر گروه های آموزشی دانشگاه و سازمان های درگیر مانند بیمه ها و پزشک قانونی را جویا می شویم.
وی ادامه داد: براساس نتایج نیاز سنجی تعیین اولویت های آموزشی انجام می شود و اکثر برنامه ها منطبق با اولویت های آموزشی برای همه فارغ التحصیلان علوم پزشکی و پزشکان بخش خصوصی و خیریه، دولتی و اعضاء هیات علمی انجام می شود البته اعضا هیات علمی می توانند از طریق سخنرانی و یا شرکت در برنامه ها حضور یابند، نکته حائز اهمیت این موضوع است که برای هیچ کس معافیت از کسب امتیاز وجود ندارد.
مدیر مرکز آموزش مهارت حرفه ای دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه یک بخش از آموزش مداوم، دوره کوتاه مدت حرفه ای است که در آن یک مهارت یا دانش عملی ارائه می شود، عنوان کرد: این دوره ها که در بازه زمانی بیش از 2 هفته و کمتر از 6 ماه به مخاطبان ارائه می شود مهارتهایی به مخاطبان آموزش داده می شود که از دو سال پیش اجرای این کار به مرکز ملی آموزش مهارتی و حرفه ای سپرده شده است.
دکتر دهقان نیری با اشاره به اینکه مرکز ملی آموزش مهارتی و حرفه ای از دو سال گذشته از مرکز ملی آموزش مداوم جدا شد، بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی مشهد دومین دانشگاهی بود که توانست مجوز مرکز آموزش مهارت حرفه ای را کسب کند و در پی آن دوره های مهارتی حرفه ای را برای اعضای جامعه پزشکی( دوره هایی مانند اندوسکوپی و سی تی اسکن و ام آر آی و...)برگزار کند.
وی بیان کرد: مرکز ملی آموزش مهارتی و حرفه ای تاکنون 17 برنامه در کشور مصوب شده است ودر دانشگاه 7 برنامه تصویب شد که یکی از این برنامه ها در حال اجراست .؛ علاوه براین مرکز جامع مهارت بالینی یک عرصه برای آموزش مهارتی و حرفه ای است و اکثر برنامه با این امکانات آموزشی مانند مولاژ برای مخاطبان برگزار می شود.